فارابی
تاریخ انتشار : شنبه ۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۵
کد خبر : 45678
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای رتبه دوم حجم معاملات کشور متعلق به کیش است بسته هستند

مدیر تالار بورس منطقه‌ای کیش در گفت‌وگو با شهر بورس:

رتبه دوم حجم معاملات کشور متعلق به کیش است

رتبه دوم حجم معاملات کشور متعلق به کیش است

مدیر تالار بورس منطقه‌ای جزیره کیش صبح امروز در گفت‌وگویی مفصلی به سوالات خبرنگار شهر بورس پاسخ داد.

به گزارش شهر بورس، تالار منطقه‌ای بورس جزیره کیش از اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۸۴ به‌عنوان اولین تالار بورس منطقه‌ای در مناطق آزاد تجاری، فعالیت خود را آغاز کرد.

به بهانه برگزاری هشتمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک ، بیمه و خصوصی‌سازی (کیش اینوکس 2021) در این ساختمان حاضر شده و با مدیر تالار به گفت‌وگو نشستیم.

بانک آینده

حامد موسوی، مدیر تالار بورس منطقه‌ای کیش در این گفت‌وگوی مفصل، به سؤالات خبرنگار شهر بورس پاسخ داد. وی صحبت‌هایی در مورد وضعیت تالار بورس کیش و معاملات آن انجام داد که مشروح این گفت‌وگو را در زیر می‌خوانید.

شهر بورس: از فعالیت‌های تالار بورس کیش آغاز کنیم. لطفاً در این مورد توضیحاتی بفرمایید.

22 تالار منطقه‌ای در استان‌های مختلف در حال فعالیت هستند و تالار معاملاتی کیش پس از تالار معاملاتی تهران، دومین تالار کشور به‌حساب می‌آید که در سال 84 به افتتاح رسید.

تالارهای مناطق نماینده اکثر ارکان بازار سرمایه و نقش عملیاتی شرکت بورس در مناطق را ایفا می‌کنند. برنامه اصلی، فرهنگ‌سازی و آموزش است و تالارهای منطقه‌ای نیز با همین اصل احداث شدند.

بیشتر بخوانید:
نمایشگاه بورس، بانک، بیمه و خصوصی سازی در کیش برگزار می شود

در حال حاضر که سرویس‌ها و خدمات به‌صورت آنلاین ارائه می‌شوند، شاید نقش تالارها کم‌رنگ‌تر شده باشد، اما این تالارها هم نیاز هستند و هنوز بخشی از جامعه سهامداری، حضور فیزیکی در محل کارگزار را به خدمات الکترونیکی ترجیح می‌دهند.

یک سری از خدمات مربوط به سپرده‌گذاری مرکزی نیز در تالار منطقه‌ای تسهیل می‌شود و تالار منطقه‌ای کیش فعلاً تنها تالار کشور است که نماینده شرکت سپرده‌گذاری مرکزی نیز در آن حضور دارد.

تالار بورس منطقه‌ای کیش، با ظرفیت کامل در حال فعالیت است. همه فعالان حاضر در این ساختمان، دارای مجوز نامک هستند.

شهر بورس: تالار بورس منطقه‌ای کیش چه میزان از معاملات روزانه بورس را به خود اختصاص می‌دهد؟

بر اساس آمار سامانه نامک، تالار بورس منطقه‌ای کیش بعد از تهران رتبه دوم حجم معاملات را دارد. جذابیت مارکت مالیاتی که در مناطق آزاد وجود دارد، باعث می‌شود که کارگزارها فعالیت بیشتری در این تالار داشته باشند.

نماینده شرکت بورس اوراق بهادار تهران، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، 40 کارگزاری و دو شرکت تأمین سرمایه در تالار بورس منطقه‌ای کیش مستقر هستند. همچنین به دنبال استقرار نهادهای مالی بیشتر در تالار نیز هستیم.

در حال حاضر بیش از 50 نفر در نهادهای مختلف در این تالار حضور دارند.

شهر بورس: ثبت بیشترین حجم معاملات در بورس منطقه‌ای کیش، آمار جالبی است.

فعالیت کارگزاری‌ها در این تالار بیشتر است. کیش بیش از 40 هزار نفر جمعیت دارد، اما فکر نمی‌کنم بیش از 20 هزار نفر آن در جزیره ساکن باشند. شاید تعداد مراجعه‌کنندگان به تالار چندان زیاد نباشد، اما کارگزاری‌ها سعی می‌کنند معاملات با حجم بالا را در تالار بورس منطقه‌ای کیش انجام دهند.

در سال جاری، دو عرضه اولیه «توسن» و «فسبزوا» از طریق تالار بورس کیش انجام شد. این اتفاق در سال‌های گذشته نیز رخ داده است.

شهر بورس: به نظر می‌رسید استقبال بیشتری از این ساختمان انجام شود، اما به نظر می‌رسد برج مالی کیش هنوز به‌طور کامل رونق پیدا نکرده است.

این ساختمان، به‌عنوان مرکز مالی احداث شده اما استقبال لازم از آن به عمل نیامده است که شاید اصلی‌ترین عامل آن رقم نخوردن یک سری از گشایش‌های اقتصادی و سیاسی باشد. در مناطق آزاد که قوانین بین‌المللی در آن مطرح است، محدودیت‌های زیادی وجود دارد.

طبیعتاً هر چقدر که تصمیمات و سیاست‌های کلان هم‌راستا شوند، در جزیره کیش نیز رونق به وجود خواهد آمد.

بیشتر بخوانید:
هر آنچه که باید درباره کیش اینوکس 2021 بدانید

شهر بورس: در حال حاضر سهام چند شرکت از جزیره کیش در بازار سرمایه معامله می‌شود؟ آیا شرکتی از این جزیره وجود دارد که قرار است به‌زودی عرضه اولیه شود؟

تنها شرکتی که در چند وقت اخیر اقداماتی برای ورود آن به بازار سرمایه انجام شده، شرکت «کیش ایر» است، اما آنها باید ساختار مالی خود را اصلاح کنند. تغییرات مدیریتی در سازمان منطقه آزاد کیش نیز روی این بحث تأثیرگذار است.

شرکت‌های بزرگ دیگری در جزیره کیش حضور دارند که از ظرفیت ورود به بورس برخوردار هستند، اما رغبتی برای این کار ندارند. آنها از پتانسیل‌های منطقه آزاد بیشتر استفاده می‌کنند و حضور در بازار سرمایه جذابیت چندانی برای آنها ندارد.

در حال حاضر 6 شرکت از جزیره کیش در بازار سرمایه پذیرفته شده و سهام‌شان در حال معامله است. برخی شرکت‌های دیگر هم هستند که از استان هرمزگان به بورس راه یافته‌اند.

شهر بورس: در چند وقت اخیر زمزمه‌هایی از افتتاح یک بانک فراساحلی با عنوان بانک آف شور در جزیره کیش نیز شنیده می‌شود.

سازمان منطقه آزاد کیش به همراه بانک مرکزی در حال پیشبرد امورات مربوط به این بانک هستند.

بیشتر بخوانید:
مزایای برگزاری کیش اینوکس2021

شهر بورس: نظرتان را در مورد هشتمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک، بیمه و خصوصی‌سازی بفرمایید.

فلسفه نمایشگاه در سراسر جهان، هم‌افزایی بین نهادهای مالی و بازار پولی و مالی و ارتباط مشتری و خدمات دهنده؛ است. بااین‌حال پیش‌بینی می‌شود این نمایشگاه استقبال لازم نسبت به سال‌های گذشته را نخواهد داشت.

 

شهر بورس: به نظرتان دلیل عدم استقبال از نمایشگاه چیست؟

وضعیت کنونی بورس در این اتفاق بی‌تأثیر نیست و سهامداران حضور کمرنگی در آن خواهند داشت. پاندمی کرونا نیز مزید بر علت شده تا استقبال چندانی از نمایشگاه بورس صورت نگیرد.

در دو سال اخیر، نمایشگاه‌های زیادی برگزار نشد و کرونا، نمایشگاه بورس در سال گذشته را به تعطیلی کشاند. افزایش هزینه‌ها نیز دیگر علت استقبال اندک از نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک، بیمه و خصوصی‌سازی است.

شهر بورس: … و صحبت پایانی؟

مسئله‌ای که باید بیشتر روی آن مانور داده شود، مسئله بورس بین‌الملل خواهد بود. آقای سعید محمد (دبیر شورای عالی مناطق کیش) هم بر این موضوع تأکید داشتند که «ما باید به سمتی برویم که یک مرکز مالی داشته باشیم و همه نهادهای مالی در کنار یکدیگر قرار بگیرند»

این اتفاق در تهران رخ نداد، اما این ظرفیت در کیش می‌تواند فراهم شود. البته گشایش‌های سیاسی و اقتصادی نیز باید در سطح کلان شکل بگیرد تا انگیزه کافی برای حرکت به این سمت وجود داشته باشد.

در حال حاضر بورس کالا نیز در جزیره کیش فعال است که می‌تواند در کنار بورس اوراق بهادار، بورس بین‌الملل و بورس انرژی قرار بگیرد تا هم‌افزایی خیلی خوبی در کنار سایر نهادهای مالی ایجاد شود.

هدف اصلی بورس بین‌الملل، تأمین مالی ارزی برای پروژه‌هاست که می‌تواند کمک زیادی پروژه‌های مختلف در سراسر کشور کمکی زیادی کند.

گفت‌وگو از امیر ملک‌زاده

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

پراپ تریدینگ

کمان