شهربورس
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۳
کد خبر : 45481
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای فروش اوراق مانع ورود نقدینگی به بورس می شود بسته هستند

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با شهر بورس:

فروش اوراق مانع ورود نقدینگی به بورس می شود

فروش اوراق مانع ورود نقدینگی به بورس می شود

کارشناس بازارهای مالی گفت: دولت قصد دارد سهام خود را در بورس به فروش برساند که این موضوع بدون رونق بازار سرمایه امکان‌پذیر نیست. تا زمانی که ارزش معاملات در این محدوده‌ها باشد، بورس نیز روندی خنثی خواهد داشت.

محمد شاهرخی در گفت‌وگو با شهر بورس، درباره وضعیت بازار سرمایه، اظهار داشت: تا زمانی که فروش اوراق به بازار فشار بیاورد، جلوی ورود نقدینگی به سهام بورسی گرفته می‌شود. زمانی که جریان نقدینگی قوی در بازار وجود نداشته و حجم معاملات رشد نکند، وضعیت به همین شکل ادامه خواهد یافت.

وی افزود: در حال حاضر حداقل 60 تا 70 درصد سهام بازار به قیمت‌های جذابی رسیده‌اند، اما سیاست‌گذار پولی اجازه رشد به بورس نمی‌دهد و به‌اصطلاح بورس تحت کنترل بازار ساز است. از طرف دیگر، یک سری ریسک‌ها سیستماتیک وجود دارد که کسی نمی‌تواند آنها را پیش‌بینی کند. به‌طور مثال چهارشنبه هفته گذشته همه منتظر یک هفته خوب برای بازار سرمایه بودند، اما مخالفت رئیس‌جمهور با افزایش قیمت خودرو اتفاق افتاد که اصلاً امکان پیش‌بینی آن وجود نداشت. در نتیجه همه این اتفاقات، اطمینان از بورس سلب شده است.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در ارزندگی بازار هیچ شک وجود ندارد، اما تا مادامی که بازار بدهی جذاب‌تر باشد، سرمایه‌گذار هم گزینه کم ریسک را انتخاب می‌کند. طبیعی است که کسی حاضر نباشد سهمی بخرد که با یک خبر ارزش خود را از دست بدهد. اگر نشانه‌ای از کاهش سود بین‌بانکی دیده شود، قطعاً بورس هم مثبت خواهد شد. صنایع کامودیتی محور و صنایعی که از حذف ارز 4200 تومانی سودشان افزایش می‌یابد، می‌توانند شرایط بهتری داشته باشند.

بیشتر بخوانید: با «انحصار» که ریشه قیمت گذاری دستوری است مبارزه کنیم

شاهرخی راجع به عملکرد دولت در موضوع بورس، گفت: دولت قصد دارد سهام خود را در بورس به فروش برساند که این موضوع بدون رونق بازار سرمایه امکان‌پذیر نیست. تا زمانی که ارزش معاملات در این محدوده‌ها باشد، بورس نیز روندی خنثی خواهد داشت. دولت می‌تواند با اجرای یک برنامه مدون، هم اوراق و هم سهام خود را در بورس به فروش برساند.

وی با تأکید بر اهمیت «ارزش معاملات» بر روند بازار سرمایه، خاطرنشان کرد: اگر ارزش معاملات به مدت یک هفته به صورت پلکانی به حدود 8 هزار میلیارد تومان رسید و در این محدوده تثبیت شد، طی روزهای آینده افزایش تقاضا در بازار نیز اتفاق خواهد افتاد و می‌تواند نشانه‌ای برای بازگشت بازار باشد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در صورتی که ارزش معاملات در محدوده‌های کنونی باشد، سهام کوچک، برخی تک سهم‌ها و استثنا نمادهای خودرویی رشد خواهند کرد، اما در نمادهای شاخص ساز همچنان شاهد روندی خنثی خواهیم بود. پول‌های بزرگ یا پارک شده‌اند و یا به سمت گزینه‌های کم ریسک می‌روند. این پول‌ها زمانی به سهام باز خواهند گشت که ریسک‌ها نیز در بازار کاهش یابند. سیاست‌گذار نیز پیش از این اتفاقات باید نشانه‌هایی برای بازگشت بازار ارائه بدهد.

«ریسک بازار در صنایع فولادی و سیمانی است»؛ شاهرخی با بیان این جمله، گفت: با توجه به افزایش مصرف گاز خانگی، شرکت‌های سیمانی و فولادی به سمت استفاده از مازوت خواهند رفت که این موضوع کاهش تولید را در پی دارد. با توجه به عدم انتشار صورت‌های مالی، مشخص نیست که در سه فصل پایانی سال این موضوع چقدر در سودآوری شرکت‌ها تأثیر می‌گذارد.

بیشتر بخوانید: هر آنچه که باید درباره کیش اینوکس 2021 بدانید

وی یادآور شد: در صورتی که ارز وارد کشور نشود و عرضه نتواند پاسخگوی تقاضای موجود باشد، نرخ ارز می‌تواند با رشد مواجه شود.

این کارشناس اقتصادی عنوان کرد: اخبار خوب بیش از خبرهای بد و ریسک‌های موجود است. بازارهای جهانی فعلاً نگرانی خاصی ندارند و به‌غیراز سنگ‌آهن که تحت تأثیر سیاست‌های چین قرار گرفته، در بقیه صنایع ثبات حاکم است و نگرانی خاصی دیده نمی‌شود. نمی‌توان زمان‌بندی مشخصی برای رشد بورس در نظر گرفت، اما زمانی که دولت فشار خود را از فروش اوراق کمتر کند، بازار سرمایه رونق خواهد گرفت.

محمد شاهرخی بار دیگر بر موضوع ارزش معاملات تأکید کرده و گفت: افزایش معاملات خرد به صورت پلکانی در بازار مهم‌ترین موضوعی است که باید به آن توجه کرد. همچنین خروج پول از صندوق‌های درآمد ثابت نیز دیگر موضوع اثرگذار بر بازار سهام به‌حساب می‌آید.

بیشتر بخوانید: ناظر بازار درباره عدم شفافیت در بازگشایی‌ها توضیح دهد

وی با بیان راهکارهای موجود پیش روی دولت برای جبران کسری بودجه، تصریح کرد: دولت می‌تواند برای کسری بودجه از اوراق و بازار سرمایه به‌طور همزمان استفاده کند. یعنی به‌طور همزمان به فروش اوراق و دارایی‌ها بپردازد.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: بهترین راهکار برای جبران کسری بودجه این است که دولت از طریق بازار سرمایه دارایی‌های خود را بفروشد که برای دستیابی به این منظور باید بازار سرمایه رونق یابد که در این صورت باید ارزش معاملات به بالای ۱۰ همت برسد. مزیت این اتفاق نسبت به اوراق این است که در این صورت دولت علاوه بر سود کردن از فروش دارایی‌های خود، از کارمزد معاملات هم سود می‌کند و هیچگونه افزایش پایه پولی هم اتفاق نمی‌افتد لذا تورم زا نیست. ولی در صورت فروش اوراق، در صورتی که در سررسید سال ۱۴۰۱ منابع درآمدی جدیدی نداشته باشد دولت در سررسید مشکل پیدا می‌کند و چه بسا کارش به استقراض از بانک مرکزی هم برسد.

وی در پایان گفت: دولت در دوران اوج بورس، 50 همت بدون ایجاد تورم و افزایش پایه پولی، از بازار سرمایه درآمد کسب کرد.

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

پراپ تریدینگ

کمان