شهربورس
تاریخ انتشار : جمعه ۱۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۴
کد خبر : 47943

تشریح دامنه نوسان در بورس کشورهای مختلف جهان

علیرضا سلیمان محمدی: افزایش دامنه نوسان به صورت تدریجی باشد

علیرضا سلیمان محمدی: افزایش دامنه نوسان به صورت تدریجی باشد
علیرضا سلیمان‌محمدی، کارشناس بازار سرمایه با تشریح دامنه نوسان در بورس کشورهای مختلف جهان گفت: افزایش دامنه نوسان باید به صورت تدریجی باشد و حذف کامل آن در مقطع زمانی فعلی اشتباه است.

علیرضا سلیمان محمدی در گفت‌وگو با شهر بورس، درباره وضعیت بازار سرمایه اظهار داشت: بعد از دعوت عامه مردم به بازار سرمایه ریزش سنگین بازار سرمایه که یکی از مهم‌ترین علت‌های دولت قبل و فروش حداکثری در سهام شاخص ساز و همچنین عدم حمایت مسئولان و دادن وعده‌های دروغ مثل حمایت در شاخص 1600 واحدی (شاخص آقای واعظی) و همچنین مشورت از عده‌ای که بازار سرمایه را عامل تورم می‌دانستند و از مرداد سال 1399 تا اکنون شاهد ریزش بین 50 تا 80 درصدی در اکثر سهام بازار بودیم.

وی افزود: منابعی که می‌توانست جهت تأمین منابع و گسترش بازار و شرکت‌ها و بالطبع افزایش اشتغال و تولید ناخالص ملی شود به بازار مسکن و خودرو کوچ کرد و باعث آرزو شدن خرید مسکن برای اکثریت مردم و بالطبع خرید خودرو برای جوانان شد و عدم برنامه‌ریزی درست وزیر اقتصاد که به نظر می‌رسد تمام برنامه‌های خود در زمان نمایندگی مجلس را فراموش کرده‌اند باعث ادامه ریزش در چند ماهه اخیر شده است.


بیشتر بخوانید: پیام الیاس کردی: مسئولان درباره بورس صحبت نکنند، شرایط بهتر می شود


این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: بالطبع عده‌ای از کارشناسان به صورت تئوریک به این مقوله پرداخته‌اند که برداشتن یا افزایش دامنه نوسان باعث پویایی بازار می‌شود که با احترام به این بزرگواران به نظرم دوباره دچار دادن آدرس غلط شده‌ایم.

افزایش دامنه نوسان به صورت تدریجی باشد

سلیمان محمدی گفت: در جدول ذیل به دامنه نوسان در کشورهای مختلف و مقایسه آن با بازار خود می‌پردازیم بر این اساس، بورس‌های تدوال، استانبول و هنگ‌کنگ دامنه نوسان پویا ندارند، اما در هر کدام از آن‌ها، بازه‌ای برای دامنه نوسان ایستا تعیین‌شده است. از طرف دیگر در بورس نیویورک، دامنه نوسان ایستا وجود ندارد. در این بورس با توجه به قیمت سهام، دامنه تعیین می‌شود.

علیرضا سلیمان محمدی

وی ادامه داد: برای سهام با قیمت بیش از سه دلار دامنه پنج درصد، بین ۷۵ سنت تا سه دلار دامنه ۲۰ درصد و کمتر از ۷۵ سنت دامنه برابر با حداقل ۷۵ درصد یا ۱۵ سنت در نظر گرفته‌شده می‌شود. در بورس‌های مادرید، قطر، مالزی و ژاپن، هر دو دامنه نوسان پویا و ایستا وجود دارد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: به عنوان مثال در بورس مادرید برای هر سهم بر اساس نوسان تاریخی دامنه ایستا و پویای مجزایی تعیین می‌شود. در بورس ژاپن نیز بر اساس قیمت سهم، دامنه ایستا و پویای متفاوتی برای هر سهم بر حسب ین، واحد پول این کشور، تعیین می‌شود. یعنی دامنه ایستا و پویا بر اساس قیمت هر سهم به صورت واحدی از ین است و به صورت درصدی تعریف نمی‌شود.

علیرضا سلیمان محمدی خاطرنشان کرد: اولاً طبق بررسی‌های انجام شده توسط فدراسیون جهانی بورس‌ها دو روش ایجاد دامنه نوسان یا توقف خودکار معاملات جهت ایجاد ثبات در بازار و جلوگیری از رفتارهای هیجانی و ضرر سهامداران خرد اعمال می‌شود که مؤلفه‌های اقتصادی و سیاسی هر کشور باید سنجیده شود.

وی افزود: مثلاً در جدول بالا کشورهایی مثل اسپانیا، ژاپن، ریسک‌های غیر سیستماتیک بسیار کمتری همچون (تحریم‌های ظالمانه – نتیجه مذاکرات – تنش موجود در خاورمیانه) وجود دارد. به طور مثال همان طور که در آلمان در برخی از جاده‌ها محدودیت سرعت وجود ندارد، نمی‌توانیم به علت نبودن بستر مناسب (جاده‌های اصولی، خودروی باکیفیت و فرهنگ رانندگی) ما هم بدون محدودیت سرعت در جاده‌ها تردد کنیم همان طور که مقایسه بازار چند تریلیون دلاری با بازار چند همتی اشتباه است.


بیشتر بخوانید:مجتبی سلطانی: ریسک بازار کاهش یافته است


این تحلیلگر بازار سرمایه تصریح کرد: ثانیاً افزایش دامنه نوسان (به نظرم برداشتن آن کار کاملاً اشتباه) کار خوبی است که در بدترین زمان ممکن (نبودن بازارگردان‌های مناسب و معاملات الگوریتمی) پیشنهاد شده است به طور مثال با وجود معاملات الگوریتمی با پیشنهاد افزایش سه برابری دامنه نوسان و حجم مبنا بازارگردان به راحتی می‌تواند در یک سهام کوچک و با مبلغ پایین سهام را به محدوده صف خرید یعنی مثبت 15 برساند و چون پایانی سهم پر نمی‌شود عملاً سهامداری که سهم را در صف خرید بخرد نقطه سربه‌سر آن 16.5 درصد می‌شود که در صورت عدم خرید بازار گردان در روز بعد و خوش‌بینانه باز شدن در محدوده صفر تابلو سهامدار خرد در یک روز بین 12 تا 16 درصد ضرر شناسایی می‌کند که باعث ایجاد ترس و رفتارهای هیجانی می‌شود.

علیرضا سلیمان محمدی گفت: به نطرم پیشنهاد کانون کارگزاران به علت تضاد منافع بین کارگزار و سهامدار خرد،باعث افزایش سودآودی کارگزاران و ضرر سهامداران میشود که جای خالی کانون سهامداران حقیقی بیش از پیش احساس می شود.

وی در پایان تأکید کرد: هم‌اکنون بازار سرمایه در برهه‌ای از زمان است که جای هیچ اشتباهی وجود ندارد و در آخر توصیه می‌شود که اگر تصمیم به این کار گرفتید، پیشنهاد می‌شود به صورت بلندمدت اجرا شود. به طور مثال هر سه ماه، دو درصد به افزایش دامنه نوسان اضافه شود که هم فعالان بازار با شرایط خود را وقف دهند و به یک دفعه با تصمیمات ضرب‌الاجل باعث نابودی آخرین منابع این قشر نشود. همچنین پیشنهاد می‌شود در حال حاضر این کار انجام نشود و در صورت انجام این کار به صورت تدریجی باشد.

علیرضا سلیمان محمدی

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان