شهربورس
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۰
کد خبر : 57741

در گفت‌وگو با شهر بورس؛

هلن عصمت پناه: برجام مهم ترین ریسک حاکم بر بورس است

هلن عصمت پناه: برجام مهم ترین ریسک حاکم بر بورس است
هلن عصمت پناه کارشناس بازار سرمایه معتقد است با بیان اینکه برجام مهم ترین ریسک سیستماتیک حاکم بر بازار سرمایه است، گفت: این روزها تعیین استراتژی چیدمان سبد سرمایه گذاران، در ابهام بزرگی مانده است.

هلن عصمت پناه در گفت‌وگو با شهر بورس، درباره وضعیت بازار سرمایه، اظهار داشت: کمتر از 15 روز دیگر تا پایان شهریور ماه و پایان نیمه اول سال 1401 باقی مانده است و ما به تدریج از پایان تابستان به سمت شروع نیمه دوم سال حرکت می‌کنیم. در این مقطع، شاهد شفافیت عملکرد و وضعیت 6 ماهه ابتدای سال 1401 کسب و کارهای فعال در بازار سرمایه که سال مالی منتهی به 29/12/1401 دارند، خواهیم بود.

وی افزود: در این میان همچنان بزرگ ترین و مهم ترین ریسک سیستماتیک حاکم بر بازار سرمایه یعنی موضوع برجام و توافقات بلاتکلیف است. با توجه به اخبار متنوع مبنی بر توافق یا عدم توافق و طولانی شدن این فرآیند، فضای بازار و تعیین استراتژی چیدمان سبد سرمایه گذاران، در ابهام بزرگی مانده است.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به وضعیت نرخ دلار، خاطرنشان کرد: در نرخ دلار اصلاح از محدوده 32 هزار تومان تا  28 هزار تومان را شاهد بودیم و این نوسانات بیشتر متاثر از اخبار ضد و نقیض برجام بوده است.


بیشتر بخوانید: رشد بورس تا فصل مجامع ادامه دارد


هلن عصمت پناه ادامه داد: در ایامی که اخبار انجام توافقات بر عدم انجام آن غالب می‌شود توجه بازار بیشتر به سمت صنایع ریال محور منعطف و مجدد با خبری معکوس آن، روند بازار به صورت کوتاه و هیجانی تغییر می‌کند.

وی یادآور شد: این بلاتکلیفی، بی اعتمادی و ترس سهامداران در شرایطی ایجاد شده که خلف وعده های بسیار، سبد سهامداران را وارد ضررهای فراوان کرده بود. این ترس و بی اعتمادی بیشتر به دلیل عدم افزایش ضررهای سهامداران بوده که باعث ایجاد فضای هیجانی در بازار شده است.

این کارشناس بازار سرمایه، کاهش ارزش معاملات را یکی از دلایل کم رمقی در معاملات دانسته و عنوان کرد: روند ارزش معاملات بازار در شرایط کم جان قرار دارد و با وجود نوسانات متعدد، همچنان بهبودی نیافته است.

هلن عصمت پناه گفت: پس از پایان مجامع و تصویب تقسیم سودها، خروج نقدینگی هایی را نیز شاهد بودیم و با توجه به اینکه فضای این روزهای بازار برای نوسان گیری در برخی تک سهم ها به وفور فراهم است، از نقدینگی هم بعد از سر به سر شدن از نمادها و از بازار خارج می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر آینده بازار سرمایه، اظهار داشت: در صورتی که خبر مثبتی از برجام تا پایان شهریور ماه مخابره شود که من این احتمال را کم رنگ می‌دانم، با توجه به افت موقتی که احتمالا در دلار شاهد خواهیم بود، احتمالاً توجهات سهامداران بیشتر به سمت صنایع کوچک و ریالی معطوف خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در بسیاری از صنایع کوچک و ریالی به خصوص بعد از حذف ارز ترجیحی شاهد افزایش هزینه ها و بهای تمام شده بوده بودیم و بسیاری از آنها افزایش نرخ فروش هم گرفتند اما همچنان رشد شیب بهای تمام شده و هزینه‌‎هایشان بالاتر از درآمدهاست. از طرف دیگر، پس از توافق به دلیل کاهش هزینه‎ها و تبادلات بین المللی؛ احتمال توجه بیشتری از سوی سهامداران و تحلیلگران خواهند داشت و از امنیت بیشتری برخوردار هستند.


بیشتر بخوانید: اردرهای حمایتی فولاد و فملی برای بازار مفید است


هلن عصمت پناه خاطرنشان کرد: با توجه به احتمال افزایش نرخ بهره مجدد از سمت فدرال رزرو، چشم انداز روند صعودی برای کامودیتی ها می‌تواند کم رنگ باشد. با افت دلار، ترس از ورود به صنایع دلارمحور در رفتار سهامداران امری طبیعی است، اما این شرایط در صورت توافق می تواند کوتاه مدت باشد.

وی تصریح کرد: این را بدانیم در شرایطی که هر لحظه ممکن است ورق برگردد و خبری از توافق مخابره بشود، ‎شرکت‌های دارای پتانسیل و بزرگ به ویژه در حوزه نفت، پتروشیمی، فلزات و … هم در میان مدت شرایط خوبی به لحاظ باز شدن و گسترده شدن بازارها خواهند داشت. ضمن اینکه به خاطر تحریم‎ها، شرایط تورمی، قیمت گذاری دستوری و تعرفه‌ها آسیب زیادی به کسب و کارها وارد شده است.

این کارشناس بازار سرمایه درمورد وضعیت بورس تا پایان شهریورماه، گفت: پیش‌بینی می‌شود تا پایان شهریور ماه، اگر همچنان بلاتکلیفی توافقات ادامه دار باشد، روند دلار را در همین شرایط داشته باشیم و همچنان بهبودی در ارزش معاملات حاصل نشود. همچنین نقدینگی بیشتر در صنایع کوچک و ریالی در گردش سریع باشد؛ چراکه حرکت صنایع بزرگ نیاز به پول بزرگ دارد.

هلن عصمت پناه یادآور شد: فضای معامله گری و نوسان گیری به خصوص برای سهامداران تازه وارد می‌تواند همچنان غالب بر فضای بنیادی و سرمایه گذاری باشد. در این راستا شرایط شاخص هم وزن نیز می تواند معقول تر از شاخص کل، خود را نشان دهد.

جهت مشاهده آخرین اخبار اقتصادی اینستاگرام شهر بورس را دنبال کنید.

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سه × 2 =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان