صندوق گارانتی دماوند

تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۸
کد خبر : 53599

افزایش احتمالی بهره بانکی عامل اصلاح بورس نیست

حسن حسین نیا: قطعی برق برای شرکت های پتروشیمی مشکل ساز است

حسن حسین نیا: قطعی برق برای شرکت های پتروشیمی مشکل ساز است
حسن حسین نیا، کارشناس بازار سرمایه گفت: مشکلاتی مانند قطعی برق برای صنایع مثلاً فولاد، سیمان و حتی پتروپالایش به خصوص پتروشیمی، مشکل‌ساز خواهد بود و می‌تواند در فعالیت‌های عملیاتی شرکت‌ها اختلال ایجاد کند.

حسن حسین نیا در گفت‌وگو با شهر بورس، درباره وضعیت بازار سرمایه، اظهار داشت: بازار سرمایه در هفته‌های گذشته روزهای خوبی را سپری کرد و شاخص کل تا یک میلیون و 600 هزار واحدی رسید ولی در شکستن محدوده ناکام ماند و مجددا به سطوح پایین تر افت کرد.

وی افزود: البته انتظار افت سنگینی از شاخص و نمادهای بورسی و فرابورسی و بازار سرمایه نداریم و می‌شود گفت تا حدودی این اصلاح می‌تواند زمانی باشد که متاثر از سیو سود و همچنین اخبار و تحولات متفاوتی که در حول بازار سرمایه و همچنین رخدادهای‌ سیاسی متفاوت اتفاق افتاد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در روزهای اخیر مجددا شاهد این هستیم که ابهامات در برجام زیاد شده است. در بازار صادراتی، ایران رقیب جدی و سرسختی پیدا شده که تخفیف‌های سنگینی هم به مشتریان می‌دهد. در واقع به مشتریانی که قبلاً بازار اختصاصی ایران بودند و کشور روسیه توانسته تا حدودی بازار صادراتی ایران را به تصاحب خودش دربیاورد. در کنار اینها مشکلاتی مانند قطعی برق برای صنایع مثلاً فولاد، سیمان و حتی پتروپالایش به خصوص پتروشیمی، مشکل‌ساز خواهد بود و می‌تواند در فعالیت‌های عملیاتی شرکت‌ها اختلال ایجاد کند.


بیشتر بخوانید: افزایش نرخ بهره بین بانکی باعث خروج پول از بورس می شود


حسن حسین نیا یادآور شد: این مسئله در تصمیم گیری سهامداران را مردد می‌سازد و از طرف دیگر تعطیلاتی که داشتیم باعث شد که فشار عرضه در بازار سرمایه افزایش پیدا کند. همچنین نگاه‌ها به سمت شورای حکام انرژی هسته‌ای است که ببینیم چه تصمیماتی در آنجا گرفته خواهد شد. آیا قطعنامه‌ای صادر خواهد شد یا خیر . همه اینها عواملی بود که باعث شد تا شاهد افت نسبتا شدید بازار سرمایه در روز کاری گذشته یعنی دوشنبه بعد از تعطیلات باشیم.

وی با اشاره به تاثیر نرخ بهره بر وضعیت بازار سرمایه، خاطرنشان کرد: شایعه افزایش نرخ بهره، سهامداران را تا حدود زیادی نگران کرد که  با توجه به دیتاهایی که مخابره شد دیدیم حتی نرخ بهره بانکی در عملیات بازار باز کاهش داشت. هرچند که این کاهش جزئی بوده، اما به نظر نمی‌رسد در مقطع فعلی با توجه به اینکه بازار دارای تلاطم زیادی است، افزایش شدیدی در نرخ بهره بانکی شاهد باشیم و اگر چنانچه افزایشی هم ببینیم قطعا محدود خواهد بود.

این کارشناس اقتصادی درمورد رابطه بین افزایش نرخ دلار و بورس، گفت: طی روزهای گذشته در بازار آزاد شاهد افزایش نرخ دلار بودیم. دولت و بانک مرکزی برنامه دارند که این افزایش را سرکوب کنند که روی تصمیم سهامداران توانسته تا حدودی تاثیر بگذارد. چراکه کلا بازار سرمایه ما از رشد و افت های دلار تاثیرپذیر است ولی افزایش نرخ احتمالی بهره بانکی را بنده عامل سنگین و وزین برای اصلاح بازار سرمایه نمی‌دانم.

حسن حسین نیا در پاسخ به این سوال که «آینده شاخص کل بورس چه خواهد شد؟»، عنوان کرد: در مورد آینده شاخص کل باید بگویم که به نظرم محدوده یک میلیون و 500 و حتی یک میلیون و 480 تا 450 هزار واحد، محدوده حمایتی سنگین برای بازار و شاخص کل هستند. در این محدوده‌ها بازار می‌تواند انرژی کافی را بازیابی و تا به هدف‌های بالاتری دست پیدا کند.

حسن حسین نیا در پایان گفت: صنایع شاید امسال بتای منفی بتواند برای بعضی از سهام شرکت‌ها یک مزیتی ایجاد کند و تقاضا را به سمت صنایع کوچک‌تر روانه سازد. به خصوص در زمان‌هایی که کلیت بازار سرمایه و شرکت‌های بزرگ بازار متاثر از رخدادها و اتفاقات مختلف از جمله قطعی احتمالی برق یا مشکلات صادراتی کاهش سود عملیاتی داشته باشند صنایع کوچک‌تر شاید بتواند این مسئله را تا حدودی جبران کنند. پس بنابراین انتظار رشد بیشتر از شاخص هم وزن نسبت به شاخص کل وجود دارد.

جهت مشاهده آخرین اخبار اقتصادی اینستاگرام شهر بورس را دنبال کنید.

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

15 − ده =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان