تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : شنبه ۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۹
کد خبر : 105743

مدیرعامل کارگزاری حافظ در گفت‌وگو با شهر بورس:

سال آینده می‌تواند سال متفاوتی برای بورس باشد

سال آینده می‌تواند سال متفاوتی برای بورس باشد
صادق طاهری مدیرعامل کارگزاری حافظ گفت: به دلیل در پیش بودن انتخابات به نظر می‌رسد سیاست کنترلی تا پایان سال ادامه داشته باشد اما سال آینده می‌تواند سال متفاوتی باشد.

صادق طاهری مدیرعامل کارگزاری حافظ و عضو هیئت رئیسه کانون کارگزاران در گفت‌وگو با شهر بورس درباره وضعیت بازار سرمایه اظهار داشت: بازار سهام که این روزها درگیر اصلاح شده است اخیراً رشد به نسبت خوبی را تجربه کرده بود. همگام با رشد بازار اخباری از تجدید ارزیابی شرکتها موتور محرک رشد بازار بود.

وی ادامه داد: هلدینگ‌ها، صنایع بزرگ و سایر صنایع کوچک بازار به تدریج در این زمینه شفاف سازی‌هایی داشتند. با این شفاف سازی ها به تدریج تب و تاب تجدید ارزیابی افتاد و بازار بخشی از راهی که پیموده بود را برگشت.

مدیرعامل کارگزاری حافظ تصریح کرد: اگرچه بازار در این روزها خریدار قوی ندارد اما فروشنده قوی نیز ندارد و این مساله نشان دهنده قرار داشتن بازار در سطوح ارزندگی است.

وی با بیان اینکه مشخص شد که تجدید ارزیابی‌ها آنطور که بازار انتظار دارد قریب الوقوع و بزرگ نیست، گفت: خصوصاً اگر این تجدید ارزیابی‌ها از دارائی‌های استهلاک پذیر نظیر ساختمان باشد، شرکت‌ها اقبال کمتری به آن نشان خواهند دارد.

طاهری یادآور شد: در این زمینه کارشناسان رسمی دادگستری نیز با محدودیت‌هایی روبرو هستند و این کارشناسان، ظرفیت تجدید ارزیابی این حجم از شرکت‌ها و صنایع را به یکباره ندارد. لذا مقوله تجدید ارزیابی برای بازار بسیار زمان بر خواهد بود.


بیشتر بخوانید: وحافظ برنده مناقصه شد


وی ادامه داد: واضح است تجدید مشکلات سندی خصوصاً اسناد قولنامه‌ای مشکلاتی است که در مقوله تجدید ارزیابی، شرکت‌ها با آن مواجه هستند و علی‌رغم اجباری شدن اخذ اسناد تک برگ، اخذ این نوع اسناد زمان بر و طاقت فرسا خواهد بود.

عضو هیئت رئیسه کانون کارگزاران با اشاره به اینکه تجدید ارزیابی نقدینگی خاصی را وارد شرکت نمی‌کند، توضیح داد: لذا واضح است هلدینگ‌ها تمایلی برای اجرای آن ندارند. خصوصاً تجدید ارزیابی اگر از دارائی‌های استهلاک پذیر باشد، کاهنده سود است و تمایل به اجرای آن کمتر است پس تا زمانی که تجدید ارزیابی اجباری نشود این متغیر نمی‌تواند بازار را با سرعت چندانی رشد دهد.

وی ادامه داد: اما واضح است تجدید ارزیابی می‌تواند دارائی‌ها و ترازنامه را به روز کند و نقش مهمی در این مقوله خصوصاً در سهولت تسهیلات گیری شرکت‌ها خواهد داشت. مشکلات و تداخل قوانین و مالیاتی نیز دیگر سنگ‌های پیش پای تجدید ارزیابی است که لازم است برطرف شود.

طاهری یادآور شد: با این حال فارغ از این مساله بازار در گیر و دار کنترل است. کنترل و رکودی که از بیرون از بازار به آن تحمیل شده است. سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی برای کنترل تورم در اقتصاد سبب توقف بازارها شده است. این رکود به صورت وحشتناک تری در مسکن دیده می‌شود.

سال آینده می‌تواند سال متفاوتی برای بورس باشد

وی تصریح کرد: به دلیل اینکه برخلاف اقتصادهای غربی، رشد بورس ایران عمدتاً تورمی و نه توسعه‌ای است متغیر نرخ ارز تاثیر به سزایی در تحریک بازار دارد. لذا تا زمانی که رشد خاصی در این متغیر رخ ندهد بعید است شاهد حرکت جدی بازار باشیم.

مدیرعامل کارگزاری حافظ در پایان خاطرنشان کرد: شاید به صورت مقطعی تحت تاثیر گزارشات فصلی یا ماهانه تحرکاتی دیده شود. اما به دلیل در پیش بودن انتخابات به نظر می‌رسد این سیاست کنترلی تا پایان سال نیز ادامه داشته باشد اما سال آینده می‌تواند سال متفاوتی باشد.

 

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

16 − چهار =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان