شهربورس
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۹
کد خبر : 68390

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با شهر بورس:

گروه بانکی جامانده بازار است و پتانسیل خوبی برای رشد دارد

گروه بانکی جامانده بازار است و پتانسیل خوبی برای رشد دارد
یک کارشناس بازار سرمایه گفت: در رشدهای اخیر بورس گروه بانکی جامانده بازار است و نمادهایی از جمله وتجارت پتانسیل خوبی برای رشد دارند.

پیمان شوریابی در گفت‌وگو با شهر بورس، با بیان اینکه گروه بانکی جامانده بازار است، درباره افزایش تقاضا در گروه‌ بانکی، اظهار داشت: در گروه بانکی در دو سال گذشته رشدی وجود نداشته و حتی قیمت سهم‌ها دچار ریزش هم شده‌‎اند، اما از طرف دیگر کسب و کار بانک‌ها در حال متحول شدن است.

وی افزود: ضمن اینکه دارایی‌های زیاد بانک‌ها در تورم دو سال اخیر رشد قابل ملاحظه‌ای داشتند و به همین خاطر فکر می‌کنم گروه بانکی جامانده بازار است و بانکی‌ها پتانسیل خوبی برای رشد دارند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به دلایل سودآوری گروه بانکی، خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز رقابت ناسالمی را در صنعت بانکداری ایجاد کرده بودند و باعث جذب سپرده می‌شدند و هزینه پول برای بانک‌ها را افزایش می‌دادند، با حذف این موسسات  رقابت ناسالم هم از بین رفته و هزینه سپرده و جذب سپرده برای بانک‌ها کاهش پیدا کرده که فشار رقابتی را برای بانک‌ها کم کرده است.


بیشتر بخوانید: پیش بینی رشد گروه بانکی طی ماه های آینده


شوریابی با بیان اینکه «وام‌های دستوری از سال آینده عملاً حذف یا کم می‌شوند،» گفت: کاهش درآمد نفتی نیازمند ایجاد یک پارادایم جدید است و این پارادایم نیازمند این است که وام به صورت حساب شده به بخشی برود که بیشترین بازدهی را داشته باشد که همین حذف وام‌های دستوری می‌تواند فشار به بانک‌ها را کاهش دهد.

وی ادامه داد: فکر می‌کنم سال آینده نرخ بهره هم از حالت دستوری خارج و به سمت آزاد شدن می‌رود. سیستم‌های مدرن اعتبارسنجی که برای افراد و شرکت‌ها در حال پیاده سازی است و تراکنش‌های آنلاین افراد این امکان را به بانک‌ها می‌دهد که پروژه‌ها و افراد با توجه به ریسکی که دارند باید نرخ بهره متفاوتی پرداخت کنند و همین مساله پتانسیل سودآوری برای صنعت بانکداری رقم بزند.

شوریابی تصریح کرد: موضوع بعدی این است که در سال آینده احتمالا افزایش درآمد کارمزد تراکنش‌ها را برای صنعت بانکداری داریم؛ در حال حاضر هزینه تراکنش نسبت به رقبای جهانی پایین است و دولت هم این رویکرد را دارد که منابع درآمدی بانک‌ها را متنوع کند پس این مسئله به افزایش سودآوری بانک کمک می‌کند. تمامی اصناف و بازاریان فشار بیشتر خواهند داشت که از درگاه‌های بانکی استفاده کنند و تراکنش‌های نقد را به حداقل برسانند که این موضوع هم به صنعت بانکداری کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه بانکداری الکترونیک نیاز بانک‌ها به نیروی انسانی را کاهش داده است، توضیح داد: در این حالت تعداد شعب کمتر و بانک‌ها چابک تر می‌شوند، هزینه نیروی انسانی و هزینه فیزیکی روز به روز کاهش و همین موضوع درآمد را افزایش می‌دهد.

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به واگذاری دارایی بانک‌ها عنوان کرد: رئیس جدید بانک مرکزی همان برنامه‌های ابتدایی‌اش خارج کردن بانک‌ها از شرکت داری وارد کردن منابع از طریق فروش املاک است؛ بانک‌ها تعدادی شرکت ارزنده دارند که می‌توان با عرضه یا فروش آنها سود بسیار خوبی برای آنها داشته باشد، واگذاری شرکت‌های بزرگ بانک‌ها در حوزه معدن و پالایشگاه می‌تواند سودآوری بسیار خوبی برای بانک‌ها و سهامداران آنها داشته باشد.


بیشتر بخوانید: 4 دلیل برای افزایش توجهات به گروه بانکی


وی تاکید کرد: موضوع بعدی که بازار سرمایه هم به آن توجه دارد موضوع تسعیر دارایی‌های ارزی بانک‌هاست؛ بانک‌هایی که دارایی ارزی بیشتری دارند با توجه به اینکه می‌توانند دارایی ارزی‌شان را تسعیر کنند که ما شناسایی سود تسعیر داریم و برای بازار سرمایه این موضوع جذاب است.

شوریابی در پایان خاطرنشان کرد: تحول صنعت خودروسازی هم به بانک‌ها می‌تواند کمک کند زیرا بخش بزرگی از منابع بانکی در صنعت خودرو و قطعه سازی است که تحول در صنعت خودرو باعث می‌شود خودروسازان اندکی از بدهی‌هایشان را تسویه کنند و توان بانک‌ها برای وام دهی و در نهایت سودآوری آنها را افزایش دهد.

مصاحبه از محمد مصدری

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

10 − نه =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان