صندوق گارانتی دماوند

تاریخ انتشار : دوشنبه ۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۶
کد خبر : 66097

شهر بورس گزارش می‌دهد؛

دلیل کاهش دامنه نوسان سکه های بورسی چیست؟

دلیل کاهش دامنه نوسان سکه های بورسی چیست؟
دامنه نوسان سکه های بورسی روز گذشته به نیم درصد و امروز به دو دهم درصد کاهش یافت. دلیل کاهش دامنه نوسان سکه های بورسی چیست؟

به گزارش شهر بورس، سکه های یک روزه قابل معامله در بورس طی روزهای اخیر با تغییراتی در دامنه نوسان مواجه شده اند که این موضوع اعتراض فعالان بازار را در پی داشت اما دلیل کاهش دامنه نوسان سکه های بورسی چیست؟

معترضان معتقدند که کاهش دامنه نوسان به واسطه افزایش قیمت سکه در بازار آزاد بوده و راهکاری برای کنترل قیمت است که از سوی بورس کالا اتخاذ شده است.

توضیح بورس کالا درباره کاهش دامنه نوسان سکه بورسی

به عقیده کارشناسان، کاهش دامنه نوسان نه تنها هیچ کمکی به تعدیل قیمت‌ها نمی‌کند، بلکه باعث سوق داده شدن مردم به سمت بازار فیزیکی و در نتیجه، افزایش مجدد قیمت‌ها می‌شود.

دلیل کاهش دامنه نوسان سکه های بورسی چیست؟

یکی از معامله گران گواهی سپرده سکه پیرامون کاهش دامنه نوسان سکه بورسی به شهر بورس گفت: دامنه نوسان سکه هیچ تغییری نداشته و تغییراتی که طی دو روز اخیر در دامنه نوسان اتفاق افتاده به واسطه قانونی همانند قانون حجم مبنا در بازار سهام بوده که درمورد سکه های قابل معامله در بورس نیز صدق می‌کند.

بر این اساس، در صورتی که تعداد سکه‌های معامله شده در بورس طی یک روز به سه هزار قطعه نرسد، دامنه نوسان برای معاملات روز آینده با کاهش مواجه می‌شود. اطلاعیه این قانون در 19 آذرماه سال جاری صادر و از 20 آذرماه اجرایی شده است.


بیشتر بخوانید: سکه 18 میلیون تومان شد


مصداق این اتفاق را در بازار پایه فرابورس نیز شاهد هستیم که اگر یک نمادی چند روز متوالی صف خرید یا صف فروش شود، در روز کاری بعد با افزایش دامنه نوسان مواجه می‌شود.

لازم به ذکر است، بورس کالا ۱۹ آذر در اطلاعیه دیگری اعلام کرده بود چنانچه مجموع حجم معاملات کلیه نمادهای گواهی سپرده سکه طلا در روز کاری قبل کمتر از ۳۰۰۰ قطعه باشد، قیمت پایانی روز کاری قبل، برابر با قیمت پایانی دو روز کاری قبل به علاوه اختلاف میانگین موزون قیمت معاملات تمامی نمادها در روز کاری قبل با قیمت پایانی دو روز کاری قبل، ضربدر مجموع حجم معاملات نمادهای مذکور تقسیم بر ۳۰۰۰ هزار است.

آخرین اخبار اقتصادی را در کانال تلگرام شهر بورس بخوانید.

نویسنده:

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دوازده + پنج =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان