شهربورس
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۵
کد خبر : 48544

همه بازارها در میان‌مدت به تعادل می‌رسند

پیمان مولوی: دو سناریوی اقتصادی در سال 1401 وجود دارد

پیمان مولوی: دو سناریوی اقتصادی در سال 1401 وجود دارد
پیمان مولوی، کارشناس اقتصادی و مالی به بیان سناریوهای اقتصادی پیش‌روی کشور در سال آینده پرداخت و خطاب به سرمایه گذاران چند توصیه کرد.

پیمان مولوی در گفت‌وگو با شهر بورس، درباره وضعیت بازارهای مالی مختلف، اظهار داشت: نمی‌توان انتظار داشت که بازارها همیشه روند صعودی داشته باشند. بازارهای مالی مانند قطارهای شهر بازی هستند که بالا و پایین می‌روند و گاهی با بازدهی بالا از تورم پیشی می‌گیرند و گاهی از تورم عقب می‌مانند.

وی با بیان اینکه «بازارهای مالی ایران منتظر برجام و نهایی شدن لایحه بودجه 1401 هستند»، افزود: بودجه در مجلس با تغییراتی مواجه شده و در حال خروج از حالت انقباضی اولیه است که در کلیت اقتصاد اتفاق خوبی نیست. با توجه به اینکه مهار تورم، اولویت اقتصاد به حساب می‌آمد، سال آینده باید سالی انقباضی باشد.


بیشتر بخوانید: برای دریافت سود سهام عدالت سال 98 چه کنیم؟


این تحلیلگر مالی و اقتصادی راجع به سناریوی های پیش روی اقتصاد کشور در سال 1401، گفت: گفت: در مورد آینده اقتصاد کشور دو سناریو وجود دارد؛ سناریوی اول اینکه ممکن است اقتصاد به سمت نرخ بهره حقیقی صفر حرکت کند که در این شرایط، شرایط کشور همانند سال‌های 92 تا 94 خواهد شد. در صورت رخ دادن این سناریو، باید سبد سرمایه‌گذاری منعطف‌تر و بازدهی مورد انتظار تعدیل شود.

پیمان مولوی ادامه داد: سناریوی دوم و بدبینانه نیز این است که شرایط سال 1400 ادامه پیدا کند و مذاکرات هم به نتیجه نرسد که در این صورت، تورم ادامه‌دار خواهد بود و بازارها می‌توانند بازدهی بالایی داشته باشند. با این حال، کسی فعلاً نباید انتظار تکرار شرایط سال 99 را داشته باشد.

وی با اشاره به تغییر مسیر نقدینگی کشور به سمت بازار رمز ارزها، خاطرنشان کرد: هیچ‌کسی نمی‌تواند مردم را به سمت یک بازار خاص مجبور و یا هدایت کند و این توهمی است که شاید یک سری از سیاست‌گذاران دچار آن شده‌اند. مردم بر اساس ریسک‌پذیری که دارند، برای ورود و یا خروج در یک بازار اقدام می‌کنند.

پیمان مولوی - بودجه انقباضی در دستور کار دولت

این کارشناس اقتصادی یادآور شد: در سال 99 که بسیاری از مردم به سمت بازار سرمایه گرایش پیدا کردند، در ابتدا بنگاه‌ها و شرکت‌ها با نرخ بهره پایین به این بازار ورود کردند و سپس مردم در آن باقی ماندند. اینکه برخی از افراد ریسک می‌کنند و با تمام دارایی خود وارد بازار ارزهای دیجیتال می‌شوند، ناشی از عدم درک ریسک است که پاسخ آن را با از دست رفتن سرمایه می‌گیرند.

پیمان مولوی تصریح کرد: اگر برای همه بازارها محدودیت هم ایجاد شود، باز هم مردم کار خودشان را انجام خواهند داد. بسیاری از مردم به دنبال مدیریت این تجربه جمعی هستند که در واقعیت هم رخ نمی‌دهد. چه افراد و سیاست‌گذاران دوست داشته باشند و چه دوست نداشته باشند، روایت‌ها در اقتصاد کار خود را انجام می‌دهند.


بیشتر بخوانید: تحلیل تکنیکال شپنا، شبندر و پالایش


وی در پاسخ به این سؤال که «سرمایه‌گذاران در این شرایط باید چه استراتژی در پیش بگیرند؟»، عنوان کرد: دوستان، ساختار سرمایه خود را بشناسند و بر اساس آن اقدام به سرمایه‌گذاری کنند. این ساختار سرمایه نیز نسبت به ریسک‌پذیری افراد در آنها متفاوت است. حداقل کاری که باید انجام شود، این است که مردم اجازه ندهند تورم از آنها پیشی بگیرد.

این کارشناس اقتصادی گفت: الزاماً همه بازارها قرار نیست در یک سال، بازدهی مشابهی داشته باشند، اما همه بازارها در میان‌مدت به تعادل می‌رسند و این موضوع یک اصل اقتصادی است.

جهت مشاهده آخرین اخبار اقتصادی به اینستاگرام شهر بورس مراجعه کنید.

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

5 + هجده =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان