شهربورس
تاریخ انتشار : جمعه ۲۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۵
کد خبر : 50581

بورس کالا در هفته ای که گذشت

بورس کالا در هفته ای که گذشت
در هفته گذشته، بورس کالا شاهد رویدادهای مختلفی بود که در این گزارش به بررسی آنها پرداخته شده است.

به گزارش شهر بورس و به نقل از کالا خبر، بورس کالا هفته ای که گذشت شاهد رویدادها و اظهارنظرهای مختلفی بود که از مهم ترین عناوین آن ها می توان به “واگذاری مجوزهای معدنی در بورس کالا فراهم می شود”، “ورود همه محصولات به بورس کالا در راستای شفافیت اقتصادی”، “معامله برد-برد شهرداری و پیمانکاران با عرضه املاک در بورس”، “عرضه همه محصولات زیر مجموعه وزارت کار در بورس کالا ” و “عرضه های مستمر و کافی سیمان در بورس کالا” اشاره کرد.

مصوبه های بند (و) جلسه ۴۳ ستاد هماهنگی اقتصادی دولت مورخ ١٢ بهمن ١۴٠٠ با حضور رییس جمهور در خصوص «بسته سیاست های تشویقی و رفع موانع تولید» در نامه ای از سوی معاون اقتصادی رئیس جمهور به وزیر اقتصاد ابلاغ شد که ۵ بند از ٩ بند ابلاغی به بورس کالا ارتباط دارد.

از بندهای مهم این ابلاغیه می توان به تاکید بر حذف مالیات بر ارزش افزوده در معاملات گواهی سپرده کالایی و فرصت یک ماهه سازمان امور مالیاتی برای تصویب بخشنامه اجرایی در این خصوص، کاهش وثایق عرضه کنندگان کالا یا اوراق بهادار متناسب با رتبه اعتباری آن ها، عرضه و واگذاری مجوزهای معدنی در بورس کالا با هدف ورود بخش خصوصی و مشارکت مردم محلی در فعالیت های معدنی و استفاده از ابزارهای خرید اعتباری، سلف موازی و خرید دین کالایی با هدف تسهیل دسترسی واحدهای تولیدی به مواد اولیه در بورس اشاره کرد.


بیشتر بخوانید: تالار حراج باز بورس کالا؛ مزایا و معایب


ورود همه محصولات به بورس کالا در راستای شفافیت اقتصادی اجرایی می شود

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، به معاملات بورس کالا در هفته ای که گذشت اشاره کرد و گفت: براساس پیگیری‌های انجام شده، متن قانون جدید بازار سرمایه با اصلاحاتی همراه شد و در یک ماه آینده گزارش کمیسیون اقتصادی مجلس نهایی خواهد شد.

محمدرضا پورابراهیمی افزود: براساس این اصلاحیه، الزامات پذیرش همه کالاها و فرآیندهای کالایی در کشور باید در بورس کالا انجام شود که این اتفاق کمک کننده به شفافیت آمارها و اصلاح نظام اقتصادی خواهد بود.

معامله برد-برد شهرداری و پیمانکاران با عرضه املاک در بورس

هفته گذشته ابوالفضل فلاح معاون مالی و اقتصاد شهری به موضوع مولد سازی دارایی ها پرداخت و اظهار داشت: ما باید دارایی های شهرداری اعم از املاک، شرکت ها و موسساتی را که سود ده نیستند از انجماد خارج کرده و مولد سازیم و بر همین اساس فروش و تهاتر املاک شهرداری در بورس کالا را که در بررسی های صورت گرفته نشان از یک معامله سود ده دوجانبه هم برای ما و هم برای پیمانکاران را دارد، شروع کرده و برای انجام این کار بزرگ، نیازمند ثبت تمامی اسناد مالکیت شهرداری در سامانه املاک هستیم که همکاری مرکز مطالعات را می طلبد.

عرضه همه محصولات زیر مجموعه وزارت کار در بورس کالا

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: براساس برخی اخبار و گزارش ها که البته تعدادی از آن ها تایید شد، مشاهده کردیم که بعضا شماری از مدیران بازرگانی شرکت ها، محصولات را به واسطه هایی واگذار می کردند که از محل فروش محصولات، منافع آن افراد نیز تامین می شود که برای مقابله با این رویه و شفافیت در معاملات، ابلاغ کردیم که هر محصول تولیدی شرکت های زیر مجموعه این وزارتخانه که قابلیت عرضه در بورس را دارد، از این مسیر اقدام شود مگر آنکه کالایی مشمول مقررات تنظیم بازار باشد.

حجت الله عبدالملکی اظهار کرد: در حوزه سیمان نیز در ابتدای شروع به کار دولت و زمانی که قیمت این محصول با افزایش قابل توجه مواجه شده بود با عرضه گسترده سیمان در بورس موفق به تعادل بازار و کاهش قیمت شدیم؛ سیاست ما برای افزایش سود، احتکار و افزایش قیمت نیست بلکه در نظریه اقتصاد اسلامی افزایش سود از محل افزایش تولید است.

عرضه های مستمر و کافی سیمان در بورس کالا

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت خبر منتشر شده در خصوص افزایش قیمت سیمان را نادرست و شایعه برخی رسانه‌ها دانست و گفت: به‌اندازه کافی سیمان در کشور وجود دارد و هر هفته نیز حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن در بورس کالا عرضه می‌شود، بنابراین مشکل یا کمبودی بابت عرضه سیمان وجود ندارد که منجر به افزایش قیمت آن شود.

سیف‌اله امیری گفت: قیمت سیمان همان قیمتی است که در سال گذشته بوده و هر هفته یک میلیون و ۲۵۰ هزار تا یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن سیمان در بورس کالا عرضه می‌شود که گاهی اوقات ۸۳۰ تا ۹۰۰ هزار تن برای آن تقاضا وجود دارد و ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تن نیز اغلب بدون تقاضا باقی می‌ماند.

وی تصریح کرد: شرایط را طوری فراهم کرده‌ایم که همه بتوانند سیمان خریداری کنند و مشکلی از لحاظ خرید در بورس نداشته باشند، بنابراین شایعه گران شدن سیمان، کذب محض است.


بیشتر بخوانید: ورود کل زنجیره فولاد به بورس کالا در سایه مخالفت‌ها


معافیت مالیاتی گواهی سپرده کالایی، مشمول همه محصول‌ها شد

مدیر توسعه بازار فیزیکی بورس کالا در خصوص وضعیت بورس کالا در هفته ای که گذشت گفت:مشخص نبودن وضعیت دریافت مالیات از معاملات گواهی سپرده کالایی باعث شد کالاهایی مانند سیمان، مس و میلگرد در بازار گواهی سپرده به صورت یک‌بار معامله انجام شوند.

جواد فلاح افزود:با پیگیری‌هایی که از دولت و نمایندگان مجلس و با همکاری کمیسیون تلفیق این موضوع بدون هیچ مخالفی در قالب قانون بودجه تصویب شد، قرار بر این شده است که معاملات ثانویه گواهی سپرده کالایی و خرید و فروش آن برای کالاهای مشمول مالیات ارزش افزوده نیز معافیت مالیاتی داشته باشد. بنابراین تا زمانی که مشتری به منظور تحویل و خروج کالا به انبار مراجعه نکرده، معافیت وجود دارد و صرفا از مشتری که با قصد تحویل کالا به انبار مراجعه می‌کند و کالا را از انبار خارج می ‎نماید، مالیات بر ارزش افزوده اخذ می‌شود.

سررسید جدید در قرارداد آتی واحدهای صندوق طلا

بازار قراردادهای آتی واحدهای سرمایه گذاری صندوق پشتوانه طلای لوتوس در بورس کالا از شنبه ۲۷ فروردین منتظر سررسید جدید برای تحویل مهر ۱۴۰۱ است.براساس اطلاعیه مدیریت توسعه بازار مشتقه بورس کالای ایران، معاملات سررسید جدید در قرارداد آتی صندوق طلا تا ۲۷ مهر ۱۴۰۱ قابل معامله خواهد بود.

نویسنده:

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نه + 4 =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان