شهربورس
تاریخ انتشار : جمعه ۱۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۴
کد خبر : 47957

احتمال ادامه رشد نرخ نفت برنت

هلن عصمت پناه: اردرهای حمایتی فولاد و فملی برای بازار مفید است

هلن عصمت پناه: اردرهای حمایتی فولاد و فملی برای بازار مفید است
هلن عصمت پناه، کارشناس بازار سرمایه به تشریح وضعیت کنونی بورس پرداخت و اردرهای حمایتی فولاد و فملی بر روی تابلوی معاملات را برای بازار مفید دانست.

هلن عصمت پناه در گفت‌وگو با شهر بورس، درباره وضعیت بازار سرمایه، اظهار داشت: در هفته‌ای که گذشت، شاهد چرخش آرام و مرتب پول در اکثر صنایع بودیم. رفتارهای حمایتی جالب و چیدمان سفارشات خرید پُر حجم در نمادهای بزرگ به خصوص اردرهای حمایتی فولاد و فملی برای بازار مفید است و انتظار می‌رود در هفته جدید هم شاهد تداوم این رفتار باشیم.

وی افزود: خرید در گروه‌های دیگر بازار که ارزنده هستند نیز آرام و ملایم انجام می‌شد که این خریدها واقعاً در قیمت‌های ارزنده نمادها صورت می‌پذیرفت. همچنین به مراتب شاهد اجماع در نمادهای کوچک بازار هم بودیم.

این تحلیلگر بنیادی با اشاره سودسازی شرکت‌های بورسی، خاطرنشان کرد: کم‌کم موعد مجامع و شناسایی سود شرکت‌هایی فرا می‌رسد که سال مالی آن ها منتهی به 9/30 است. مخصوصاً در بخش تولیدی و سرمایه گذاری که پیش‌بینی می‌شود قدرت خرید در این نمادها بیشتر شود.


بیشتر بخوانید: افزایش دامنه نوسان به صورت تدریجی باشد


احتمال ادامه رشد نرخ نفت برنت

عصمت پناه ادامه داد: اقبال و تقاضا به سمت برخی نمادهای هم دلار محور و هم ریال محور که گزارشات ماهانه و صورت‌های مالی فصلی‌شان با وضعیت خوبی برخوردار بودند نیز به مراتب بالا بود. در کل، تقویت تقاضا در یک سری نمادها و تضعیف آهسته در سمت عرضه در هفته گذشته اتفاق افتاد که تداوم این موضوع برای بازار بسیار مهم است.

وی یادآور شد: در چشم‌انداز قیمت‌های جهانی از جمله کامودیتی ها و مخصوصاً فلزات رنگی که روند به رشدی داشتند، اصلاح شدیدی پیش‌بینی نمی‌شود. ضمناً باید توجه بیشتر آمریکا در راستای تعهدات معاهده زیست محیطی به فلزات رنگی را نیز مدنظر قرار بدهیم.با توجه به چشم‌انداز الزامات تقویت صنعت خودروهای برقی در اروپا، انتظار می‌رود تقاضا به سمت این فلزات بیشتر هم بشود.

این کارشناس بازار سرمایه در مورد صنایع پیش روی بازار، گفت: همچنان شاهد رشد هرچه بیشتر نفت برنت هستیم و این رشد احتمالاً می‌تواند ادامه‌دار باشد. با توجه به رشد ارزش معاملات در هفته گذشته و بهبود ارزش معاملات روزانه، تداوم این رشد در روزهای آینده نیز محتمل است.

اردرهای حمایتی فولاد و فملی - گزارش بورس امروز ۱۲ بهمن

عصمت پناه با بیان اینکه «در هفته پیش رو باید توجه بیشتری به شاخص هم‌وزن داشته باشیم»، عنوان کرد: شرایط بازار نشان دهنده وجود پول در بازار است، اما این نقدینگی به صورت محتاطانه و آهسته جایگاهش را پیدا می‌کند و امید می‌رود این شرایط تداوم یابد.

وی به تشریح مشکلات بازار سرمایه پرداخت و اظهار داشت: ادامه‌دار بودن برخی ابهامات گریبان بازار را گرفته و خسته کننده شده است که تأثیرات آن را به وضوح در صورت‌های مالی برخی نمادها و در رفتار معامله گران مشاهده می‌کنیم. ابهاماتی در زمینه برخی صنایع به خصوص پتروشیمی‌ها و مذاکراتی که هنوز تکلیف آن مشخص نشده این روزها پررنگ‌تر است.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: در مورد صنایعی حرف می‌زنیم که صادرات محور بوده و برای کشور ارزآور هستند. انتظار می‌رود در مورد این صنایع، تصمیمات با دقت نظر و حمایت بیشتری صورت پذیرد. همچنین روشن شدن تکلیف مذاکرات و حذف تحریم‌ها، بازارهای هدف گسترده‌تری برای صادرات در دسترس قرار خواهد داد که این موضوع به رشد مقدار و نرخ فروش‌های صادراتی کمک می‌کنید.


بیشتر بخوانید: احتمال اصلاح مجدد بورس وجود دارد


عصمت پناه گفت: با این اقدام، شاهد توسعه بازارهای مولد خواهیم بود و با کاهش هزینه‌های دور زدن تحریم، هزینه برگرداندن پول، ورود ماشین‌آلات و تکنولوژی‌ها اتفاق می‌افتد و کاهش هزینه‌های حمل و ارسال کالا نیز کمتر می‌شود تا بهای تمام شده شرکت‌ها بهبود یابد. اگر قرار بر افت کوتاه‌مدت نرخ ارز هم باشد، این موارد می‌تواند افت را پوشش بدهد.

وی با اشاره به انتشار اخبار مربوط به تغییر دامنه نوسان، تصریح کرد: خبر عدم افزایش دامنه نوسان و احتمال برقراری آن به صورت پلکانی، در شرایطی که هنوز بازار ما قوت نگرفته و زیرساخت‌ها در این شرایط با مشکل روبه‌رو هستند و بازار ما همچنان دچار ضعف نشر اطلاعاتی است، تصمیم بسیار درستی بود.

این تحلیلگر بنیادی در پایان گفت: با این تفاسیر، خوش‌بین هستیم که در هفته پیش رو هم همین رفتارها تداوم یابد تا کم‌کم شاهد ورود آهسته نقدینگی، بهبود حجم و ارزش معاملات باشیم. در این راستا، می‌توان به بهبود کلی فضای بازار امیدوار بود، به‌شرط آنکه اخبار، شایعه و تصمیمات جدید و بدون برنامه‌ریزی بار دیگر انجام نشود.

هلن عصمت پناه - بازار سرمایه تا پایان سال

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

پراپ تریدینگ

کمان