این مدیر صمت از لرگزار نشدن قرعه کشی تا پایان سال خبر می دهد و دلیل این اتفاق را رشد تولید شرکت های خودروساز عنوان می کند.

بر اساس پیش بینی قالیباف تا پایان امسال تولید شرکت های خودروساز به یک میلیون و 200 هزار دستگاه خواهد رسید و این تیراژ تولید می تواند عامل باشد تا با گردونه های قرعه کشی خداحافظی کنیم.

در حالی که سخنگوی صمت مشخص نکرده این طرح فروش بدون قرعه کشی قرار است در چه قالبی برگزار شود، فروش فوق العاده، پیش فروش یا مشارکت در تولید، این سوال ذهن مصرف کنندگان را به خود جلب کرده که قرار است چه خودروهایی از مسیر سامانه یکپارچه تخصیص خودرو عرضه شوند؟

امید قالیباف تلاش می کند در خبر یاد شده شرایط را به گونه ای نشان دهد که قرار است تمام محصولات خودروسازان در سامانه یکپارچه فروش خودرو در دسترس متقاضیان قرار گیرند اما فروش نکنیم براساس توافقی که میان سازمان بورس و اوراق بهادار با شرکت های خودروساز برای عرضه محصولاتشان از مسیر بورس کالا منعقد شده، مدیران خودروساز به مدیران بورسی تعهد داده اند که محصولاتی که روی تابلوی بورس کالا می برند تنها از این مسیر بفروش برسانند.

بنابراین تا اینجای کار قرار نیست خودروهایی که در جاده بورس کالا آفتابی شدند، عرضه شوند. بنابراین طرح فروشی که صمت وعده آن را می دهد در قالب فروش فوق العاده، پیش فروش یا مشارکت در تولید باشد به طور قطع محصولات بورسی جایی در میان محصولات عرضه شده نخواهند داشت.

لیست خودروهای بدون قرعه کشی در اسفند 1401

اما این خودروها کدام ها هستند؟ بررسی لیست فروش ایران خودرو در بورس کالا نشان می دهد انواع تارا، دنا، پژو 207، هایما به طور قطع در این طرح فروش سامانه یکپارچه فروش جایی نخواهند داشت.

از سبد محصولاتی سایپا نیز با توجه به عرضه شاهین در بورس کالا، صمت نمی تواند این خودرو را در سامانه یکپارچه فروش در دسترس متقاضیان قرار دهد. البته صمتی ها مشخص نکرده اند که قرار است فقط محصولات دو خودروساز بزرگ کشور را در سامانه یکپارچه فروش عرضه کنند با محصولات خودروسازان خصوصی را هم پشت ویترین سامانه یکپارچه قرار می دهند؟

اگر محصولات دو خودروساز بزرگ کشور باشد که محصولات بورسی ایران خودرو و سایپا که نام بردیم در این طرح فروش چند صد هزار دستگاهی جایی نخواهند داشت.  اگر فرض کنیم صمت می خواهد محصولات خودروسازان خصوصی را هم در سامانه یکپارچه فروش در تیررس متقاضیان قرار دهد آنگاه محصولات بهمن موتور و آرین پارس موتور جایی در این طرح فروش نخواهند داشت.

سه محصول سواری بهمن موتور یعنی دیگنیتی، فیدلیتی و ریسپکت نیز که بهمن موتوری ها بارها آنها را روی تابوی بورس کالا برده اند در میان لیست فروش سامانه یکپارچه تخصیص خودرو غایب خواهد بود. وانت کارا نیز که به عنوان نماینده بهمن موتوری ها در بخش خودروهای تجاری سبک در بورس کالا حضور داشته نمی تواند در لیست صمت جایی داشته باشد.