شهربورس
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۴
کد خبر : 79252

کمبود انرژی مهم ترین چالش صنعت رمز ارز

کمبود انرژی مهم ترین چالش صنعت رمز ارز
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی مهمترین چالش در حوزه استخراج رمز ارزها را کمبود انرژی دانست.

به گزارش شهر بورس به نقل از روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی، صابر پرنیان رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی مهمترین چالش در حوزه استخراج رمز ارزها را کمبود انرژی دانست و گفت: ناترازی انرژی در سال های گذشته به ویژه کمبود انرژی برق در فصول پرمصرف مشکلاتی را برای فعالان حوزه رمز ارز ایجاد کرده است.

صابر پرنیان صبح امروز در گفتگوی تلفنی با برنامه به قید فوریت از رادیو اقتصاد افزود: افرادی که به صورت غیرمتعارف از برق های غیرمرتبط برای مثال از برق بخش های کشاورزی، صنعتی و خانگی رمز ارز استخراج می کنند به شبکه ملی برق آسیب می زنند و ناترازی را در این حوزه افزایش می دهد.

صدور مجوز فعالیت در کمترین زمان

وی با اشاره به برگزاری جلسات متعدد و بهره گیری از ظرفیت ستاد تسهیل و رفع موانع تولید برای حل مشکل فعالان حوزه رمز دیجیتال گفت: در سال جدید اساس فعالیت در این حوزه بر تایید تامین انرژی است به این معنی که متقاضی یا باید انرژی را از طریق نیروگاه تجدیدپذیر، احداث نیروگاه حرارتی برق و یا خرید برق از شبکه به قیمت متوسط صادراتی و گاز نیز که با تعرفه فوب خلیج فارس است تعیین کند که اگر نهاد متولی درخواست را تائید کند ما بلافاصله مجوز فعالیت را صادر می کنیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی ادامه داد: در تابستان 14 هزار مگاوات ناترازی برق وجود دارد و در موضوع گاز نیز به دلیل این که در سال های گذشته در حوزه استخراج سرمایه گذاری نشده و سوخت نیروگاه ها تامین نمی شد در فصول مختلف سال مشکل داشتیم.

ضرورت حمایت تمام دستگاه‌های متولی از فعالان کسب و کار

پرنیان افزود: اگر در حوزه گاز ناترازی نداشته باشیم شرکت گاز موظف است به استعلام متقاضیان پاسخ دهد یعنی در واقع تمام دستگاه ها مکلف به حمایت از کسب و کارهای قانونی هستند.

وی به پیشرفت های صنعتی در شهرک های صنعتی اشاره کرد و گفت: با توجه به این که تامین زیرساخت ها با سرعت بخش خصوصی هم پا نبوده است بنا بر این در تامین انرژی ناترازی وجود دارد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی افزود: رمز ارزها شیوه جدیدی در نظام پرداخت ها، انتقال و ذخیره ارزش است و معمولا بدون دخالت بانک مرکزی و نهادهای متمرکز تولید و اداره می شود.

فعالیت در حوزه رمز ارزها قانونی است

پرنیان تاکید کرد: در کشور ما از مرداد سال 98 با تصویب دولت فعالیت حوزه رمز ارزها قانونی اعلام شده و اکنون به عنوان یک رشته صنعت تلقی می شود بنا بر این افراد متقاضی استخراج رمز ارز می تواند مجوز مربوطه را از وزارت صمت دریافت کنند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی افزود: افرادی صنعت رمز ارز را به شدت مخرب و مضر می دانند و از طرفی افرادی نیز این صنعت را فرصتی برای توسعه می دانند بر این اساس با توجه به این که رمز ارزها صنعتی جدید، ناشناخته، نوپا و نوظهور است هماهنگی در بین دستگاه های متولی به صورت صد درصدی نیست.


صابر پرنیان: رشد اقتصاد آذربایجان شرقی در سایه توسعه صنعت فولاد


پرنیان به فرآیند اخذ مجوز استخراج رمز ارزها اشاره کرد و گفت: متقاضیان می توانند با استفاده از سایت بهین یاب وزارت صمت و با اتصال به درگاه ملی مجوزها، درخواست مجوز استخراج رمزارز را ثبت کنند که البته در ثبت این فرایند متقاضیان باید منبع انرژی فعالیت خود را اعلام کنند که انرژی مورد نیاز از طریق برق، گاز و یا نیروگاه های تجدیدپذیر خواهد بود.

وی ادامه داد: در نهایت پس از اعلام نظر وزارت نیرو مجوز جواز تاسیس رمز ارز صادر می شود که در این زمینه ما معمولا در ظرف دو ساعت می توانیم مجوزها را صادر کنیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی گفت: طبق اصلاحات مصوبه اخیر هیات دولت در سال گذشته، اکنون شفافیت در این حوزه افزایش یافته است.

ضرورت واردات دستگاه‌های ماینر از مجاری قانونی

پرنیان افزود: اگر مجوز دستگاه های استخراج رمز ارز در وزارت صمت ثبت شده باشد و از مجاری قانونی وارد شده باشد یعنی به عبارتی شماره سریال دستگاه های ماینر با ثبت ورود قانونی به کشور همخوانی داشته باشد جلوی فعالیت کسب و کار گرفته نمی شود ولی با این وجود به دلیل این که رمز ارزها صنعتی نو محسوب می شود دستگاه های مختلف نگاه های متفاوتی به این کسب و کارها دارند.

وی با بیان این که با توجه به مصوبه هیات دولت فعالیت رمز ارزها قانونی است، گفت: در این راستا تلاش می کنیم در استان با هماهنگی های بیشتر و ممانعت از نگاه های بخشی، مانع آسیب به فعالان این صنعت شویم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی اضافه کرد: اگر فعالیت در خارج از شهرک های صنعتی انجام شود باید مجوز زیست محیطی اخذ شود چرا که هر فعالیتی آلایندگی خاص خود را دارد ولی اگر فعالیت در داخل شهرک های صنعتی انجام شود دیگر نیازی به مجوز زیست محیطی نیست چرا که شهرک های صنعتی مطابق با مطالعات زیست محیطی احداث شده اند.

لزوم ایجاد بستری مناسب برای فعالان صنعت ارز دیجیتال

پرنیان گفت: باید بستری آماده کنیم که فعالان صنعت ارز دیجیتال از طریق قانونی با پرداخت حقوق دولتی فعالیت کنند.

وی در خصوص خرید و فروش قانونی رمز ارز افزود: بعد از استخراج در مرحله خرید و فروش رمز ارزها باید دستورالعمل جامعی از سوی بانک مرکزی تدوین و ابلاغ شود تا با ایجاد شفافیت، فعالیت فعالان این حوزه تداوم یابد.

وی با اشاره نحوه واردات دستگاه های ماینر به کشور ادامه داد: اگر دستگاه های ماینر به صورت غیرقانونی باشند و در این حین ضبط شوند پرونده این موارد به تعزیرات حکومتی فرستاده می شود که در نهایت ورود به سازمان اموال تملیکی ساز و کار خودش دارد و در صورت نبود مجوز، مصداق کالاهای قاچاق با این موارد برخورد می شود.

وی با بیان این که صنعت ماشین سازی کشور بسیار پیشرفته است، گفت: در حال حاضر ماشین آلات مختلفی در کشور تولید می شود که در این حوزه نیز علاوه بر واردات دستگاه های ماینر اکنون جواز تولید این دستگاه ها در داخل کشور به ویژه در استان صادر شده که در این زمینه بخشی از این دستگاه ها مونتاژ و بخشی نیز در داخل تولید می شود.

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

17 − شش =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان