شهربورس
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۰
کد خبر : 49745

شهر بورس گزارش می‌دهد؛

ورود کل زنجیره فولاد به بورس کالا در سایه مخالفت‌ها

ورود کل زنجیره فولاد به بورس کالا در سایه مخالفت‌ها
ورود کل زنجیره فولاد به بورس کالا این روزها به بحثی جدی در این صنعت تبدیل شده، اما همچنان مخالفت‌هایی با آن صورت می‌گیرد.

به گزارش شهر بورس، بورس کالا را شاید بتوان جبهه اول در مقابل قیمت‌گذاری دستوری دانست؛ قیمت‌گذاری دستوری که در این سال‌ها صدای اعتراض صاحبان صنایع مختلف را درآورده و موجب تحمیل زیان‌های زیادی به آنها شده و ورود کل زنجیره فولاد به بورس کالا می‌تواند یک قدم مثبت برای این صنعت به حساب بیاید.

یکی از مصادیق بارز قیمت‌گذاری دستوری را می‌توان در صنعت فولاد به عینه مشاهده کرد که مشکلاتی را برای این صنعت به وجود آورد، اما اقدام دولت در هدایت کل زنجیره فولاد به سمت بورس قدم مثبتی است که می‌تواند کمکی زیادی به صنعت فولاد داشته باشد. صنعت فولاد در چند سال اخیر بارها با التهابات و مشکلات مختلفی مواجه شده که نتیجه آن در محصولاتی مانند میلگرد عیان شده و فشارهای زیادی را به مصرف کننده نهایی متحمل کرده است.


بیشتر بخوانید: بازار سرمایه به استقبال بهار رفت


در این راستا، عزم راسخ دولت سیزدهم برای ورود همه محصولات صنعت فولاد در هر سه بخش بالادست، میان‌دست و پایین دست به بورس کالا اتفاق مبارکی است که می‌تواند نتایج خوبی در پی داشته باشد. در حال حاضر، متأسفانه محصولات بخش بالادست هنوز با قیمت‌گذاری دستوری دست و پنجه نرم می‌کنند که با ورود کل زنجیره فولاد به بورس کالا، قیمت‌گذاری محصولات از ابتدا تا انتها بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا شکل خواهد گرفت.

بورس کالای ایران در اردیبهشت ماه 1400 شاهد نخستین عرضه آهن اسفنجی بعد از دو سال بود؛ ضمن اینکه پذیرش و عرضه‌های سایر زنجیره بالادست نظیر گندله، کنسانتره و سنگ آهن نیز رونق گرفت. در این ماه عرضه محصولات زنجیره فولاد از سنگ آهن گرفته تا محصولات فولادی تکمیل و هدف‌گذاری سیاست‌گذاران برای ایجاد یک زنجیره شفاف مبادلاتی در بخش فولاد و معدن کشور محقق شد.

ورود کل زنجیره فولاد به بورس کالا در سایه مخالفت‌ها

ورود کل زنجیره فولاد به بورس کالا می‌تواند نتایجی مانند توازن و شفافیت را در پی داشته باشد که از رویکردهای ویژه وزارت صمت در ماه‌های اخیر به حساب می‌آید.

با وجود تمامی مزیت‌هایی که می‌توان برای ورود زنجیره فولاد به بورس کالا برشمرد، همچنان برخی از افراد با این اقدام مخالف بوده و به دنبال سنگ‌اندازی در مسیر آن هستند. طبیعتاً عرضه محصولات فولادی در بورس کالا مزایای فراوانی دارد و جلوی رانت‌های بسیاری را خواهد گرفت، اما شاهد مخالفت‌ها با این اتفاق از سوی عده‌ای از افراد هستیم.


بیشتر بخوانید: اولین روز کاری بورس در 1401 چه روزی است؟


مخالفت با ورود کامل زنجیره فولاد به بورس کالا در حالی اتفاق می‌افتد که در ماجرای ورود سیمان به این بازار هم شاهد چنین اتفاقاتی بودیم. در آن مقطع، مخالفت‌ها و تلاش‌های گسترده‌ای برای لغو ورود سیمان به بورس انجام گرفت، اما جدیت موجود در میان ارکان سازمان بورس و وزارت صمت موجب ورود سیمان به بورس کالا و حذف رانت از این صنعت شد، اما در نهایت سیمان وارد بورس کالا شد و در حال حاضر بدون مشکل در حال دادوستد است.

امید می‌رود که عرضه زنجیره تولید محصولات فولادی برای سال آینده با جدیت بیشتری دنبال شود و همانند عرضه سیمان که در جلوی رانت‌های فراوان را گرفت، بتواند به مشکلات این حوزه کمک کند.

یادداشت از امیر توپچی پور

جهت مشاهده آخرین اخبار اقتصادی اینستاگرام شهر بورس را دنبال کنید.

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دوازده − یک =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان