شهربورس
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۰
کد خبر : 58145

پرونده ویژه شهر بورس/ چالش‌های بازار سرمایه

ضرورت کاهش نرخ بهره بین بانکی برای افزایش جذابیت بورس

ضرورت کاهش نرخ بهره بین بانکی برای افزایش جذابیت بورس
نیما میرزایی کارشناس بازار سرمایه معتقد است که در راستای افزایش جذابیت بورس، نرخ بهره بین بانکی باید کاهش یابد؛ البته اگر بازار سرمایه واقعاً اولویت دولت باشد!

شهر بورس – مژده ابراهیمی: در راستای پرونده ویژه «شهر بورس» با عنوان چالش‌های بازار سرمایه، نیما میرزایی به بیان این چالش‌ها پرداخت که مشروح این گفت‌وگو را در زیر می‌خوانید:

نیما میرزایی کارشناس بازار سرمایه، در گفت‌وگو با شهربورس، درباره وضعیت بورس در نیمه دوم امسال اظهار داشت: انتظار می‌رود برای نیمه دوم امسال نیز بازار وضعیت نوسانی و رکودی خود را در پیش داشته باشد که با به سرانجام رسیدن توافقات و باز شدن دست دولت در کنترل بازارهای مختلف بالاخص ارز، محتمل تر نیز خواهد بود.


بیشتر بخوانید: فرصت های طلایی برای خرید در انتظار سهامداران بلندمدتی


وی ادامه داد: بررسی سوابق گذشته نشان می‌دهد که ‌دولت‌ها مخصوصاً در دور اول خود به دنبال کنترل شدید تورم هستند؛ رویه‌ای که البته دولت مستقر تاکنون به دلیل تورم شدید اقتصادی قادر به کسب موفقیت قابل قبول در این خصوص نبوده و بیشترین انتظارش برای کنترل بازار به وجود آمدن شرایط فروش بیشتر نفت است.

نیما میرزایی با اشاره به عملکرد بهتر بازارهای موازی کالایی در زمینه جذب تورم، خاطرنشان کرد: به طور مشخص مسکن در ماه های حدود 50 درصد رشد قیمتی را به ثبت رسانده است و همین موضوع موجب شده که مامن نقدینگی سرگردان جامعه شوند و به رکود بازارسرمایه نیز دامن بزنند.

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با اصلی ترین راه حل برای موارد مطرح شده، گفت: تصویب سریع و پرقدرت قانون مالیات بر عایدی سرمایه اصلی‌ترین راه حل به نظر می‌رسد. قانونی که هوای سفته بازی در بازارهای غیرمولد را از سر سفته بازان دور کند و نقدینگی از دست رفته را مجدداً به جوی تولید و بورس بازگرداند.


بیشتر بخوانید: بورس در زمستان سبز می شود؟


وی ادامه داد: متاسفانه در سال های اخیر روحیه دلالی در جامعه تبدیل به هنجار و رفتار عمومی شده که انتظار می‌رود تصویب این قانون بر زمین مانده با همت دولت و مجلس بتواند روح تازه ای را به اقتصاد بیمار ایران بازگرداند.

نیما میرزایی، کاهش نرخ بهره بین بانکی را یکی از اقدامات ضروری در حوزه بازار سرمایه دانسته و عنوان کرد: کاهش نرخ بهره بین بانکی و تک نرخی کردن نرخ دلار نیز جزو موارد مهمی است که به موجب بالا رفتن جذابیت بنیادی بازار سرمایه و سودسازی آنها خواهد شد و به مرور طرف خرید را تقویت می کند؛ البته همه این‌ها مرهون عمل به وعده اولویت اول بودن بازارسرمایه است.

لازم به ذکر است؛ مصاحبه سایر کارشناسان نیز طی روزهای آینده منتشر خواهد شد.

جهت مشاهده آخرین اخبار اقتصادی اینستاگرام شهر بورس را دنبال کنید.

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

یک × 3 =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان