صندوق گارانتی دماوند

تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۰
کد خبر : 58552

در گفت‌وگو با شهر بورس؛

حسن حسین نیا: اراده ای برای رشد بورس وجود ندارد

حسن حسین نیا: اراده ای برای رشد بورس وجود ندارد
حسن حسین نیا کارشناس بازار سرمایه معتقد است که نرخ بهره انگیزه سرمایه گذاری در تولید را مورد هدف قرار داده و اراده‌ای برای رشد بورس وجود ندارد.

حسن حسین نیا در گفت‌وگو با شهر بورس، درباره وضعیت بازار سرمایه، اظهار داشت: بازار سرمایه بعد از دو روز کاری مثبت در هفته گذشته که به واسطه محدودیت برای بازارگردان ها و منع فروش سهام توسط آنها رقم خورد ، این هفته مجددا در فاز منفی قرار گرفت و روند منفی خود را ادامه داد.

وی افزود: بازار سرمایه در هفته‌‎ها و ماه های گذشته با مشکلات عدیده ای مواجه بوده که شرایط سخت گذشته به واسطه جو بی اعتمادی و عدم پیش بینی پذیری را سخت تر نیز کرد.


بیشتر بخوانید: قطعی برق برای شرکت های پتروشیمی مشکل ساز است


این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به علل شرایط اخیر بازار سرمایه، خاطرنشان کرد: کم‎رنگ‎تر شدن احتمال دستیابی به توافق مجدد برجامی و تحریم‌هایی که عرصه را برای صادرات تنگ‌تر کرده است، افزایش نرخ دلار دلاخلی که می‌تواند سفته بازی و جلب توجهات به بازار طلا و دلار را فراهم سازد؛ کما اینکه سکه طلا در بورس در کانال ۱۵ میلیون تومانی مورد تقاضا است.

حسن حسین نیا به انتقاد از افزایش نرخ بهره بین بانکی پرداخت و تصریح کرد: نرخ بهره بانکی در کانال ۲۱ درصد جا خوش کرده و علی رغم انتقادات فراوان اهالی بازار سرمایه و قول مساعد بانک مرکزی و وزارت اقتصاد، همچنان رقیبی جدی برای فعالیت های تولیدی شده است.

وی ادامه داد: کنترل نرخ بهره که با کلیدواژه کنترل نرخ تورم در اختیار بانک مرکزی بوده، در عمل انگیزه سرمایه گذاری در تولید را مورد هدف قرار داده است.


بیشتر بخوانید: اصلاح سنگین بورس دور از تصور است


بر اساس گفته این حسن حسین نیا ، عملیاتی نشدن و یا سرعت پایین در اجرای خصوصی سازی کامل خودروسازها و تغییرات etf های پالایش و دارایکم از جمله موارد دیگر در تشکیک ذهنیت سرمایه گذاران است. همچنین عملکرد نامطلوب در بازارگردانی و عرضه شرکت‌های جدید به سهامداران حائز شرایط که نه مورد وثوق کامل نهادهای مالی بوده و نه توانسته انگیزه ای برای ورود سرمایه های جدید به بازار ایجاد کند.

حسن حسین نیا عنوان کرد: به نظر می رسد فعلا اراده کافی در تصمیم گیران و سهامداران و سرمایه گذاران کلان برای ایجاد روند جدید و حمایت از بازار مشهود نیست و این امر کاملا در ارزش معاملات خود را نشان می دهد.

وی گفت: بازار سرمایه از نظر ارزش ذاتی و شرایط بنیادی شرایط مساعدی دارد و با گذر زمان ارزندگی بازار بیشتر نمایان خواهد شد. جاماندگی بورس در ماه های گذشته از بازارهای رقیب و تورم، جذابیت آن را فراهم خواهد ساخت.

حسن حسین نیا یادآور شد: در روزهای آینده نمی توان انتظار شکل گیری روند جدید را داشت؛ مگر اینکه فاکتورهای جدیدی به شرایط فعلی اضافه شود. فعلاً تک سهم ها و درآمد ثابت ها می توانند سهم بیشتری از تقاضای مثبت را به خود جلب کنند.

جهت مشاهده آخرین اخبار اقتصادی اینستاگرام شهر بورس را دنبال کنید.

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

4 − سه =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان