شهربورس
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۰
کد خبر : 65736

شهر بورس گزارش می‌دهد؛

تاثیر نرخ بهره بر بازار سرمایه و شاخص های اقتصادی

تاثیر نرخ بهره بر بازار سرمایه و شاخص های اقتصادی
پس از انتشار شایعات مختلف پیرامون نرخ بهره بانکی در روزهای گذشته، یک فعال بازار سرمایه به بررسی تاثیر نرخ بهره بر بازار سرمایه و شاخص های اقتصادی پرداخته است.

به گزارش شهر بورس، نرخ بهره طی روزهای اخیر به محل بحث میان فعالان بازارهای مختلف تبدیل شده؛ چراکه نرخ بهره می‌تواند بر روی بازارهای مالی تاثیر خود را داشته باشد؛ اما تاثیر نرخ بهره بر بازار سرمایه چیست؟

محمدحسین شهیدزاده در گفت‌وگو با شهر بورس، درباره تاثیر نرخ بهره بر بازار سرمایه، اظهار داشت: این روزها که شاخص کل خود را به حوالی عدد یک میلیون و 500 هزار واحد نزدیک می‌کند و به نظر می رسد مهم ترین تهدید این دستاورد افزایش نرخ بهره بانکی باشد.

وی افزود: رشد روزافزون تورم سبب شده تا بانک ها که با کمبود نقدینگی مواجه هستند برای جذب نقدینگی در افزایش نرخ سود به رقابت بپردازند.


بیشتر بخوانید: سبزی بورس موقت است یا دائم؟


این فعال بازار سرمایه یادآور شد: در ایران از آنجایی که برخلاف بسیاری از کشور های توسعه یافته بانک به عنوان بازار پول و بازار سرمایه به عنوان تامین مالی بنگاه های بزرگ نقش اصلی خود را ایفا نمی کنند، سبب شده تا قواعد، ساختار و راه حل هایی که در دیگر کشور ها برای برون رفت از بحران تورم پاسخگوست، اثر بخش نباشد.

شهیدزاده با اشاره به تاثیر سیاست های فدرال رزرو بر اقتصاد جهانی، خاطرنشان کرد: شاهد هستیم که سیاست های انقباضی فدرال رزرو آمریکا در افزایش نرخ بهره موثر بوده است و سبب شده تا نرخ تورم آمریکا و دیگر شاخص های مربوطه در جهت مطلوب حرکت کنند.

این فعال بازار سرمایه بیان کرد: در ایران، عدم شکل گیری سازوکار استاندارد و دخالت مستقیم نهادهای ناظر سبب شده تا تغییر در نرخ های بهره، اثرات غیر قابل پیش بینی را بر بازار سرمایه و دیگر شاخص های اقتصادی بگذارد.


بیشتر بخوانید: نرخ بالای اوراق گام عامل برهم زننده سطوح نرخ بهره


به گفته وی؛ در شرایط کنونی، عدم قطعیت و عدم پیش بینی بیشتر از هر وقت دیگری است و به دولت می توان پیشنهاد کرد که به جای دستکاری و سعی در تغییر مستقیم شاخص های تورمی، نقش سیاست گذاری و نظارتی خود را بیش از پیش اهمیت بخشد.

شهیدزاده ادامه داد: اکنون که فصل بودجه ریزی است، دولت باید سعی کند تا ضمن واقع بینی و دوری از بستن بودجه با کسری پنهان، به سمت هدایت نقدینگی به سمت سرمایه گذاری های مولد برود.

این فعال بازار سرمایه گفت: بر اساس آمارهای منتشره از سوی بانک مرکزی، باتوجه به افزایش نقدینگی موجود در بانک ها نسبت به دوره های مشابه قبل، دولت باید سعی کند تا بانک ها نقدینگی خود را به سمت سرمایه گذاری‌های مولد در راستای اسناد و برنامه های توسعه آتی کشور بخصوص برنامه هفتم توسعه که در حال تدوین است ببرد.

خبرنگار: مژده ابراهیمی

آخرین اخبار اقتصادی را در کانال تلگرام شهر بورس بخوانید

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 3 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 3
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

6 + 15 =

قاسم جمعه , 2 دی 1401 - 10:16

قیمتهای بورس حباب زیادی به خود گرفته و نمیگذارد مردم وارد بورس شوند به عبارتی بورسیها با حبابی کردن قیمتها مردم را از بازار سرمایه دور کرده اندتاچرخ اقتصاد نچرخد لازم است با افزایش نرخ سود بانکی حباب های بورسی تخلیه شود تا مردم وارد بورس شوند تا اقتصاد بچرخد،ضمنا خوب نیست نرخ بهره با دستور یک کارشناس ضدبورس پایین بماند،اقتصاد که دستوری نیست سود بانکی بایدافزایش یابد تا واقعی شود

علیان جمعه , 2 دی 1401 - 10:41

سال ۹۶هم با استدلال همین بورسیها نرخ بهره را کاهش دادند و دلار را گران کردند و ترامپ سال ۹۷توانست از برجام خارج شود الان هم اگر بورس یا هرکس دیگری مانع افزایش سودبانکی شود و تورم افزایش یابد اینبار امریکا و اسرائیل واعراب فرصتی جهت حمله نظامی به ایران بهدست خواهند آورد اگر همین الان مردم تالار بورس را بمبگذاری کنند ومخالفان افزایش نرخ بهره را ترور کنند بهتر ازاینست که کشور وارد جنگ با اعراب و اسرائیل و امریکا شود

شاهین جمعه , 2 دی 1401 - 10:44

سود بانکی میره بالا ؟خوب بره،مگه نمیگی اقتصادآزاد؟مگه نمیگی اقتصاد دستوری نباشه؟ خوب شما هم سود صندوقتو ببر رو ۲۸درصد،کاری نداره که

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان