صندوق گارانتی دماوند

تاریخ انتشار : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۲
کد خبر : 125342

منطق‌الطیر عطار، دریچه‌ای برای شناخت جهان نامرئی

منطق‌الطیر عطار، دریچه‌ای برای شناخت جهان نامرئی
سلسله نشست‌های «کتاب ماه» با موضوع نقد و بررسی کتاب منطق‌الطیر عطار نیشابوری با حضور اساتید دانشگاهی و جمعی از دوستداران کتاب در اتاق بازرگانی تبریز برگزار شد.

به گزارش شهر بورس به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی تبریز، عربی‌نژاد گفت: منطق‌الطیر کتابی بسیار ارزشمند برای ما ایرانیان بوده و دارای زیبایی‌های وصف‌ناپذیری است.

وی افزود: کتاب منطق‌الطیر نوعی دایره‌المعارف محسوب می‌شود و دارای نثری روان و سلیس است.

درک نظم بی‌نظمی جهان

پروانه عادل‌زاده؛ استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد واحد تبریز با انتخاب چند نکته از این کتاب، سخنان خود را آغاز کرد و گفت: منطق‌الطیر در قالب مثنوی است و عطار در این کتاب، عرفان را از حالت خشک و زاهدانه به عاشقانه سوق داده است.

وی افزود: عطار بعد از امام محمد غزالی، از ابوسعید ابوالخیر بسیار بهره گرفته است و کاملا به‌حالت نمادی و رمزی است و تا گشوده نشود، چیزی دستگیر انسان نخواهد شد‌.

عادل‌زاده با اشاره به عرفان قبل عطار گفت: قبل از عطار، داشتن «عشق» تفسیر عرفا تفاوت اساسی بین انسان و فرشته‌ها عنوان می‌شد و معتقد بودند، فرشته‌ها عاشق نمی‌شوند ولی انسان عاشق است، اما عطار با تفسیری متفاوت چنین طرح کرد که فرشته‌ها نیز عاشق می‌شوند و نقطه تفاوت بین انسان و فرشته، درد عشق است.

ارسلان ساداتی؛ نویسنده سخنان خود را با بیان مشخصات عطار آغاز کرد و گفت: عطار احاطه زیادی در مورد شناخت، معرفت و عرفان داشت و توانایی گشایش دری بر دیوار نامرئی شناخت را دارا بود.

وی با بیان اینکه عطار، از طریق مبانی نواندیش عصر خود که عرفان فلسفی ابن سینا بود، عارف شد، افزود: عطار، طالبان معرفت را به اصلاح ناخالصی‌های درونی و ذهنی دعوت می‌کرد.

وی تعامل و تقابل سازنده با مبانی عرفان سینوی را دلیل ماندگاری عطار و رسوخ فلسفه یونانی و اسلامی را رساله در کتاب های فارابی و ابن سینا دانست.

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

چهارده + پانزده =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان