تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۱
کد خبر : 87086

یادداشت/

«خوراکِ» منفی برای بورس

«خوراکِ» منفی برای بورس
افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها به یک موضوع منفی برای بازار سرمایه تبدیل شده و در روزهای اخیر جو منفی به بورس تزریق کرده است.

به گزارش شهر بورس، نرخ خوراک پتروشیمی‌ها طی روزهای اخیر بورس را به خاک و خون کشیده و اخبار مثبت و منفی درباره این موضوع باعث نوسانات مثبت و اکثراً منفی در بازار شده است.

سوای اینکه قیمت تعیین شده برای خوراک پتروشیمی‌ها چه صدمات در پی خواهد داشت، مسئله‌ای جای تامل دارد، شیوه کار اطلاع رسانی دولت است.

تعیین نرخ خوراک شاید به خودی خود، اتفاق چندان بدی نباشد، اما بحثی که وجود دارد شیوه اطلاع رسانی این موضوع است. طبیعتاً شیوه‌ای که دولت برای نرخ خوراک گاز در پیش گرفت به هیچ وجه قابل دفاع نیست. رانت اطلاعاتی که باعث اتفاقات اخیر و ناامیدی مجدد در بازار سرمایه شد از یک سو و سردرگمی فعالان اقتصادی و البته شرکت‌ها از سوی دیگر، نتایجی بود که به خاطر شیوه نادرست اطلاع رسانی رقم خورد.

اگر نرخ خوراک موضوعی بوده که پیش از این مصوب شده بود، چرا در همان ابتدای سال اعلام نشد و چرا مصوبه جلسه هیئت دولت در 17 اردیبهشت سه هفته پس از این مصوبه منتشر شد؟ آیا امکان اطلاع رسانی به موقع نمی‌توانست از سوی دولت صورت بگیرد؟


بیشتر بخوانید: شوخی دولت با سرمایه مردم/ چرا اثر نرخ خوراک بر بورس خنثی نمی شود؟


نکته جالب توجه دیگر اینجاست که حتی نمایندگان و اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس نیز چندین بار نسبت به تبعات افزایش نرخ خوراک هشدار داده‌اند، اما امروز دولت رسماً اعلام کرد که نرخ خوراک تغییری نخواهد کرد.

افزایش هزینه‌های تولید و کاهش اشتغال؛ از دیگر تبعاتی است که افزایش نرخ خوراک می‌تواند داشته باشد.

علاوه بر آن، صنعت پتروشیمی یکی از ارزآورترین صنایع کشور به حساب می‌آید و نرخ خوراک هفت هزار تومانی می‌تواند منجر به فشار به دلار و افزایش نرخ ارز شود؛ چراکه افزایش نرخ خوراک می‌تواند به کاهش تولید صنایع مختلف و به خصوص صنایع صادراتی منجر شود و کاهش درآمد صادراتی کشور و در نتیجه عرضه دلار را در پی داشته باشد.

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

ده − هفت =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان