شهربورس
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۱
کد خبر : 50284

یادداشت مدیرمسئول؛

سد حقوقی‌های بانکی در مقابل رشد بازار

سد حقوقی‌های بانکی در مقابل رشد بازار
درحالی‌که صبح امروز تقاضا در بازار سرمایه رو به افزایش بود، حقوقی‌های گروه بانکی با عرضه‌های آبشاری عطش خریداران را سیراب کرده و عرضه‌ها را در کل بازار افزایش دادند به طوری که شاید این عرضه ها را بتوان سد حقوقی‌های بانکی در مقابل رشد بازار دانست.

امیر توپچی پورمدیر مسئول شهر بورس؛ بازار سرمایه پس از نزدیک 20 ماه، این روزها جان تازه‌ای به خود گرفته و بار دیگر طی یک ماه گذشته خنده بر روی لب‌های سهامداران سبز شده است ولی این روزها سد حقوقی‌های بانکی در مقابل رشد بازار مشکل‌ساز شده است.

فعالان بازار سرمایه که روزهای سختی را پشت سر گذاشته‌اند در طول یک سال و نیم گذشته وعده‌ووعیدهای زیادی شنیدند و حتی در برخی مقاطع این احساس پدید آمد که بازیچه دست دولت و مسئولان بوده‌اند. جبران کسری بودجه از طریق بورس یکی دیگر از امتیازهای مثبت این بازار برای دولت بود که خیلی زود به فراموشی سپرده شد.


بیشتر بخوانید: بورس کف های قبلی را نمی بیند


حال این روزها سهامداران امیدوارند گوشه‌ای از ضررهای آن‌ها در روزهای سبز بازار جبران شود ولی انگار دست‌هایی در کارند تا بهار بورسی‌ها را به خزان تبدیل کنند.

درحالی‌که طی بزرگ‌ترین ریزش تاریخ بورس ایران، بسیاری از حقوقی‌های دولتی سودهای کلانی به جیب زدند، این روزها بازهم برخی از حقوقی‌های خاص نفس بازار را گرفته‌اند و شاید اختلافات پشت پرده دلیل این موضوع باشد.

سد حقوقی‌های بانکی در مقابل رشد بازار

یکی از مشکلاتی که برخی حقوقی‌ها ایجاد کرده‌اند مربوط به گروه بانکی می‌شود که کلیت بازار را تحت‌الشعاع قرار داده است. درحالی‌که اخیراً با خبر تسعیر نرخ ارز بانک‌ها شاهد رشد تقاضا در این گروه بودیم برخی از حقوقی‌های بانکی با عرضه‌های آبشاری عطش خریداران را سیراب کردند و شاهد سد حقوقی‌های بانکی در مقابل رشد بازار بوده‌ایم.

اما این پایان کار نبود و امروز نیز درحالی‌که پس از بخشنامه اخیر بانک مرکزی درباره خبر فروش بلوکی سهام بانک‌ها، تقاضا بار دیگر در این گروه و کلیت بازار افزایش یافته بود شاهد رونمایی از نوع جدیدی از عرضه‌های آبشاری حقوقی‌های بانک صادرات و تجارت بودیم که بیش از نیمی از فروش امروز در این نمادها را به خود اختصاص دادند.


بیشتر بخوانید: دولت مردان درباره بورس عاقلانه تصمیم می گیرند


این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که پیش از این نیز برخی حقوقی‌های خاص با عرضه‌های سنگین خود طی مقاطع زمانی مختلف، موجب افت‌های سنگین بازار سرمایه شدند تا جایی که در برخی برهه‌ها فروش حقوقی‌ها ممنوع اعلام شد و دولت از همت خود در راستای حمایت از بازار سرمایه سخن گفت.

طی ماه‌های گذشته و در میان اظهار نظرات حمایتی مسئولان، درحالی‌که برخی حقوقی‌های نمادهایی چون فملی و فولاد قصد حمایت از بازار را داشتند شاهد عرضه‌های سنگین حقوقی‌های وابسته به وزارت اقتصاد بودیم که فشار فروش پایان سال را به نام خود ثبت کردند.

حال این سؤال پیش می‌آید که به‌راستی چه هدفی پشت این عرضه‌های سنگین مخفی است و آیا کسانی در پشت پرده نمی‌خواهند که سهامداران نفس راحتی بکشند و بورس رشدی داشته باشد؟


عرضه‌های سنگین امروز در وبصادر

وبصادر - سد حقوقی‌های بانکی در برابر رشد بازار


عرضه‌های سنگین امروز در وتجارت

وتجارت - سد حقوقی‌های بانکی در برابر رشد بازار

 

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

هفت + 14 =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان