شهربورس
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۴
کد خبر : 51958

در گفت‌وگو با شهر بورس؛

حسن حسین نیا: اصلاح سنگین بورس دور از تصور است

حسن حسین نیا: اصلاح سنگین بورس دور از تصور است
حسن حسین نیا، کارشناس بازار سرمایه گفت: احتمال اصلاح نسبی و کوتاه وجود دارد اما اصلاح سنگین را با توجه به فاکتورها و واقعیت‌های موجود دور از تصور می‌دانم.

حسن حسین نیا در گفت‌وگو با شهر بورس، درباره وضعیت بازار سرمایه، اظهار داشت: با نزدیک شدن شاخص کل به محدوده یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی و یکی از مقاومت های مطرح در پیش اهالی بازار سرمایه شاهد معاملات منفی در روز دوشنبه 19 اردیبهشت 1401 بودیم.

وی افزود: البته در این بین افت نسبتا ملموس قیمت های جهانی بی‌تاثیر نبود و گواه این مسئله را می‌توان در افت بیشتر شاخص کل نسبت به شاخص کل هم‌وزن دانست که منتج از منفی‌های بیشتر در سهام شرکت های شاخص ساز و اساسا صادرات محور و وابسته به نرخ های جهانی است. همچنان شرکت‌های کوچکتر نسبت به بزرگان بازار بهتر معامله می‌شوند و این امر تا حدودی توانسته جذابیت بازار را حفظ کند.


بیشتر بخوانید: بورس با دیدگاه تورمی رشد می کند


این کارشناس بازار سرمایه در واکنش به این موضوع که روند معاملات امروز (دوشنبه) سهامداران را نگران کرده است: با توجه به رشد بازار در هفته‌های اخیر و ترس سهامداران از ما‌های گذشته طبیعی است که در نزدیکی‌ مقاومت‌ها ، الگوی توده وار منتهی به رفتارهای هیجانی و فشار فروش بیشتر با هرگونه کاهش تقاضای احتمالی می‌شود ، کما اینکه امروز با کاهش تقاضا در دقایق ابتدایی بازار، فروشنده‌ها بیشتر شدند و فشار فروش به کلیت بازار سرایت پیدا کرد.

حسن حسین نیا ادامه داد: می‌توان نتیجه گرفت که احتمالاً در چند روز آینده نیز بازار درگیر سبک و سنگین کردن خریداران و فروشندگان باشد و احتمال اصلاح نسبی و کوتاه وجود دارد اما اصلاح سنگین را با توجه به فاکتورها و واقعیت‌های موجود دور از تصور می‌دانم.

حسن حسین نیا

وی به تشریح عوامل تاثیرگذار بر بازار سرمایه پرداخت و عنوان کرد: در ارتباط با آینده بازار لازم است به اقتصاد جهانی و اقتصاد خرد و کلان داخل کشورمان توجه ویژه داشته باشیم. در سطح جهانی تنش‌های موجود همچنان می‌تواند به کمبود عرضه و کاهش منابع در دسترس منتهی شود که این عامل توانایی رشد قیمت‌ها را تقویت می‌کند. البته در برخی صنایع و به ویژه کامودیتی‌ها این امر با پیچیدگی همراه بوده و با سیاست‌های فدرال رزرو آمریکا و سیاست‌های کنترلی چین در ارتباط مستقیم قرار دارد.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد:  شاید در کامودیتی ها رشدهای قبلی در سطح جهانی با آن شدت به وقوع نپیوندد ولی صنایع مرتبط با غذا و کشاورزی می‌تواند همچنان مورد توجه قرار بگیرد. در سطح اقتصاد کلان و خرد داخلی نیز این روزها در کنار حواشی بعضا منفی برجامی، با اخبار جراحی اقتصادی سنگین در حوزه پرداخت و اصلاح نظام یارانه مواجه هستیم.


بیشتر بخوانید: بزرگان بازار در یک قدمی صف فروش


حسن حسین نیا با اشاره به روند رو به رشد نمادهای کوچک بر بازار سرمایه، خاطرنشان کرد: سخنان مسئولان می‌تواند به بازار سرمایه سمت و سو دهد. از سوی دیگر اخبار حول نظام بانکی و خودروسازان و شنیده‌ها راجع به خریداران بالقوه و احتمالی آنها می‌تواند جذابیت‌هایی را در بازار ایجاد کند.

وی در پایان گفت: در مجموع با توجه به انتظارات تورمی و عقب افتادگی بازار سرمایه از تورم اخیر، انتظار ادامه روند صعودی فعلی در میان مدت وجود دارد.

جهت مشاهده آخرین اخبار اقتصادی اینستاگرام شهر بورس را دنبال کنید.

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

پنج + 4 =

پراپ تریدینگ

کمان