شهربورس
تاریخ انتشار : شنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۱
کد خبر : 45843
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای رونق مجدد بورس با ریزش ارزهای دیجیتال؟ بسته هستند

یادداشت/

رونق مجدد بورس با ریزش ارزهای دیجیتال؟

رونق مجدد بورس با ریزش ارزهای دیجیتال؟

این قانون همیشه در بازارهای مالی وجود داشته است که ضرر در بازار بورس را همان بازار بورس باید جبران و بازار دیگری به عنوان هیرو یا قهرمان می‌تواند این ضرر را جبران کند.

به گزارش شهر بورس، حسین مریدسادات، کارشناس بازار سرمایه طی یادداشتی به بررسی وضعیت ارزهای دیجیتال و تأثیر آنها بر بورس پرداخت که عیناً در زیر می‌خوانید:

با توجه به اینکه بازار ارزهای دیجیتال در چند ماهه اخیر به عنوان یک بازار آلترناتیو یا بازار جایگزین قلمداد می‌شده تا مردم با ضرر از بازار بورس خارج شوند و در بازار ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کنند، مشاهده می‌گردد که حال‌وروز بازار ارزهای دیجیتال هم جذاب نیست و بسیاری از ارزهای دیجیتال افت‌های عجیب و غریب و چند 10 درصدی را شاهد هستند و شاید کورسوی امید مردم جهت جبران ضرر بازار بورس در بازار دیگری ناامید شد. این قانون همیشه در بازارهای مالی وجود داشته است که ضرر در بازار بورس را همان بازار بورس باید جبران کند و بازار دیگری به عنوان هیرو یا قهرمان می‌تواند این ضرر را جبران کند.

قطعاً با توجه به اینکه در ماه‌های اخیر بازار مثبت و منفی بوده است به‌نوعی خروج پول داشتیم تا سهامداران وارد بازار ارزهای دیجیتال شوند می‌توانند به‌نوعی این اصلاح سنگین در بازار ارزهای دیجیتال عقبه این خروج پول را از بازار بگیرد و باعث رونق بازار بورس باشد که یکی از مؤلفه‌های تأثیرگذار می‌باشد.

بیشتر بخوانید:
پیشنهاد عرضه رمز ارز ملی/ بورس بین‌الملل به‌زودی راه‌اندازی می‌شود

اما دلیل رکود و افت قیمتی بازار ارزهای دیجیتال را در ادامه به اشتراک می‌گذاریم:

مجلس نمایندگان آمریکا روز گذشته و با ۲۱۸ رأی موافق لایحه سرمایه‌گذاری زیرساختی را تصویب کرد. در آن زمان برخی از سناتورهای آمریکایی تلاش کردند تا بندهای مربوط به اخذ مالیات از ارزهای دیجیتال را اصلاح کنند، اما درنهایت با این اصلاحات موافقت نشد و لایحه در اختیار مجلس نمایندگان قرار گرفت. این لایحه اکنون در اختیار جو بایدن قرار گرفته است و تأیید آن با امضای شخص رئیس‌جمهور نهایی می‌شود.

جامعه ارز دیجیتال آمریکا پیش‌تر نگرانی خود را در رابطه با الزامی شدن ارائه گزارش مالیاتی از سوی کسب‌‌وکارهای فعال در این صنعت ابراز کرده بود. آنها معتقد بودند تعریف «کارگزار» در این لایحه بسیار گسترده است و طیف وسیعی از کسب‌وکارهای فعال در حوزه ارز دیجیتال را ملزم به ارائه گزارش مالیاتی به اداره درآمد داخلی آمریکا می‌کند. ساختار گزارش‌های مالیاتی هم به‌گونه‌ای است که کارگزاران به‌اجبار باید اطلاعات مالی مربوط به تراکنش‌ها را با کد مالیاتی فعلی خود گزارش دهند.

ساعاتی پیش قیمت بیت کوین با سقوطی ۱۷ درصدی به زیر ۴۲,۰۰۰ دلار سقوط کرد و سپس با سرعت تا سطح ۴۷,۰۰۰ دلار بازیابی شد. برخی از کارشناسان معتقدند که بازگشت نرخ بیکاری در آمریکا به سطوح قبل از همه‌گیری کرونا و حرکت بانک مرکزی این کشور به سمت عادی‌سازی سیاست‌های پولی، بر قیمت دارایی‌هایی مانند بیت کوین و سهام تأثیر منفی گذاشته است. قیمت بیت کوین صبح امروز تقریباً در عرض یک ساعت حدود ۱۰,۰۰۰ دلار کاهش یافت و در پایین‌ترین سطح به ۴۲,۰۰۰ دلار رسید. پس از برخورد با این سطح، قیمت به‌سرعت بازیابی شد و اکنون هر واحد از این ارز دیجیتال حدود ۴۷,۹۰۰ دلار معامله می‌شود.

بیشتر بخوانید:
بازار ارزهای دیجیتال یکدست قرمز شدند

بیت کوین در عرض ۲۴ ساعت گذشته حدود ۱۵,۰۰۰ دلار و اتریوم، دومین ارز بازار، نزدیک به ۱,۱۰۰ دلار کاهش قیمت داشته‌ است. ریزش قیمت بیت کوین دیگر ارزهای بازار را هم تحت تأثیر قرار داده و در طول ۲۴ ساعت گذشته قیمت برخی از آنها بیش از ۲۰ درصد سقوط کرده است. روند نزولی بازار ارزهای دیجیتال تقریباً پس‌ازآن آغاز شد که روز گذشته اداره کار آمریکا اعلام کرد نرخ بیکاری در این کشور از ۴.۶ درصد ماه گذشته به ۴.۲ درصد در ماه نوامبر (آبان) سقوط کرده است؛ این رقم پایین‌ترین نرخ بیکاری در آمریکا از فوریه ۲۰۲۰ (بهمن ۹۸) است. عده‌ای از کارشناسان معتقدند کاهش بیکاری در آمریکا و بازگشت این نرخ به سطوح قبل از همه‌گیری کرونا در سراسر جهان، می‌تواند به بانک مرکزی این کشور کمک کند تا سریع‌تر سیاست‌های پولی خود را به حالت عادی بازگرداند و سرعت چاپ دلار را کمتر از قبل کند؛ اتفاقی که می‌تواند درنهایت باعث افزایش قیمت دلار در بازارهای جهانی و به دنبال آن کاهش قیمت بیت کوین و دیگر دارایی‌های پرخطر شود.

همان‌طور که پیش‌تر گزارش شده بود، جروم پاول (Jerome Powell)، رئیس بانک مرکزی آمریکا، هفته گذشته اعلام کرده بود که ممکن است سیاست‌های پولی تسهیلی این کشور سریع‌تر از آنچه که انتظار می‌رفت به حالت عادی بازگردد.

با وجود ریزش ارزش دلاری بیت کوین و ترسی که بازار را فراگرفته است، طبق معمول عده‌ای از معامله‌گران از این اصلاح به‌عنوان فرصتی برای خرید در کف‌های قیمتی استفاده می‌کنند. نجیب بوکلیه (Nayib Bukele)، رئیس‌جمهور السالوادور، که چند ماه پیش بیت کوین را به‌عنوان ارز قانونی این کشور معرفی کرده بود، دقایقی پیش در توییتر اعلام کرد که ۱۵۰ بیت کوین دیگر با قیمتی حدود ۴۸,۷۰۰ دلار خریده است.

از نگاهی دیگر ، سقوط اخیر بازار به دلیل ترس‌ بازارهای جهانی از شیوع سویه جدید اومیکرون در جهان بوده است. این در حالی است که بازار سهام آمریکا در یک هفته گذشته تحت فشار بوده و این فشار حالا به بازار رمز ارزها سرریز کرده است. با این سقوط قیمت بیت کوین برای نخستین بار در دو ماه اخیر ارزش بازار بیت کوین به زیر یک هزار میلیارد دلار رسیده است.

بیشتر بخوانید:
استخراج بیت‌کوین در ایران محدود شد

بر اساس آمار بای‌بیت، بازار بیت کوین در چند ساعت گذشته شاهد لیکوئید شدن بیش از ۱٫۳ میلیارد دلار بوده است. یکی دیگر از دلایل نزولی دو ماهه بیت کوین را می‌توان به مقاومت رگولاتورهای ایالات‌متحده نسبت داد که از مدیران عامل صرافی‎‌های رمزنگاری برجسته از جمله FTX و Binance US برای استماع در مورد دارایی‌های ارزهای دیجیتال دعوت به عمل آورده‌اند.

علاوه بر این نشانه‌هایی از اصلاح قیمتی از سوی فعالیت صرافی‌ها هم به چشم می‌خورد. داده‌های زنجیره‌ای نشان می‌داد که پول ورودی به بیت کوین به تدریج نسبت به پول خروجی از صرافی‌ها بیشتر شده است. درنهایت با توجه به آمار و اخبار منتشره و به تبع آن  ترس ایجادشده در بازار، موجب ریزش بازار و خروج نقدینگی گردیده است. و امیدوار هستیم که بازار به نقاط حمایتی معتبر، واکنش مثبتی نشان دهد و کف‌های حمایتی از دست نرود و کف جدیدی شناسایی نشود.

بیشتر بخوانید: مقایسه افت شاخص با ریزش بزرگان بازار

بیشتر بخوانید:منفی های احتمالی بازار فردا فرصت خرید است

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان