شهربورس
تاریخ انتشار : سه شنبه ۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۲:۴۷
کد خبر : 116446

نائب رئیس اول کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با شهر بورس:

مالیات بر عایدی سرمایه شامل یک درصد جمعیت می‌شود

مالیات بر عایدی سرمایه شامل یک درصد جمعیت می‌شود
نایب رئیس اول کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: یک درصد جمعیت کشور، 70 درصد سپرده‌های بانکی را در اختیار دارند.

مهدی عسگری نایب رئیس اول کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با حضور در غرفه شهر بورس در نمایشگاه رسانه‌ها، اظهار داشت: یکی از موضوعاتی که کمیسیون صنایع و معادن به طور جدی به آن ورود کرد، موضوع خودرو بود که قانون ساماندهی خودرو به تصویب مجلس رسید.

وی ادامه داد: یکی از پیشنهادهای چالش برانگیز که تعدادی از اعضای کمیسیون به دنبال آن بودند؛ عرضه خودرو در بورس کالا بود که از همان زمان هم اختلاف نظر درباره آن زیاد بود که از همان اول جمع بندی کامل و اجماعی حاصل نشد.

نایب رئیس اول کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه این اتفاق می‌توانست مزیت‌هایی از جمله شفافیت داشته باشد، گفت: مصرف کننده واقعی هم می‌توانست نیاز خود را برطرف کند و فاصله قیمتی که بین کارخانه و بازار آزاد بود به سازوکار شفافی برسد اما در دنیا هم چندان مرسوم نیست که چنین کالاهایی در بورس عرضه شود.

وی ادامه داد: مشکل اصلی ما را بورس کالا نتوانست حل کند. دلیل آن هم فاصله زیاد بین عرضه و تقاضا در کشور است و وقتی چنین شکافی وجود دارد، باعث می‌شود عرضه به مقدار کافی نباشد و طبیعتا وقتی تقاضا هم بالاست قیمت در بورس با قیمت شورای سیاست گذاری فاصله پیدا کند و عدد جدید به عنوان قیمت رسمی خودرو تلقی شود و خود این موضوع هم قیمت را در بازار آزاد بالا ببرد.

عسگری تصریح کرد: برای شفافیت و عرضه منطقی خودرو ابتدا باید گره‌ اصلی که همان شکاف بین عرضه و تقاضاست را حل کنیم، مادامی که این شکاف وجود دارد نمی‌توانیم از این روش‌ها برای تعادل قیمت از این روش‌ها استفاده کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که راهکار برای حل این مشکل چیست، توضیح داد: یکی از راه‌هایی که کمیسیون در بحث خودرو پیش‌بینی کرد، واردات خودرو بود که به میزان شکاف بین تولید داخلی و نیاز واقعی مردم، واردات داشته باشیم.


بیشتر بخوانید: پیش بینی بازار بورس فردا | شنبه پنج اسفند 1402


نایب رئیس اول کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: مالیات عایدی بر سرمایه در این مجلس نهایی شد که یکی از چهار کالای اصلی که  دچار سوداگری و دلالی می‌شود و مصرف کننده اصلی متضرر می‌شود، خودرو است که مالیات بر عایدی می‌تواند جلوی آن را بگیرد.

وی با بیان اینکه واردات خودروی کارکرده را هم دنبال و مصوب کردیم، یادآور شد: متاسفانه در دولت به دلیل اختلاف نظرها هنوز این مسئله عملیاتی نشده است، اگر به این موضوع ارز تخصیص داده شود می‌تواند شکاف عرضه و تقاضا را پر کند و بر بازار خودروی کشور هم تاثیر بگذارد که به طور جدی این موضوع را پیگیری می‌کنیم.

مالیات بر عایدی سرمایه شامل یک درصد جمعیت می‌شود

عسگری در پاسخ به این سوال که آیا بازار سرمایه هم شامل مالیات بر عایدی سرمایه می‌شود یا خیر گفت: در خود قانون بحث زمین و مسکن، خودرو، سکه و ارز را داریم که دچار معاملات مکرر می‌شوند اما با پیشبینی‌های انجام شده نیاز اصلی مردم مشمول مالیات بر عایدی سرمایه نمی‌شود.

وی ادامه داد: برآوردی که مرکز پژوهش‌های مجلس داشته است اینگونه نشان می‌دهد که زیر یک درصد از جمعیت شامل مالیات بر عایدی سرمایه می‌شوند ولی همان یک درصد صاحبان بیشترین سپرده‌های بانکی در کشور هستند، یعنی حدود یک و نیم درصد جامعه بیش از 70 درصد سپرده‌های بانکی را در اختیار دارند.

عسگری در پایان خاطرنشان کرد: من هم از زحمات شما تشکر می‌کنم که در راستای ارتقای سواد اقتصادی مردم نلاش می‌کنید که حتما می‌تواند در تصمیمات، تصمیم‌سازان نقش مثبتی داشته باشد.

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

12 + یک =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان