شهربورس
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۹:۱۰
کد خبر : 58155

شهر بورس گزارش می‌دهد؛

سبقت «رئیسی» از «روحانی» برای ضربه زدن به بورس/ بازار سرمایه «اولویت اول» نیست!

سبقت «رئیسی» از «روحانی» برای ضربه زدن به بورس/ بازار سرمایه «اولویت اول» نیست!
با گذشت بیش از یک سال از آغاز به کار دولت ابراهیم رئیسی، تمام وعده‌های او حداقل در حوزه بازار سرمایه پوچ از آب درآمده و هیچ‌کدام‌شان عملی نشده است.

شهر بورس – امیر ملک زاده: وضعیت بورس این روزها بیشتر از هر زمان دیگری همه‌مان را کلافه کرده؛ کلافه و اندکی عصبانی. عصبانی از بازاری که سرمایه‌های مردم در آن هر روز کمتر و کمتر می‌شود و دولتی که هر روز با یک شاهکار جدید غافلگیرمان می‌کند.

دولتِ ابراهیم رئیسی از زمان آغاز فعالیت خود و علی‌رغم شعار «بورس اولویت اول» این بازار را به عنوان سدی در برابر تورم و محلی برای فروش اوراق خود قلمداد کرده است. بانک مرکزی رئیس جمهوری که پیش از انتخابات، وعده‌های فراوانی برای حمایت از بورس می‎داد، حالا حتی حاضر نیست به مصوبات ده‌بندی عمل کرده و اجازه رشد نرخ بهره بین‌بانکی را ندهد.

با گذشت بیش از یک سال از آغاز به کار دولت ابراهیم رئیسی، تمام وعده‎های او حداقل در حوزه بازار سرمایه پوچ از آب درآمده و هیچ‌کدام‌شان عملی نشده است.

عملکرد دولت در حوزه بازار سرمایه، صدای فعالان این بازار را درآورده و باعث شده که آنها حتی دل‌شان به بورسِ حسن روحانی هم تنگ شود؛ اما آیا واقعاً حسن روحانی درمورد بازار سرمایه عملکرد بهتری از ابراهیم رئیسی داشته است؟

در ابتدا فلش بکی بزنیم به اوایل دهه 90 شمسی؛ به 12 مردادماه سال 1392، به روزی که حسن روحانی رسماً حکم ریاست جمهوری خود را دریافت کرد. در آن مقطع، شاخص کل بورس تهران در محدوده  59 هزار واحد قرار داشت و تا مرز دو میلیون واحد نیز رشد کرد و سپس دچار ریزش شد. با این حال، دماسنج بازار سرمایه با وجودِ ریزشی که داشته نسبت به نخستین روزهای ریاست جمهوری حسن روحانی 20 برابر شده است.

اگر با توجه به شبهه‌های وارد شده به شاخص کل و عقیده کارشناسان مبنی بر اینکه «شاخص کل معیار مناسبی برای سنجش وضعیت بازار سرمایه نیست» نگاهی به وضعیت شاخص هم وزن بیاندازیم، خواهیم دید که شاخص هم وزن نیز با رشد چشم‌گیری مواجه شده است.

بر اساس بررسی به عمل آمده، شاخص هم وزن از اسفند 1393 تاکنون و با احتساب ریزش سال 99، سه هزار و 900 درصد رشد داشته که حدود 15 درصد آن متعلق به سال نخست دولت حسن روحانی بوده است. (شاخص هم‌وزن از اسفند 1393 مورد استفاده قرار گرفت)


بیشتر بخوانید: ضرورت کاهش نرخ بهره بین بانکی


اگرچه شرایط کلان اقتصادی در سال 1392 و 1400 متفاوت بود، اما با این حال اگر بخواهیم رشد شاخص کل بورس را در سال اول ریاست جمهوری روحانی با رئیسی مقایسه کنیم، به موارد جالبی خواهیم رسید:

شاخص کل در حدود 13 ماه ابتدایی ریاست جمهوری رئیسی (از 12 مرداد 1400 تا 27 شهریور 1401) تقریبا بازدهی صفر درصدی به ثبت رسانده، اما در مقابل شاخص کل بورس تهران در مدت زمان مشابه با ریاست جمهوری روحانی (از 12 مرداد 1392 تا 27 شهریور 1393) تقریبا بازدهی 25 درصدی داشته است.

با بررسی‌های انجام شده می‌‎توان گفت که دولت رئیسی حداقل تا اینجای کار و با وجودِ تمامی اقدامات اشتباه دولت قبل در حوزه بازار سرمایه، «فعلاً» روی «روحانی» را سفید کرده است. حسن روحانی و دولتش در سال 99 با دعوتِ همگانی به بازار سرمایه، آن هم بدون فرهنگ سازی، آگاهی و آموزش؛ ضربه جبران ناپذیری به سرمایه‌های مردم زدند، اما رئیسی هم طی این یک سال نشان داده که چیزی از «روحانی» کم ندارد و بازار سرمایه صرفاً ابزاری است برای تامین کسری بودجه دولت مردان.

در این شرایط، کاهش نرخ بهره بین‌بانکی حداقل خواسته فعالان بازار سرمایه است. کارشناسان معتقدند که کاهش نرخ بهره بین‌بانکی می‌تواند خون تازه‌ای بر رگ‌های پیکر نیمه جان بورس باشد؛ به شرطی که بورس واقعاً «اولویت اول» باشد…

جهت مشاهده آخرین اخبار اقتصادی اینستاگرام شهر بورس را دنبال کنید.

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

هجده − چهارده =

پراپ تریدینگ

کمان