شهربورس
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۵
کد خبر : 58716

گاز صنایع در زمستان قطع می شود؟

گاز صنایع در زمستان قطع می شود؟

رئیس پژوهشگاه نیرو به نگرانی‌ها از قطعی گاز صنایع در زمستان سال جاری واکنش نشان داده و به این سوال که آیا «گاز صنایع در زمستان قطع می شود؟»، پاسخ داد.

محمد رحیمی: مجید عمیدپور رئیس پژوهشگاه نیرو در گفت‌وگو با شهر بورس، در پاسخ به این سوال که «آیا در زمستان قطع گاز صنایع خواهیم داشت یا خیر؟»، اظهار داشت: کشور دچار ناترازی گاز است. اگر تراز گاز کشور را در افق ۱۵ ساله نگاه کنیم، خواهیم دید که برای تولید برق نمی‌توانیم فقط به گاز متکی باشیم و باید به سمت انرژی تجدید پذیر سوق پیدا کنیم؛ حتی 24 هزار و 800 مگاوات از برق کشور در افق ۱۵ ساله را از این طریق تأمین کنیم.

وی افزود: برای تأمین سوخت نیروگاه‌های کشور در حال برنامه ریزی هستیم که در زمستان دچار چالش نشویم. در تابستان گذشته با یک سری اقدامات خوب از قطعی جلوگیری کردیم که نشان از موفقیت صنعت برق است. با وجود ناترازی گاز کشور که ممکن است ما را دچار چالش کند، ولی برای تأمین سوخت زمستان یک سری اقداماتی انجام داده‌ایم و از طرف وزارت نیرو مشکلی نداریم.


بیشتر بخوانید: بررسی تاثیر قطعی برق در صنعت فولاد


رئیس پژوهشگاه نیرو درباره عرضه انرژی در بورس انرژی، عنوان کرد: یکی از چالش‌های وزارت نیرو بحث تعرفه‌ها و فروش برق در بازارهای مربوطه است. تمرکز اصلی وزارت نیرو روی صنایع خواهد بود تا بازار برق در حوزه صنعت تقویت شود و برق خانگی را نیز وارد این بازار کنیم.

وی درباره راهکار های اتخاذ شده برای ورود بخش خصوصی به صنعت نیروگاهی، خاطرنشان کرد: اقدامات لازم انجام شده ولی تحرک لازم به دلیل اینکه تعرفه‌ها رقابت پذیر نیستند وجود ندارد.

عمیدپور ادامه داد: ما در حال پژوهشی درباره اینکه سوخت را به قیمت نزدیک بازار تحویل بگیریم و با قیمت‌های نزدیک بازار بفروشیم هستیم. درواقع سوبسیدها را به فضای دیگری انتقال می‌دهیم که سبب می‌شود فروش برق نیروگاه‌ها ارتقا پیدا کند ولی این موضوع تنها دست ما نیست، بلکه به وزرات نفت هم ارتباط دارد، اما این موضوع فعلا در مرحله پژوهش است.


بیشتر بخوانید: بررسی تاثیر قطعی برق بر صنایع بورسی


رئیس پژوهشگاه نیرو با اشاره به مشکلات ایجاد شده به واسطه قیمت گذاری دستوری در این صنعت، عنوان کرد: با توجه به اینکه شرایط اقتصادی کشور خوب نیست قدرت مانور بالایی نداریم. در حال حاضر سعی بر این است تا صنایعی که از سوبسید انرژی استفاده می‌کنند را به این بازار وارد کنیم و برق با سوبسید را فقط مقدار معینی می‌توانند استفاده کنند و برای برق اضافه باید نیروگاه برای خود بسازند که در نهایت خودشان تأمین شوند.

وی در واکنش به این موضوع که «با قطع سوبسید انرژی، صنایع زیان ده می‌شوند»، اظهار داشت: مزیت نسبی کشور ما، انرژی ارزان است. با این وجود، باید نقطه تعادلی باشد تا هم صنایع نیروگاهی و هم دیگر صنایع دچار زیان نشوند. در واقع صنایعی مثل فولاد چاره‌ای به جز خود تأمینی برق برای طرح های توسعه و انرژی مازاد ندارند. زیان دیدن صنعت برق کشور به سبب کار با انواع صنایع و مردم مانند بخش خانگی به همه کشور ضربه می‌زند.

جهت مشاهده آخرین اخبار اقتصادی اینستاگرام شهر بورس را دنبال کنید.

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نه − پنج =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان