شهربورس
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۸
کد خبر : 59723

ورود شاخص کل بورس به یک کانال پایین‌تر

ورود شاخص کل بورس به یک کانال پایین‌تر

ادامه روند نزولی در بازار سرمایه موجب شد شاخص کل بورس امروز به کانال یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد عقب‌گرد کند.

به گزارش شهر بورس، بازار سرمایه امروز نیز با نزول همراه شد تا بار دیگر جریان خروج پول حقیقی از بازار سهام روند افزایشی به خود بگیرد.

براساس گزارش فارس، کارشناسان بازار سرمایه معتقدند، بورس در آبان ماه روند نسبتا متعادلی خواهد گرفت. یعنی در نیمی از ماه بازار مثبت و نیمه بعدی متعادل خواهد بود.

از سوی دیگر، برخی از کارشناسان می‌گویند که با توجه تحولات سیاسی و اقتصادی انتظار می‌رود که بازدهی این ماه بورس نیز منفی باشد. البته با توجه به افزایش قیمت دلار و انتشار گزارش ‌های 6 ماهه انتظار می‌رود که شاخص کل بورس روند نسبتا متعادلی داشته باشد.

* می توان انتظار روند صعودی بورس را داشت

راضیه آرمند، کارشناس بازار سرمایه، در گفت‌‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، گفت: در هفته گذشته اغلب شرکت‌‌ها، گزارش ‌های فصلی خود را منتشر کردند و وضعیت عملیاتی و سودآوری آنها ادامه ‌دار بوده است. اگرچه برخی نیز با چالش مواجه شده‌اند.

وی ادامه داد: ریزش بازارهای جهانی از یک سمت و توقف روند افزایشی تورم طی ماه‌ های اخیر از سمت دیگر تاحدودی موجب شده است که شرکت‌ های بزرگ تا حدودی در نرخ فروش محصولات و شرکت ‌های کوچک با افزایش هزینه‌ های تولید مواجه شوند. اما فعلا شرایط بهتر از فصول ابتدایی سال قبل دنبال می‌ شود. به عبارت دیگر، روند فعلی بازار سرمایه با روند سودآوری شرکت ها تناسبی ندارد.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: بازار سهام در ۲ سال گذشته سیر نزولی داشته و ارزش بازار اغلب شرکت ‌ها با افت بسیار زیادی مواجه شده است، نسبت P/E TTM که شاخص بسیار تاثیرگذار بر بازار سهام شناخته می ‌شود به زیر ۶ واحد افت کرده است که در تاریخ آن بی سابقه است. با وضعیت قیمت‌ های جهانی چنانچه ریسک محیطی مانند تغییرات بودجه ‌ای و ریسک‌های تحمیلی بر بورس، بازار سهام را تهدید نکند، شرایط برای سرمایه ‌گذاری یک ساله در آن مناسب است. همچنین می‌ توان انتظار بازدهی بهتری را نسبت به دیگر بازار‌های موازی از بازار سهام داشت.

* افت دسته جمعی شاخص های بورس

در پایان معاملات روز یکشنبه، شاخص کل بورس نسبت به روز کاری قبل 12 هزار و 161 واحد ریزش کرد و به رقم یک میلیون و 296 هزار و 798 واحد رسید؛ آخرین بار در اسفند 1400، شاخص در این محدوده قرار داشت. بازدهی این شاخص منفی 93 صدم درصد بوده است.


بیشتر بخوانید: برای ورود به بورس مسیر صعب العبوری داشتیم

شاخص کل هموزن بورس با افت هزار و 298 واحدی در سطح 377 هزار و 696 واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص نیز منفی 34 صدم درصد بوده است. همچنین شاخص کل فرابورس 71 واحد پائین آمد و در سطح 17 هزار و 782 واحد قرار گرفت.

* افت ارزش کل معاملات بازار سرمایه

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام با کاهش 16 درصدی نسبت به روز شنبه به رقم 17 هزار و 473 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه نیز با کاهش 13 درصدی نسبت به روز گذشته 12 هزار و 790 میلیارد تومان بود که 73 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

ارزش معاملات خرد سهام با افزایش 9 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 2 هزار و 303 میلیارد تومان رسید. سهم این معاملات از کل معاملات بورس نیز 13 درصد بوده است.

* افزایش 51 درصدی خروج پول حقیقی از بازار سرمایه

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای شانزدهمین روز متوالی منفی شد و 170 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که نسبت به روز گذشته رشد 51 درصدی را نشان می دهد.

در معاملات روز یکشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان)، حفارس (شرکت حمل و نقل بین المللی خلیج فارس) و ونوین (بانک اقتصاد نوین) اختصاص داشت و نمادهای فسوژ (سوژ میران)، حکشتی (کشتیرانی جمهوری اسلامی) و غشهد (شهد ایران‌) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.

* رشد ارزش صف ‌های فروش بازار سهام

در جریان معاملات امروز، 36 درصد نمادها با رشد قیمت و 64 درصد سهم ها با کاهش قیمت روبرو شدند. در پایان معاملات روز یکشنبه 60 نماد صف خرید داشتند و 64 نماد با صف فروش مواجه بودند.

مجموع ارزش صف‌های خرید با افت 20 درصدی به 183 میلیارد تومان رسید و مجموع ارزش صف‌های فروش 46 درصد افزایش یافت و 123 میلیارد تومان بود.

در پایان معاملات نمادهای وآذر (شرکت سرمایه گذاری توسعه آذربایجان)، بالبر (شرکت کابل البرز) و خموتور (شرکت موتورسازان تراکتورسازی ایران) بیشترین صف خرید را داشتند.

بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد گدنا (تهیه توزیع غذای دنا آفرین فدک)، فخوز (فولاد خوزستان) و کمرجان (بازرگانی و تولیدی مرجان کار) تعلق داشت.

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

هفده − 13 =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان