صندوق گارانتی دماوند

تاریخ انتشار : شنبه ۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰
کد خبر : 90180

شهر بورس گزارش می‌دهد؛

فاجعه «آکنتور» به هفتمین سال رسید/ اظهارات جدید مدیرعامل؛ همه مقصر بودند به جز من!

فاجعه «آکنتور» به هفتمین سال رسید/ اظهارات جدید مدیرعامل؛ همه مقصر بودند به جز من!
توقف نماد شرکت کنتورسازی به هفتمین سال خود رسیده، اتفاقی که می‌توان از آن به عنوان فاجعه آکنتور یاد کرد؛ اما آکنتور چرا بازگشایی نمی‌شود؟

به گزارش شهر بورس، بارها از «شفافیت» و «نقدشوندگی» در بازار سرمایه صحبت کرده‌ایم؛ بازاری که این دو مولفه به عنوان مزیت رقابتی با سایر بازارها برای آن عنوان شده است، اما در این میان یک شرکت، یک تنه همه این موارد را نقض کرده و زیر سوال برده است. شرکت کنتورسازی ایران که می توان به عنوان «فاجعه آکنتور» از آن یاد کرد.

این فاجعه اگرچه در سال شهریورماه 1395 اتفاق افتاد، اما دلایلی داشت که خیلی به قبل‌تر از این برمی‌گردد. ذکر مجدد اتفاقاتی که برای نماد «آکنتور» از نیمه دوم 1394 تا شهریور 1395 رخ داد، شاید تکرار مکررات باشد، اما سهامداران کنتورسازی پس از گذشت هفت سال از آن اتفاقات، همچنان منتظر بازگشایی سهام شرکت هستند تا سرمایه‌های بلوکه شده خود را احیا کنند.

با تمامِ اتفاقاتی که در آن سال‌ها رخ داد، حالا سید علی عاملی مدیرعامل کنتورسازی ایران صبحت‌های جدیدی مطرح کرده است. او که به دلیل اتهامات وارده و شکایت سازمان بورس به اتهام «کلاهبرداری» چهار سال و سه ماه را در زندان گذراند و اواخر فروردین 1400 از زندان آزاد شد، حالا می‌گوید که توانسته تحولات مثبتی را در شرکت کنتورسازی ایران رقم بزند.

«یک ساعت پس از آزادی از زندان، مرد و مردانه به محل کنتورسازی آمدم و “احیای کارخانه” را برنامه خودم قرار دادم تا نماد را باز و این گرفتاری که برای خودم و سهامداران به وجود آمده بود را حل کنم. کنتورسازی احیا شد. الان 120 نفر در شرکت مشغول به کار هستند و در شهریورماه نیز حدود 60 نفر اشتغال جدید داریم. تا پایان سال نیز طبق برنامه‌های توسعه‌ای، 400 نفر اشتغال جدید ایجاد می‌کنیم. شبانه‌روز در حال تلاش هستیم و ماحصل تمام این تلاش‌ها، بازگشایی نماد خواهد بود.» اینها روایتی از سوی عاملی، مدیرعامل پرحاشیه آکنتور است که طی یکی، دو سال اخیر کمتر نامی از اون به میان آمده است.

آکنتور

با وجودِ تمامی مسائل و احیای کارخانه، موضوعی که علاوه بر سهامداران برای فعالان بازار سرمایه نیز اهمیت پیدا کرده، بازگشایی آکنتور است. اگرچه مدیرعامل شرکت مدعی شده که «همه در تلاش هستیم که هر چه زودتر نماد شرکت بازگشایی شود.» اما چرا این نماد هنوز بازگشایی نشده است؟

گویا گزارش‌ های حسابرسی نشده سال گذشته به سازمان بورس ارائه شده، اما سازمان بورس خواستار دریافت گزارش‌های حسابرسی شده است. در این راستا، حسابرس شرکت متعهد شده که گزارش‌ صورت‌های مالی حسابرسی شده را ارائه بدهد.

فعلاً سازمان بورس منتظر گزارش حسابرس شرکت کنتورسازی ایران است و انتظار می‌رود این گزارش‌ها تا پایان شهریورماه سال جاری منتشر شوند.

چرا فاجعه آکنتور اتفاق افتاد؟

در پاییز 1394 انگار همه چیز دست به دست هم داده بود تا سرمایه‌های سهامداران به باد فنا برود؛ سهامدارانی که البته خودشان بی‌تقصیر نبودند، چراکه پس از رشد بیش از 100 درصدی قیمت سهام همچنان به خرید این سهم تمایل نشان می‌دادند. در حالی که بهتر بود با احتیاط نسبت به این کار اقدام می‌کردند.

از طرفی دیگر، مدیران شرکت، اتاق اصناف، شرکت هوشمند سامانه باران و سازمان بورس؛ دیگر عواملی بودند که در جای خود برای رقم خوردن این فاجعه تقصیر داشتند.

با این حال، سید علی عاملی، مدیرعامل شرکت کنتورسازی ایران، حتی یک درصد هم برای خود سهمی در این اشتباهات متصور نیست و«اتاق اصناف، مدیران وقت سازمان بورس و برخی کارگزاران منفت طلب» را دلیل رقم خوردن این اتفاقات می‌داند.

وی می گوید: ادعای بورس این بود که شرکت از سال ۹۵ تا ۱۴۰۰ گزارش نداده. این اتفاق به آن دلیل بود که مدیرعامل و هیئت مدیره شرکت بازداشت بودند. ما را بازداشت و بعد شرکت را از بورس به این بهانه اخراج کردند. تصمیم غلط مدیران وقت سازمان بورس، منجر به تعطیلی شرکت شد.

مدیرعامل آکنتور ادامه می‌دهد: مدیران فعلی بورس پس از ارسال گزارش حسابرس قول مساعدت و همکاری داده اند و ما در تلاشیم که حسابرس گزارش را زودتر صادر کند.

تجمع سهامداران آکنتور

تجمع سهامداران آکنتور مقابل سازمان بورس

در انتظار آزادی سرمایه سهامداران

با توجه به ادعاهای مطرح شده از سوی مدیرعامل کنتورسازی ایران، «آکنتور» در وضعیت چندان بدی قرار ندارد. از طرفی دیگر، برنامه‌هایی برای افزایش سرمایه از سوی شرکت در نظر گرفته شده که تا حدودی می‌تواند خبر مثبتی باشد.

در این بین، سهامداران و اهالی بازار سرمایه انتظار دارند تا اگر موانع بازگشایی آکنتور برطرف شده باشد، سازمان بورس نیز مساعدت لازم را برای بازگشایی نماد به کار بگیرد.

در حال حاضر، هفت سال از رقم خوردن فاجعه آکنتور می‌گذرد و همچنان آنهایی که بیش از همه در ماجرای تعلیق نماد متضرر شده‌اند، سهامداران خرد شرکت هستند.

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 1
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شش + هفت =

حسین یکشنبه , 5 شهریور 1402 - 11:23

هنوز بعد از ۷ سال نمیدانیم، این ماه و اون ماه سرکاری هست یا بالاخره روزی دارایی ما احیا میشود؟!! هنوز نمیدانیم آیا در بورس احتمال دارد به یکباره دارائی آدم با نمادش حذف بشود!! یا احتمال ندارد؟
دوست داریم هرماه گزارش های واقعی از حمایتهای عملی دولت از شرکت و خطوط جدید و فعالیتهای بیشتر منتشر بشود … .

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان