شهربورس
تاریخ انتشار : شنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۹
کد خبر : 54162

نقش احساسات در معاملات سرمایه گذاران

نقش احساسات در معاملات سرمایه گذاران
احساس ترس یا طمع در شرکت کنندگان بازار ارز دیجیتال می تواند لطمه بزرگی به سرمایه گذاران بزند.

به گزارش شهر بورس، یک سرمایه گذاری مطمئن و برنامه ریزی شده در بازار ارز دیجیتال یا هر بازار دیگری در اثر احساس ترس یا طمع شرکت کنندگان بازار می تواند نابود شود.نقش احساسات در این گونه معاملات قابل بررسی می باشد.

بر اساس گزارش اقتصاد آنلاین، احساسات در بازار می‌تواند توسط محرک‌های مختلفی به عنوان مثال، “ترس از دست دادن” یا “FOMO”، ایجاد شود. زیرا موسسات و شرکت‌های دولتی و خصوصی توجه خود را به بیت کوین معطوف می‌کنند.

شاخص ترس و طمع را بیشتر بشناسید

ممکن است احساسات موجود در شرکت کنندگان بازار، باعث شود اکثر سرمایه گذاران ترس از افزایش قیمت به بالاتر از سطح فعلی یک دارایی را داشته باشند و به همین دلیل بازار را با سفارشات خرید خود پر می‌کنند، سپس در نهایت منجر به افزایش قیمت آن دارایی می‌شوند. از طرفی دیگر، ترس از گیر افتادن در خرید در قیمت‌های بالا نیز باعث تغییر در احساسات سرمایه گذاران می‌شود، زمانی که گروهی از سرمایه گذاران شروع به وحشت کرده و دارایی‌های خود را به همراه اخبار منفی که در طول کاهش قیمت منتشر می‌شوند، می‌فروشند.

نقش احساسات در معاملات سرمایه گذاران

بنابراین لازم است که بدانیم، هنگامی‌ که احساسات مستقیماً بر رفتار قیمت یک دارایی تأثیر می‌گذارد، چگونه می‌توانیم احساسات سرمایه گذاران را اندازه گیری کنیم؟ در پاسخ می‌توان گفت، مانند بازار سهام، سرمایه‌گذاران نگران نگهداری دارایی‌ها در شرایط بحرانی هستند که باعث فشار فروش به بازارها می‌شود. در آن زمان است که تحلیلگران شاخصی را انتخاب می‌کنند تا به عنوان نماینده‌ای این احساسات را تحلیل کنند و سطح هراس سرمایه گذاران در بازار را ببینند.

آنچه در بالا توضیح دادیم، شاخص نوسان است که به عنوان شاخص VIX نیز شناخته می‌شود و در واقع حجم معاملات در بازار مشتقات را به عنوان ورودی دریافت می‌کند و از آن برای ایجاد یک شاخص استفاده می‌کند. این حرکت در VIX مطابق با احساسات بازار و استراتژی‌های سرمایه گذاری سرمایه گذاران نهادی و سرمایه گذاران با ارزش خالص زیاد خواهد بود.

در بازار کریپتو، شاخص مشابهی نیز وجود دارد که می‌تواند برای سنجش احساسات سرمایه گذاران مورد استفاده قرار گیرد.


بیشتر بخوانید:سقوط بیت کوین به کانال 19 هزار دلاری


شاخص ترس و طمع رمزنگاری شده (Crypto Fear and Greed Index)

در این قسمت به مفهومی از شاخص ترس و طمع رمز ارزها و اینکه چگونه می‌توان از آن در تجزیه و تحلیل سرمایه گذاری در بیت کوین استفاده کرد‌ُ‌ُ، می‌پردازیم. Crypto Fear and Greed Index، شاخصی است که برای اندازه گیری حرص و طمع و ترس سرمایه گذاران در بازار کریپتو ایجاد شده است و برای تجزیه و تحلیل رفتار سرمایه گذاران در بازار کریپتو استفاده می‌شود.

نقش احساسات در معاملات سرمایه گذاران

نموداری احساسات سرمایه گذار در هنگام تجربه یک بحران در بازار

هنگامی که رویدادهای مهم در بازار رخ می‌دهد، اعم از مثبت یا منفی، سرمایه گذاران به سرعت اخبار را دریافت می‌کنند و می‌توانند بدون اینکه منتظر باز شدن بازار در ساعات کاری باشند، بلافاصله تصمیم بگیرند. حال تصور کنید که سرمایه گذاران در سراسر جهان اخبار را به طور همزمان دریافت کنند. این می‌تواند رفتاری را به شیوه “خرید FOMO” یا “فروش وحشتناک” آسان تر از سایر بازارهای سرمایه گذاری ایجاد کند. هنگامی که هجوم تقاضا برای خرید یا فروش در این بازار 24 ساعته وجود دارد، شاخص ترس و طمع کریپتو برای تجزیه و تحلیل رفتار سرمایه‌گذار برای کمک به بهبود فرآیند تصمیم‌گیری استفاده می‌شود. بنابراین، فرد تحت تأثیر حال و هوای بازار نیست و ممکن است سرمایه گذاران بهتر از برنامه‌های سرمایه گذاری خود پیروی کنند. یک مثال محبوب از شاخص مورد استفاده در اینجا از وب سایت alternative.me آورده شده است.

نقش احساسات در معاملات سرمایه گذاران

به طور کلی، خود شاخص ترس و طمع کریپتو از 0 تا 100 متغیر است، جایی که 0 نشان دهنده وضعیت ترس شدید در بین سرمایه گذاران است که ممکن است باعث فشار شدید فروش شود. مقدار 100 هم معنی مخالف دارد و یعنی سرمایه گذاران به شدت حریص می‌شوند. ممکن است شتاب خرید ناشی از FOMO وجود داشته باشد. این وب سایت بیان کرده است که از داده‌های 5 منبع برای فرموله کردن شاخص ترس و طمع کریپتو استفاده می‌کند.

فاکتور‌های مؤثر در محاسبه ترس و طمع کریپتو

در حال حاضر فقط بیت‌کوین در این شاخص گنجانده شده است. از آنجایی که بیت‌کوین ارز دیجیتالی است که در صورت تجربه نوسانات، بیشترین تأثیر را بر بازار خواهد داشت. این واقعیت همچنین به معیارهای دیگری برای نمایه سازی منجر شده است، از جمله این موارد عبارت‌اند از:

  • نوسان )25%(

از نوسانات و حداکثر کاهش قیمت بیت‌کوین، در مقایسه با نوسانات متوسط ​​30 روزه و 90 روزه محاسبه می‌شود. هنگامی که نوسانات افزایش می‌یابد، نشان دهنده اشتیاق در بازار است.

  • شتاب بازار نسبت به حجم )25%(

با مقایسه میانگین‌های متحرک 30 روزه و 90 روزه در زمانی که حجم بالایی در سمت خرید وجود دارد، هنگام افزایش بازار، بر اساس مومنتوم و حجم معاملات مانند نوسانات محاسبه می‌شود و مفهوم وجود طمع در بازار، برای سرمایه گذاران ترجمه می‌شود.

  • رسانه‌های اجتماعی )15%(

استفاده از هشتگ (#) برای هر ارز دیجیتال برای تجزیه و تحلیل. محاسبه با نرخ و تعداد پاسخ‌ها انجام می‌شود.

  • نظرسنجی )15%(

نظرسنجی در مورد بازار که در یک وب سایت خاص برگزار می‌شود.

نقش احساسات در معاملات سرمایه گذاران

  • تسلط )10%(

درصد ارزش بازار بیت‌کوین و آلت‌کوین، وقتی ترس‌ها در بازار به وجود می‌آیند، سرمایه‌گذاران به بیت‌کوین به‌عنوان بهشت نگاه می‌کنند و فقط برای اهداف گمانه‌زنی به آلت‌کوین‌ها نگاه می‌کنند. بنابراین نگاهی به سهم بازار بیت‌کوین، می‌تواند بینشی به احساسات سرمایه گذاران بدهد. البته این موضوع هنوز بحث برانگیز است، زیرا افزایش ارزش بازار آلت کوین‌ها می‌تواند به دلیل علاقه واقعی سرمایه گذاران باشد.

 

  • روند )10%(

با استفاده از Google Trends که کلمات کلیدی مرتبط با بیت‌کوین را تجزیه و تحلیل می‌کند. اگر تعداد جستجو برای کلمات مرتبط با بیت کوین در حال افزایش باشد، این امر به عنوان افزایش علاقه سرمایه گذاران به بازار ارزهای دیجیتال منعکس می‌شود و برعکس.

نقش احساسات در معاملات سرمایه گذاران

نمودار شاخص ترس و طمع رمزنگاری شده از alternative.me

با در نظر گرفتن شاخص ترس و طمع کریپتو همراه با قیمت بیت‌کوین در گذشته، متوجه می‌شویم که وقتی شاخص ترس و طمع کریپتو با خط سبز نمودار بالا در محدوده مقدار 10 برخورد کرده است، قیمت بیت‌کوین از پایین ترین سطح خود، 5 بار با جزئیات به شرح زیر افزایش یافته است.

افزایش اول 70%، افزایش دوم 45٪، افزایش سوم 310٪، افزایش چهارم 25٪ و افزایش پنجم 300٪.

برعکس اگر شاخص ترس و طمع کریپتو تقریباً 90 باشد (خط قرمز در نمودار بالا)، قیمت بیت‌کوین از بالاترین سطح خود، دو برابر و جزئیات به شرح زیر، کاهش یافته است.

کاهش اول40٪ و کاهش دوم 45٪.

با نگاهی به نتایج بالا، به نظر می‌رسد که می‌توانیم از شاخص ترس و طمع رمز ارز به عنوان بخشی از تحلیل سرمایه‌گذاری رمزنگاری خود استفاده کنیم. با این حال، نباید فراموش کنیم که هدف واقعی از نمایه سازی، اندازه گیری احساسات سرمایه گذاران در بازار است. به عنوان سیگنال خرید و فروش استفاده نمی‌شود.

نمودار قیمت بیت کوین

نمودار قیمت بیت‌کوین

کلام آخر

به طور خلاصه، اندازه گیری ترس و طمع سرمایه گذاران در بازار کریپتو را می‌توان با استفاده از شاخص ترس و طمع کریپتو انجام داد. با این حال، این فقط برای ردیابی احساسات سرمایه گذاران در بازار است، در حالی که استفاده از آن برای نشان دادن سیگنال‌های خرید و فروش باید با عوامل دیگری نیز انجام شود. اکنون که متوجه شدید شاخص ترس و طمع چیست، می‌توانید اطلاعات را بررسی کنید و خرید بعدی خود را با اطمینان بیشتری انجام دهید.

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

2 × 3 =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان