صندوق گارانتی دماوند

تاریخ انتشار : شنبه ۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۳
کد خبر : 109691

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با شهر بورس پاسخ داد؛

چرا فرمول جدید، پالایشی‌ها را صف فروش کرد؟

چرا فرمول جدید، پالایشی‌ها را صف فروش کرد؟
آراد پورکار کارشناس بازار سرمایه به تحلیل فرمول جدید پالایشگاهی‌ها پرداخت و دلیل فشار فروش در بازار را تشریح کرد.

آراد پورکار کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با شهر بورس اظهار داشت: همیشه یکی از بزرگترین ریسک های صنعت پالایشی این بود که دستورالعمل های تغییر محاسبات نرخ باعث ریسکی می شود که می توانست معادلات سودآوری شرکت ها را با تغییرات قابل توجهی همراه کند.

وی افزود: امروز هم ما شاهد تعیین نرخ بنزین بودیم که تغییر فوب سنگاپور به فوب خلیج فارس رخ داد. در گذشته چیزی که مشخص است این بود که این موضوع روی بحث کرک اسپرد 3، 4 دلار تاثیرگذار است و طبیعتاً می تواند به اندازه وزن محصول در سبد تولیدی شرکت های پالایشی تاثیرگذار باشد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به عواقب این فرمول برای شرکت‌ها، خاطرنشان کرد: شرکت هایی که این نوع بنزین را بیشتر تولید می کردند، از این موضوع بیشتر ضرر می کنند. مثلا بر روی شرکت خلیج فارس 33 درصد تاثیر می گذارد.

پورکار ادامه داد: برای شرکت هایی هم که از این نوع بنزین کمتر تولید می‌کنند باز این موضوع تاثیرگذار است و وزن آن باید بیشتر مورد بررسی قرار بگیرد.

وی، مهمترین دلیل این تصمیم را معادلات دولت در عرضه بنزین در جایگاه ها دانسته و گفت: دولت به دلایل مختلفی نمی تواند قیمت بنزین را افزایش دهد. چندین بار هم قصد این کار را داشت که با مخالفت هایی در بحث های اجتماعی مواجه شد.


بیشتر بخوانید:زمان واریز سهمیه بنزین بهمن 1402 اعلام شد + جزئیات


این کارشناس اقتصادی عنوان کرد: در بحث بودجه هم موضوع حامل های انرژی همیشه یکی از نکاتی بود که هر ساله تاثیرات خیلی زیادی بر خود دولت داشت.

پورکار یادآور شد: به نظر به جای اینکه قیمت بنزین در جایگاه ها گران شود، دولت با دستکاری فرمول به دنبال خرید با نرخ پایین از تولید کننده است تا این اختلاف را جبران کند. زمانی که نرخ گاز پتروشیمی ها تغییر کرد شاهد بودیم که نرخ گاز از 7 هزار تومان سابق به یک فرمول تبدیل شد.

وی ادامه داد: در آن مقطع زمانی در یکی از بندها شاهد بودیم که دولت عنوان کرده بود که ما مجبوریم برای جبران حامل های انرژی از راه های دیگری هم استفاده کنیم که یکی از بزرگترین ریسک ها همین بحث قیمت بنزین بود که اگر دولت بر قیمت بنزین پالایشگاه ها تغییراتی انجام دهد می تواند بر سودآوری شرکت ها تاثیرگذار باشد که این اتفاق امروز به حقیقت پیوست.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان گفت: حال باید محاسبه شود که این تصمیم بر سودآوری هر شرکتی چه تاثیری خواهد داشت و با توجه به اینکه هر شرکت چه وزن تولید بنزین دارد، این موضوع می تواند بر سودآوری شرکت تاثیرگذار باشد.

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

16 − 12 =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان