شهربورس
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۰
کد خبر : 56207

سهیلا نقی‌پور در گفت‌وگو با شهر بورس مطرح کرد؛

بورس پس از برجام چه می شود؟

بورس پس از برجام چه می شود؟
یک کارشناس حوزه مالی به پیش بینی وضعیت بازارها پس از احیای توافق هسته‌ای پرداخت و به این سوال که «بورس پس از برجام چه می شود؟ »، پاسخ داد.

سهیلا نقی پور کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با شهر بورس در پاسخ به این سوال که «بورس پس از برجام چه می شود؟»، اظهار داشت: اخباری که از روند مذاکرات به گوش می رسد چنین می کند که دو طرف بر سر موضوعات مختلف به توافق رسیده اند و در حال بررسی نهایی پیشنهادات ارائه شده در جلسات هستند و در روزهای آتی و آینده‌ای نزدیک نتیجه نهایی مشخص خواهد شد.

وی افزود: به واسطه وجود یک رشته نااطمینانی ها در شرایط سیاسی و اقتصادی کشور، این اخبار منجر به روند نوسانی بورس شده اند و معاملات این روزهای تالار شیشه ای با هیجانات خاص خود همراه است.

بورس پس از برجام چه می شود؟

سهیلا نقی پور بیان کرد: دیدگاه اکثر کارشناسان در مورد اثرگذاری برجام بر بازار سرمایه بدین‌گونه است که به دلیل افت نرخ ارز از طریق عرضه ارز در بازار و کاهش انتظارات تورمی ناشی از این امر، شرکت های تولیدی موجود در بازارسرمایه به واسطه کاهش بهای تمام شده از طریق کاهش هزینه تأمین مواد اولیه و نیز بروز رسانی ماشین‌آلات و تجهیزات و افزایش کیفیت محصولات تولیدی و نیز افزایش فروش و صادرات خود منفعت بالاتری از این قضیه را خواهند برد و ممکن است با شناسایی سودهای خوب از این مسیرمورد استقبال قرار گیرند.

این کارشناس بازار سرمایه یادآور شد: باید به این نکته نیز توجه داشت که به واسطه کاهش نرخ ارز و نیز کمبود نقدینگی حاکم بر بازار سرمایه به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر ارزش کل معاملات، تنها برخی از گروه های غیر دلاری مورد توجه قرار گیرند و حصول توافق بر بازارسرمایه اثر منفی بر جای گذارد. در صورت تحقق این موضوع ممکن است بورس را با رکودی دیگر مواجه سازد که این مسئله که کدام دیدگاه می تواند به عنوان جدی ترین دیدگاه مورد توجه قرار گیرد، می تواند از کیفیت توافق حاصل شده و امتیازات اخذ شده در این زمینه تأثیر پذیرد.

به گفته وی؛ شاخص کل بورس تحت تاثیر اخبار برجامی قرار گرفته و بنا به گفته وزیر امور خارجه ایران آخرین جمع بندی خود را امشب به طرف اروپایی ارسال می‌کنند و این اولین جمع بندی مکتوب هست که ارسال می‌شود.


بیشتر بخوانید: پرتفوی سهامداران غرق در باتلاق شده است


سهیلا نقی پور درمورد قیمت دلار پس از توافق، گفت: در صورت حصول توافق و احیای برجام دولت با ارزپاشی در بازار ارز، سعی در کنترل نرخ دلار خواهد داشت. احتمال سقوط قیمت دلار به زیر 28 هزار تومان تا 24 هزار تومان خواهد بود.

این کارشناس حوزه مالی ادامه داد: کاهش هایی که در قیمت دلار در روزهای اخیر بود، هیجان بوده است و دولت در صورت آزاد شدن منابع بلوکه شده نیز توانایی ارزپاشی در مقیاسی که بتواند نرخ دلار را تا این اندازه کاهش دهد را نخواهد داشت. همچنین خوش بینی به اخبار برجامی در حال حاضر بیشتر شده و گروه های خودرویی و بانکی و درکل سهام های ریالی از این اخبار اقبال خواهد شد.

سهیلا نقی پور تصریح کرد: بازار سرمایه از لحاظ بنیادی ارزنده است و از دید تکنیکال، شاخص کل به حمایت یک میلیون و 460 هزار واحد واکنش نشان داده، اما همچنان عدم قطعیت هایی در بازار وجود دارد که روند برجام تعدیل و مشخص خواهد شد.

وی با اشاره به معاملات بازار سرمایه در روز گذشته، خاطرنشان کرد: بورس در نیمه دوم معاملات دیروز از منفی خارج شد و در نهایت شاخص کل با رشد 43 واحدی که داشت به عدد یک میلیون و 463 هزار واحدی رسید. همچنین دیروز شاهد رشد در شاخص دوم و هم وزن بودیم که ارزش معاملات 4 همت بوده و برترین گروه های صنعت خودرو، فلزات اساسی و بانک‌ها بودند. عنوان نمادهای پر تراکنش هم به خودرو، خساپا، خگستر، وتجارت و وبملت رسید و بازار با خروج پول حقیقی 48 میلیون تومانی مواجه شد.

سهیلا نقی پور افزود: از جمله مواردی که بر روی بازارهای مختلف اثرگذار است؛ در حال حاضر می توان به موضوع برجام و نتایج توافقات اشاره کرد. در صورت بروز توافق می توان انتظار داشت که حداقل در کوتاه‌مدت بر متغیرهای کلان اقتصادی کشور تأثیر شگرفی برجای گذارد.

جهت مشاهده آخرین اخبار اقتصادی اینستاگرام شهر بورس را دنبال کنید.

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

هشت − پنج =

پراپ تریدینگ

کمان