صندوق گارانتی دماوند

تاریخ انتشار : شنبه ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۳
کد خبر : 120248

مهم ترین اصطلاحات حوزه ارز دیجیتال

مهم ترین اصطلاحات حوزه ارز دیجیتال
بازار صعودی رمز ارزها در سال 2024 سرمایه گذاران جدیدی را به خود جذب کرده است. در این میان، رشد قیمت میم کوین‌هایی نظیر شیبا اینو، دوج کوین، فلوکی، په په و بسیاری دیگر باعث جذابیت بیشتر این بازار شده است.

به گزارش شهر بورس، بازار صعودی رمز ارزها در سال 2024 سرمایه گذاران جدیدی را به خود جذب کرده است. در این میان، رشد قیمت میم کوین‌هایی نظیر شیبا اینو، دوج کوین، فلوکی، په په و بسیاری دیگر باعث جذابیت بیشتر این بازار شده است. مثلا، قیمت لحظه ای شیبا اینو فقط در دو هفته اول اسفند 1402 توانست با رشد سرسام‌آور، از 0.000013 دلار به بیش از 0.000045 دلار برسد. حال اگر شما جزو افراد تازه وارد بازار ارز دیجیتال هستید، احتمالا اصطلاحات و عبارت‌های جدیدی را شنیده‌اید. از فومو و فاد گرفته تا اصطلاحات فنی نظیر حمله 51 درصد و اکسپلورر بلاک، همگی از این دست عبارات هستند که در ابتدا گیج‌کننده و ترسناک به‌نظر می‌رسند. اما نگران نباشید، در این مطلب ما مهم‌ترین اصطلاحات حوزه ارز دیجیتال را برایتان آماده کرده‌ایم که شبیه به یک دایرة‌المعارف و واژه‌نامه عمل می‌کند.

لیست مهمترین اصطلاحات حوزه رمز ارزها

در ادامه، پرتکرارترین عبارات حوزه کریپتو آورده شده است.

حمله 51 درصد (Attack 51%)

اگر بیش از نیمی از قدرت محاسباتی یا هش ریت استخراج در یک شبکه توسط یک فرد یا گروهی از افراد کنترل شود، یک حمله 51 درصدی در حال انجام است.

مهم ترین اصطلاحات حوزه ارز دیجیتال

ایردراپ (Airdrop)

یک کمپین بازاریابی که یک رمز ارز یا توکن خاص را به‌صورت رایگان بین مخاطبان توزیع می‌کند. ایردراپ‌ها معمولا بیشترین نقش را در جذب کاربران به سمت بازار یک ارز دیجیتال جدید دارند. مثلا ایردراپ ارز ژوپیتر (JUP) در شبکه سولانا از این دست بود. برای مشاهده قیمت ژوپیتر در صرافی بیت 24 کلیک کنید.

استیبل کوین (Stablecoin)

نوعی ارز دیجیتال که ارزش آن به ارزش یک دارایی در دنیای واقعی نظیر دلار، یورو، پوند و… گره خورده است و برخلاف رمزارزهای نوسانی مانند بیت کوین، با تغییر عرضه و تقاضا، با نوسان قیمت مواجه نمی‌شود.

مارکت کپ یا ارزش بازار (Market Cap)

سرمایه کل موجود در بازار یک ارز دیجیتال؛ این معیار، یکی از راه‌های سنجش اندازه نسبی یک رمز ارز است.

سقف قیمتی (All-time High) یا ATH

بالاترین نقطه (در قیمت یا ارزش بازار) که یک ارز دیجیتال در تاریخ داشته است.

کف قیمتی (All-time Low) یا ATL

پایین‌ترین قیمت یا ارزش بازاری که یک ارز دیجیتال در طول تاریخ معاملات خود به آن رسیده است.

آلت کوین (Altcoin)

از آنجایی که بیت کوین اولین ارز دیجیتالی است که نظر جهان را به خود جلب کرده است، به همه دیگر ارزهای دیجیتال بازار، «آلت کوین» می‌گویند.

میم کوین (MemeCoin)

میم کوین‌ها ارزهای دیجیتالی هستند که عموما پشتوانه فنی خاصی ندارند و صرفا برای سرگرمی ایجاد شده‌اند. دوج کوین (DOGE) اولین ارز دیجیتالی بود که به‌عنوان طنزی در برابر بیت کوین در سال 2013 ساخته شد. پپه، شیبا اینو و فلوکی از جمله این ارزها هستند. برای مشاهده قیمت پپه در سایت بیت 24 روی لینک مربوطه کلیک کنید.

نرخ درصدی سالانه (Annual Percentage Rate) یا APR

میزان بهره‌ای که یک وام‌گیرنده باید در هر سال بپردازد، به‌عنوان نرخ درصد سالانه (APR) شناخته می‌شود. مقدار APR با ضرب نرخ بهره دوره‌ای در تعداد دوره‌هایی از سال که از نرخ دوره‌ای استفاده شده است، محاسبه می‌شود.

بازده درصدی سالانه (Annual Percentage Yield) یا AP

بازده درصدی سالانه (APY) نرخ سودی است که در طول یک سال در یک سرمایه گذاری خاص به‌دست می‌آید. برای محاسبه APY، بهره مرکب به‌طور منظم محاسبه می‌شود.

آربیتراژ (Arbitrage)

خرید و فروش سریع یک دارایی در بازارهای مختلف برای استفاده و سودآوری از تفاوت قیمت بین بازارها.

بازارساز خودکار (Automated Market Maker) یا AMM

سیستمی که با خودکار کردن معاملات، نقدینگی را برای یک صرافی (عموما غیر متمرکز) فراهم می‌کند.

استیکینگ (Staking)

فرآیند سهام‌گذاری یا قفل کردن بخشی از ارزهای دیجیتال یک شبکه مبتنی بر اثبات سهام (PoS) برای شرکت در اعتبارسنجی بلاک‌ها یا کسب سود از این فرآیند.

خرس‌ها (Bear) و گاوها (Bull)

خرس‌ها یا فروشندگان افرادی هستند که به باورشان، قیمت‌ها در یک بازار در یک دوره طولانی کاهش می‌یابند و گاوها یا خریداران افرادی هستند که به صعودی شدن بازارها امید دارند.

مهم ترین اصطلاحات حوزه ارز دیجیتال

اسپرد بید و اسک (Bid-ask Spread)

تفاوت بین بالاترین قیمتی است که خریدار مایل به پرداخت و همچنین کمترین قیمتی که فروشنده مایل به پذیرش برای یک دارایی است.

اکسپلورر بلاک (Block Explorer)

ابزار و وبسایتی که اجازه مشاهده وضعیت تراکنش‌ها روی یک بلاک چین را می‌دهد.

ETF بیت کوین

یک صندوق قابل معامله بیت کوین در بورس، نوعی صندوق سرمایه‌گذاری است که قیمت بیت کوین را ردیابی می‌کند و اجازه خرید و فروش سهام آن صندوق را به سرمایه‌گذاران می‌دهد.

فومو (FOMO)

مخفف “Fear of Missing Out” به‌معنای «ترس از دست دادن فرصت» و احساسی است که افراد هنگام صعودی شدن بازارها، ترس از دست دادن فرصت سرمایه‌گذاری را در آن‌ها ایجاد می‌کند.

جومو (JOMO)

مخفف “Joy of Missing Out” به‌معنای «لذت از دست دادن فرصت» است. در این حالت، سرمایه‌گذاران پس از مشاهده نزول قیمت‌ها، از عدم سرمایه‌گذاری در بازار خوشحال می‌شوند و حس جومو به آن‌ها دست می‌دهد.

فورک (Fork)

فرآیندی که منجر به ساخت یک زنجیره جدید یا نسخه بهبودیافته زنجیره قبلی در بلاک چین می‌شود.

فاد (FUD)

مخفف “Fear, Uncertainty and Doubt” و استراتژی است که به‌طور کلی با پخش اطلاعات منفی، غلط یا گمراه‌کننده، بر تصور افراد نسبت به یک ارز دیجیتال یا بازار کریپتو تاثیر می‌گذارد.

هادل (HODL)

یک استراتژی منفعل که به‌جای ترید مداوم، با نگهداری صرف ارزهای دیجیتال به‌دنبال سودآوری از افزایش قیمت‌ها در طول زمان است.

البته اصطلاحات حوزه ارز دیجیتال فقط به همین موارد ختم نمی‌شود و واژه و عبارات بسیار بیشتری در این بازار وجود دارد. اما مهمترین و پرتکرارترین موارد را برای شما در این مطلب گردآوری کردیم.

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

1 × 3 =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان