شهربورس
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۸:۰۸
کد خبر : 64737

هابیل خاوری: کلید حل مشکل بورس در سیاست های بانک مرکزی است

هابیل خاوری: کلید حل مشکل بورس در سیاست های بانک مرکزی است

هابیل خاوری کارشناس بازار سرمایه معتقد است که کلید حل مشکلات بازار سرمایه در این برهه، در گاو صندوق سیاست‌های بانک مرکزی قرار دارد.

هابیل خاوری کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با شهر بورس، درباره عدم حمایت سیاست گذار از بازار سرمایه، اظهار داشت: تا به اینجای کار، سال 1401 حداقل برای اهالی بازار سرمایه سالی پر از وعده‌های پوچ و تو خالی مختلف بوده است. عدم همخوانی سیاست‌های پولی بانک مرکزی و دولت با وعده‌هایی که در جهت حمایت از بازار زده می شود، کاملا مشهود است.

وی افزود: از طرفی بازار را با ثابت نگه داشتن نرخ بهره بین بانکی سرگرم کرده‌اند و از سوی دیگر نرخ سود بدون ریسک اوراق را افزایش می‌دهند و در حال فروش اوراق هستند.

هابیل خاوری با اشاره به وضعیت این روزهای بورس، خاطرنشان کرد: این روزها کاهش حجم معاملات و ارزش معاملات در کنار توقف ورود پول و شدت گرفتن خروچ پول، بازار را در شرایط ساید قرار داده است.


بیشتر بخوانید: فضای بورس را به نفع حقوقی ها کردند


این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: برای رشد بازار نیازمند یک روند نسبتا سریع در افزایش حجم و ارزش معاملات و ورود پول هستیم که این امر بعید است تا پایان آذرماه اتفاق بیفتد. از منظر بازدهی جذابیت سایر بازارها از بازار سرمایه بهتر بوده و این هفته نیز اتفاق خاصی در بازار نخواهد افتاد.

وی با بیان اینکه «نکته دیگری که این روزها در محافل مختلف به آن پرداخته می شود، مباحث پیرامون خودروسازهاست»، گفت: نوسانات مثبت بازار از اخبار همین گروه تا حد قابل توجهی تاثیر گرفته است، اما نکته‌‎ای که بسیار قابل توجه بوده، این است که از اثرات حذف ارز 4200 بر بازار سرمایه نباید غافل شویم.

هابیل خاوری عنوان کرد: وعده ای که آن روزها داده می‌شد، حذف رانت بود، که در حال حاضر مجدداً به قضیه ای به مراتب بدتر از ارز 4200 برخورده کرده ایم. حال سوال اینجاست که طرح آزادسازی واردات خودرو قرار است با چه دلاری وارد کشور شود؟ اگر با دلار نیما وارد شود که چیزی حدود 30 درصد از جیب کل ملت و نه تنها سهامداران به طبقه های بالای جامعه منتقل خواهد شد که خود تبدیل به رانت می‌شود.


بیشتر بخوانید: مردم را درگیر صندوق ها نکنید


این فعال بازار سرمایه یادآور شد: اگر قرار است با دلار آزاد وارد شود، ابتدای یک فاجعه بزرگ‌تر است که دولت و بانک مرکزی نرخ های فعلی بازار آزاد دلار را پذیرفته‌اند. قضیه واردات خودرو به تنهایی می‌تواند شوک‌های ارزی شدیدی را به دولت و شرکت‌های خودروساز و به طبع آن بازارسرمایه وارد کند.

هابیل خاوری گفت: واردات خودرو خود نیازمند ارز قابل‌توجهی است، محل تامین این ارز و نرخ آن هم در هاله ای از ابهام قرار دارد. کلید حل مشکلات بازار سرمایه در این برهه، در گاو صندوق سیاست‌های بانک مرکزی است.

خبرنگار: مژده ابراهیمی

آخرین اخبار اقتصادی را در کانال تلگرام شهر بورس بخوانید.

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

6 − سه =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان