صندوق گارانتی دماوند

تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۱
کد خبر : 52087

مشکلات قطعی برق برای صنایع؛

عبدالله مشکانی: با سهام P/E بالا به مجمع نروید

عبدالله مشکانی: با سهام P/E بالا به مجمع نروید
عبدالله مشکانی، کارشناس بازار سرمایه به سهامداران توصیه کرد که با سهامی که پی بر ای بالایی دارند به مجمع نروند.

عبدالله مشکانی در گفت‌وگو با شهر بورس، درباره پرداخت سودهای رسوب شده سهامداران، اظهار داشت: اعدادی که توسط شرکت‌ها رسوب شده‌اند، به خاطر تورم بالایی است که وجود داشته. بخش زیادی از آن‌هایی که مربوط به سال‌های قبل است قدرت خرید خود را از دست داده و در مقابل آن‌هایی که مربوط به سال 1400 است، معمولاً اعداد کوچکی به‌حساب آمده و نمی‌تواند زیاد در اعتماد بازار اثرگذار باشد.

وی افزود: به هر حال این اقدام، اقدام مثبتی است و سجام یک ابزار قوی به‌حساب می‌آید که شرایط سازمان‌دهی را در بازار ایجاد کند. در این شرایط، مردم از بلاتکلیفی خارج می‌شوند و بسیار راحت‌تر می‌توانند نسبت به دریافت سودهای خود اقدام کنند. به‌طور کلی، این کار یک قدم مثبتی بوده، اما آن‌چنان بزرگ نیست که تعادل بازار را برگرداند.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به وضعیت قیمت‌های جهانی، خاطرنشان کرد: پول جهانی به سمت انقباض رفته است و این اتفاق باعث فشار بر قیمت کامودیتی ها و افت یا درجا زدن آنها را در پی داشته است. در صورت که نرخ کامودیتی‌ها حالت خنثی داشته باشد، بورس دیگر رشدی نخواهد کرد. به‌طور مثال دلیل رشد اخیر در صنعت پتروشیمی یا پالایشی، افزایش قیمت نفت بوده است.

عبدالله مشکانی ادامه داد: افزایش قیمت‌های جهانی مانند نفت و گاز، دلیل رشد اخیر بورس بوده و اگر قیمت‌های جهانی ثابت بمانند و یا افت کنند، طبیعی است شرکت‌هایی که به دلیل رشد قیمت آنها با افزایش قیمت مواجه شده بودند، یا دچار افت می‌شوند و یا ثابت می‌مانند. در صورتی که این اتفاق رخ بدهد، منجر به افت قیمت سهام و اصلاح در شاخص کل بورس تهران خواهد شد.

وی یادآور شد: البته ممکن است قیمت‌های جهانی دچار افت شوند و از طرف دیگر نرخ دلار بالا برود که در این صورت تحلیل فرق می‌کند.

این کارشناس بازار سرمایه به تشریح تأثیرات برجام بر روی بورس پرداخت و عنوان کرد: برجام از مؤلفه‌های مهم برای بازار سرمایه است و علاوه بر بازار سرمایه بر جو و نرخ‌ها در قیمت دلار، طلا و مسکن تأثیر خواهد گذاشت. بعد از اعلام نتیجه مذاکرات برجام، می‌توان در مورد وضعیت بورس در دو سال آینده اظهار نظر کرد.


بیشتر بخوانید: آماده باش به شرکت‌ها برای قطعی برق/ خطر جدید در کمین صنایع؟


عبدالله مشکانی در پاسخ به این سؤال که «فرارسیدن فصل مجامع چه تأثیری بر روی بورس خواهد گذاشت؟»، گفت: برخی از شرکت‌های بورسی با پی بر ای 4 تا 6 وجود دارند که از شرایط مناسبی برخوردار هستند و قیمت آنها پس از تقسیم سود در مجمع افت خواهد کرد. با این حال، این نمادها طی دو، سه ماه آینده این افت را جبران می‌کنند و به قیمت‌های پیش از مجمع برمی‌گردند.

وی تصریح کرد: حضور در مجمع برای سهامداران شرکت‌هایی که پی بر ای بالایی دارند و درصد سود تقسیمی آنها پایین است، توصیه نمی‌شود. اگر سهامداری قصد حضور در مجمع را داشته باشد، باید از لحاظ تکنیکالی هم روند سهم را مورد بررسی قرار بدهد. سهامی که در کف قیمتی قرار دارند، می‌توانند از جذابیت بالایی برخوردار بوده و برای سرمایه‌گذاری گزینه مناسبی به‌حساب بیایند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: معمولاً شرکت‌ها در مجامع همان روند خود در سال‌های قبلی را تکرار می‌کنند و در این راستا، می‌توان از مجامع دو سال گذشته شرکت‌ها تا حدودی به تصمیمات آنها پی برد. شرکت‌هایی که 70 درصد سود خود را تقسیم می‌کنند، گزینه مناسبی به‌حساب نمی‌آیند و همچنین سهامداران باید توجه داشته باشند که در مجامع نمادهایی حضور یابند که تا دو ماه پس از مجمع نسبت به پرداخت سود اقدام کنند.

عبدالله مشکانی درمورد قطعی برق صنایع، یادآور شد: قطعی برق از مسائل مهمی است که از اردیبهشت و خردادماه به آن مبتلا می‌شویم و سرمایه‌گذاران باید در این صنایع محتاطانه عمل کنند. در صورتی که کارخانه‌ها با قطعی برق مواجه شوند تولید آنها کاهش می‌یابد و به دنبال آن سودآوری شرکت نیز با کاهش روبه‌رو خواهد شد و این موضوع در سهام شرکت فشار فروش ایجاد می‌کند.

جهت مشاهده آخرین اخبار اقتصادی اینستاگرام شهر بورس را دنبال کنید.

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

3 × 1 =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان