شهربورس
تاریخ انتشار : جمعه ۲۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۶
کد خبر : 58759

پرچم بورس پس از 7 هفته بالا رفت

پرچم بورس پس از 7 هفته بالا رفت
در پایان هفته سوم مهرماه شاخص کل نسبت به هفته دوم مهرماه صعود کرد و توانست ریزش روزهای ابتدایی هفته را جبران کند.

به گزارش شهر بورس، بازار سهام پس از هفت هفته نزول، در هفته جاری بازده مثبت ثبت کرد و سبز پوش شد. بازار سهام این روزها در وضعیت بیم و امید قرار دارد و هنوز روندهای آینده این بازار به صورت قطعی مشخص نشده است.

براساس گزارش فارس، ورود اندیکاتور RSI به محدوده اشباع فروش، سبب شد شاخص کل به سمت بالا حرکت کرده و همین موضوع نیز موجب سبز پوشی شاخص کل و بورس طی دو روز انتهایی هفته گذشته شد. در هفته سوم مهرماه شاخص کل در نزدیکی محدوده روانی یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی با توقف عرضه رو به رو شد.

در این هفته، سیگنال توقف روند نزولی شاخص کل در ابتدا با سبزپوشی گروه پالایشگاهی روشن شد و در ادامه در پایان هفته سایر گروه ها مانند شیمیایی و فلزی پرچم صعودی بازار را بالا نگه داشتند.


بیشتر بخوانید: بورس در برزخ برجام و دلار


نقشه بازار در روزهای پایانی هفته نشان می دهد که سهامداران در حال سبک و سنگین کردن شرایط بازار و گروه ها هستند. برخی از کارشناسان معتقدند که بازار سرمایه از نظر تکنیکالی و ارزندگی در جایگاه مناسبی است؛ ولی ریسک های موجود در بازار از جمله ریسک های سیستماتیک و غیراقتصادی مانع از افزایش مورد انتظار نقدینگی در شرایط کنونی بازار سرمایه شده و در شرایطی که حجم معاملات کم است، معاملات الگوریتمی هم در محدوده های حمایتی جان بازار را برای حرکت رو به بالا گرفته است.

در هفته گذشته چندین جلسه برای بررسی وضعیت بورس برگزار شده است. روز شنبه جلسه ای با حضور وزیر اقتصاد و‌ رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با مدیران هلدینگ‌های بزرگ بازار سرمایه برگزار شد تا بازار کمی مثبت شود. گفته می شود بیش از 80 درصد از مدیران بازار در این جلسه حضور داشتند.

* بازار سهام با شیب ملایم صعود می کند

مجتبی دانشی، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، گفت: بازار سرمایه به دنبال دلیل بنیادی می گردد که تا سبز بماند. ولی هنوز دلیل مهمی که اعتماد بازار را جلب کند مشخص نشده است. در روزهای قبل جلسه اوپک پلاس باعث افزایش قیمت نفت شده است، اوپک پلاس در روز چهارشنبه میزان عرضه را دو میلیون بشکه کاهش داد، که می تواند منجر به صعودی شدن روند قیمتی نفت شود.

وی ادامه داد: دو شاخصه نرخ کامودیتی‌ها و دلار در بازار سهام تأثیر مثبتی بر صنایع دلاری (فلزات اساسی و پتروشیمی) دارد. روی و مس از فلزاتی هستند که در بین گروه‌ها و صنایع زودتر می‌توان تأثیرات مثبت را در آن‌ها مشاهده کرد. هرچند ریسک‌های کلی کشور تحریم، ناآرامی، کسری بودجه دولت و قیمت‌گذاری دستوری در اولویت تأثیرگذاری هستند.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: می ‌توان با اطمینان گفت که بازار سرمایه بیش از این نزول را تجربه نمی ‌کند و با رشدی ملایم تا پایان سال به کار خود ادامه می‌دهد. اگر ریسک‌ها مرتفع شود بازدهی بالایی را در بازار سهام شاهد خواهیم بود. زمانی فقط سهام دلاری و بانکی مورد توجه بودند، اما در وضعیت فعلی، سرمایه ‌گذاران ورود به همه صنایع را در دستور کار خود قرار داده اند.


بیشتر بخوانید: سهام گریزی مردم در سایه سیاست های انقباضی


* رشد شاخص کل بورس پس از 7 هفته افت

در اولین روز کاری هفته شاخص صعود 2 هزار و 868 واحدی را پشت سر گذاشت. روز یکشنبه شاخص 11 هزار و 638 واحد نزول کرد و روز دوشنبه هزار و 163 واحد منفی شد. روز سه‌ شنبه شاخص 9 هزار و 663 واحد صعود کرد و در آخرین روز کاری هفته نیز 6 هزار و 206 واحد بالا آمد و بالاتر از سطح هفته قبل ایستاد.

رشد شاخص کل بورس پس از 7 هفته افت

شاخص کل در آخرین روز کاری هفته به رقم یک میلیون و 319 هزار و 789 واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته قبل 5 هزار و 936 واحد بالاتر ایستاد تا بازدهی هفته شاخص بورس مثبت 5 دهم درصد شد.

رشد شاخص کل بورس پس از 7 هفته افت

* افت شاخص کل هموزن برخلاف روند بازار

شاخص کل هموزن در اولین روز هفته با رشد 999 واحدی روبرو شد. اما در روز یکشنبه با افت پنج هزار و 328 واحدی و در روز دوشنبه با کاهش 325 واحدی بسته شد. این شاخص در روز سه شنبه و چهارشنبه به ترتیب افزایش سه هزار و 184 واحدی و هزار و 391 واحدی را تجربه کرد.

افت شاخص کل هموزن برخلاف روند بازار

شاخص کل هموزن نیز در پایان هفته نسبت به هفته پیشین 79 واحد پائین‌تر ایستاد و در سطح 380 هزارو 270 واحدی قرار گرفت و بازدهی منفی 2 صدم درصدی را ثبت کرد.

افت شاخص کل هموزن برخلاف روند بازار

* رشد 30 درصدی ارزش معاملات خُرد در بازار سهام

در هفته سوم مهرماه میانگین ارزش کل معاملات هفته 34 هزار و 237 میلیارد تومان بود که نسبت به رقم 43 هزار و 874 میلیاردی هفته پیشین، افت 22 درصدی داشته است.

رشد 30 درصدی ارزش معاملات خُرد در بازار سهام

در این هفته، میانگین ارزش معاملات خرد بورس 2 هزار و 196 میلیارد تومان بود که نسبت به رقم هزار و 699 میلیاردی هفته پیشین، افزایش 30 درصدی داشته است.

رشد 30 درصدی ارزش معاملات خُرد در بازار سهام

طبق بررسی ها، میانگین ارزش صف‌های فروش پایانی بازار افت 73 درصدی داشته و میانگین ارزش صف‌های خرید 272 درصد افزایش یافته است.

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

4 × سه =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان