تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۰
زمان مطالعه: 5 دقیقه
کد خبر : 45501
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای اهمیت شناسایی لیدر در بازار سرمایه بسته هستند

یادداشت/

اهمیت شناسایی لیدر در بازار سرمایه

اهمیت شناسایی لیدر در بازار سرمایه
در تاریخ معاملات بازار سرمایه، همواره نمادهای مختلف در مقاطع زمانی مختلف نقش لیدری بازار را برعهده داشته‌اند که هر کدام از آنها از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند.

شهر بورس – رباب وفایی ، کارشناس بازار سرمایه: در تمام دوره‌های صعودی و نزولی بورس همواره یک سهم یا گروه به‌عنوان لیدر وجود داشته و چون در زمان‌های صعودی کم‌وبیش اکثر گروه‌ها رشد می‌کنند، حساسیت خاصی روی آن نیست ولی در دوران رکود مانند بازار کنونی، این مسئله بیشتر به چشم می‌آید.

معمولاً شرکت‌هایی که دارای پشتوانه بنیادی قوی هستند، اگر به‌عنوان لیدر بازار سرمایه شناخته ‌شوند، شرایط سایر بخش‌های بازار را بهبود می‌بخشند و انگیزه برای افزایش تقاضا و خرید در سایر نماد‌ها بیشتر می‌شود.

چنانچه در کلیت بازار محرک‌های قوی برای لیدری گروهی نداشته باشیم، بازار بیشتر با شایعه، خبر و حتی توهم لیدرسازی پیش می‌رود که بدترین مدل لیدری بازار به حساب می‌آید.

بیشتر بخوانید:
معاملات بی‌حد و اندازه بزرگ‌ترین تله برای یک سهامدار

تجربه نشان داده، لیدر محوری هیجان در بازار را افزایش می‌دهد، اما زمانی که لیدرها  دچار افت شوند جو بقیه بازار هم به هم می‌خورد و افزایش عرضه و حتی تشکیل صف‌های فروش را در پی دارد.

لیدر بازار باید کشش حجم بالای معاملات را داشته و سهامدار عمده قصد کنترل قیمت در محدوده  مشخص را نداشته باشد. به‌عنوان مثال از اواسط آبان ماه امسال شاهد لیدری گروه خودرو در بازار هستیم.

اگرچه با توقف نمادهای اصلی، تأثیر گروه خودرویی بر بازار نیز کمی کمرنگ شده، اما رصد کنندگان بازار به وضوح شاهد تأثیرپذیری کلیت بازار از نوع معاملات سهام این گروه و اخبار پیرامونش هستند.

با بررسی معاملات دو نماد خودرو و خساپا در روزهای گذشته می‌توان به وضوح شاهد ورود پول، افزایش حجم معاملات و قرار گرفتن در محدوده مناسب قیمتی بود که توانسته بازدهی کوتاه‌مدتی را نصیب سهامداران خود کنند. چیزی که با تجربه کنونی هم قابل درک بوده، این است که تمام نمادهای یک گروه با هم مستعد رشد نیستند و یا به طور یکسان تحت تأثیر اخبار و شایعات قرار نمی‌گیرند.

بیشتر بخوانید:
فروش اوراق مانع ورود نقدینگی به بورس می شود

حال با فرض شناسایی به‌موقع یک گروه به‌عنوان لیدر با دو نوع گرایش از طرف اهالی بازار روبه‌رو خواهیم بود؛ یک گروه ترجیح می‌دهند برحسب ریسک‌پذیری خود با لیدر همراه شده و یا اقدام به تغییر سهام و خرید با نقدینگی و اعتبار می‌کنند. گروه دیگر از این فرصت ایجاد شده برای عمومیت بازار استفاده کرده و در نمادهای مستعد غیر مرتبط اقدام به نوسان گیری می‌کنند.

این امر هم‌بستگی به شناخت فرد از روند معاملاتی سهم مربوطه و واکنش‌های کوتاه‌مدتی آن دارد. آنچه در شرایط کنونی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده، چرخش پول و بهبود روند معاملات در کلیت بازار است.

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

نیلی

کیش اینوکس

کارگزاری بانک صادرات