شهربورس
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۰
کد خبر : 50998

حجم مبنا به بازار آسیب می‌زند

همایون دارابی: تصمیمات ناگهانی دولت بزرگ ترین ریسک بازار سرمایه است

همایون دارابی: تصمیمات ناگهانی دولت بزرگ ترین ریسک بازار سرمایه است
همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه «تصمیمات ناگهانی و یک طرفه دولت بزرگ ترین ریسک این روزهای بورس تهران است»، گفت: بازار با ظرفیت رشد خوبی در ماه‌های آینده مواجه است.

همایون دارابی در گفت‌وگو با شهر بورس، درباره وضعیت بازار سرمایه، اظهار داشت: بعد از اصلاح زمانی که در درازمدت انجام شد، شاخص کل بورس تهران وارد روند صعودی شده که ناشی از بهبود وضعیت بازارهای جهانی و شرکت‌ها، افزایش قیمت نفت و موارد دیگر است.

وی افزود: همچنان بزرگ ترین ریسک بازار، تصمیمات یک طرفه و ناگهانی دولت است. اگر دولت از اخذ تصمیمات چنین تصمیمات ناگهانی خودداری کند، بازار با ظرفیت رشد خوبی در ماه‌های آینده مواجه است.


بیشتر بخوانید: وضعیت بورس مطلوب است


این کارشناس بازار سرمایه در مورد وضعیت صندوق‌های ETF دارا یکم و پالایش، گفت: ایده خوبی پشت این صندوق‌ها بود، اما قوانین و مقررات موجود در آنها ایراد داشت. با توجه به نداشتن بازار گردان و برخی از ابهامات در نحوه مدیریت صندوق‌ها، مشکلاتی برای آنها به وجود آمد.

همایون دارابی ادامه داد: این صندوق‌ها با توجه به وعده آقای عشقی قرار است به بخش خصوصی واگذار شوند. باید منتظر باشیم تا ببینیم این وعده به کجا خواهد رسید. البته قوانین و مقررات فعلی ظرفیت رفع این مشکل را دارند، اما دولت باید قدری همکاری داشته باشد که مدیریت این صندوق‌ها از دولت به سازمان بورس و از بورس به بخش خصوصی منتقل شود.

همایون دارابی

وی در پاسخ به این سؤال که «آیا تغییر دامنه نوسان بر روی کلیت بازار سرمایه تأثیر داشته است یا خیر»، گفت: تغییر دامنه نوسان به طور کلی تأثیری ندارد. هر چند که بازار در حال حاضر بیشتر از حجم مبنا آسیب می‌بیند تا دامنه نوسان.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: اگر حجم مبنا حذف شود، دامنه نوسان 5 درصد برای بازار کفایت می‌کند، ولی فعلاً دامنه نوسان یک درصد افزایش داشته و بیشتر باعث می‌شود که بازار روان‌تر عمل کند. وجود حجم مبنا، تأثیر این اتفاق را کاهش می‌دهد.


بیشتر بخوانید: تحلیل تکنیکال وتجارت و وبملت


همایون دارابی با اشاره به عرضه اولیه نماد آسیاتک که هفته آینده انجام خواهد گرفت، خاطرنشان کرد: آسیاتک شرکت کوچکی است و عرضه اولیه آن تأثیر چندانی بر نقدینگی موجود در بازار ندارد.

وی درباره پیش‌بینی خود از معاملات هفته آینده، گفت: احتمالاً بازار در هفته آینده مثبت خواهد بود؛ مگر اینکه شوک خاصی به بازار وارد شود.

جهت مشاهده آخرین اخبار اقتصادی اینستاگرام شهر بورس را دنبال کنید.

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

4 × پنج =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان