شهربورس
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۳
کد خبر : 58557

شهر بورس گزارش می‌دهد؛

قیمت گذاری دستوری از جان بازار سرمایه چه می خواهد؟

قیمت گذاری دستوری از جان بازار سرمایه چه می خواهد؟
قیمت گذاری دستوری این روزها در حالی کمر صنایع را خم کرده که یکی از عوامل افت بورس به حساب می‌آید. از طرف دیگر، بورس نیز تشنه یک خبر مثبت است.

شهر بورس – مژده ابراهیمی: قیمت گذاری دستوری چالش و مسئله‌ای مهم در بورس محسوب می‌شود و با آزاد شدن ارز 4200 تومانی، شاهد افزایش شدید تورم کالاهای اساسی و تورم عمومی در اقتصاد هستیم.

راه بی بازگشت برجام

یکی از این تغییرات لازم در بازار سرمایه، مصوبه بازارگردانی است که اخیراً انتقادات و سر و صدای زیادی را در پی داشته است. در این 2 سال که بازار سهام در حال نزول بوده، بازارگردانی امتحان خود را پس داده و نتیجه خاصی در بر نداشته است؛ بنابراین چالش تغییر مقررات به عنوان یکی از چالش های بازار باقی خواهد ماند.
احسان خاتونی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفت‌وگو با شهر بورس، اظهار داشت: نیمه اول سال 1401 با نوسانات کاهشی و خروج پول به پایان رسید. در این 6 ماه تقریبا بالغ بر 20 هزار میلیارد تومان نقدینگی حقیقی ها از بازار خارج شد و شیب خروج پول در دو فصل بهار و تابستان به یک اندازه بود؛ همچنین به طور متوسط در هر فصل 10 هزار میلیارد تومان نقدینگی از بازار خارج شد.
وی افزود: بازار سهام در این دوره فراز و فرود چندانی نداشت و به طور ملایم عمدتاً روند خروج پول و کاهش قیمت‌ها را در پیش گرفت؛ همچنین بازار سهام که بیش از پیش به حصول برجام دل بسته بود انتظاراتش برآورده نشد و راه نزول را در پیش گرفت.


بیشتر بخوانید:حسن حسین نیا: اراده ای برای رشد بورس وجود ندارد


این تحلیلگر بازار سرمایه تصریح کرد: بازار سهام به شدت به برجام نیاز دارد؛ صنایع فرسوده، نیاز به احیا و رفع تحریم‌ها دارد و هزینه‌های چند برابری برای دور زدن تحریم‌ها پرداخت می‌کنند؛ از طرفی هم تداوم انباشت استهلاک بیش از این برای صنایع مقدور نیست.
به گفته وی؛ مسئله دوم به چالش قیمت‌های جهانی باز می‌گردد. همچنین روند انقباض در بانک های مرکزی جهان با افزایش نرخ بهره به‌خصوص فدرال رزرو آمریکا سبب شده تا به همراه جنگ اوکراین شاهد نوسانات شدید در قیمت‌های جهانی باشیم و این نوسانات همچنان نیز ادامه دارد و شاهد اثرات آن در صنایع کامودیتی محور بورس تهران هستیم.
این کارشناس بازارسرمایه بیان داشت: مساله سوم به نرخ بهره بین بانکی و بانکی باز می گردد؛ با این که نرخ بهره بین بانکی در حال کنترل است، اما کسری بودجه دولت سبب شده تا بانک ها با تنگناهای نقدینگی روبرو شوند. همچنین این تنگناها همچنان نیز وجود دارد و سبب شده تا بصورت غیررسمی نرخ های سود، صعودی شود و بازار سهام نیز تحت تاثیر قرار بگیرد.
خاتونی در ادامه افزود: مساله چهارم به قیمت گذاری دستوری باز می گردد. همچنین با آزاد شدن ارز 4200 تومانی، شاهد افزایش شدید تورم کالاهای اساسی و تورم عمومی در اقتصاد هستیم. این اتفاق سبب شده است تا دولت تمایل بیشتری به قیمت گذاری دستوری داشته باشد، اما این بار با کنترل نرخ نیمایی سعی در کنترل قیمتها دارد. روند نرخ ارز نیمایی از اهمیت به سزایی برای بازار سرمایه برخوردار است.
این تحلیلگر بازار عنوان کرد: هر گاه دولت بی پول شده سعی در دست اندازی در سود شرکت ها داشته است. کسری بودجه دولت این بار دامن شرکت های بورسی را نیز احتمالا خواهد گرفت و برخی موارد نظیر نرخ خوراک، بهره مالکانه و … در بودجه همه ساله برای بازار چالش برانگیز است و در نهایت اتفاقاتی هم در درون بازار وجود دارد که همچنان از چالش های آن است.
وی اظهار داشت: همچنان ریز ساختارهای بازار سهام در حال تغییراتی است که شاید نتیجه مطلوب را در بر نداشته باشد. از طرفی هم یکی از این تغییرات مصوبه بازارگردانی است که اخیرا نیز انتقادات و سر و صدای زیادی را در بر داشته است. در این 2 سال که بازار سهام در حال نزول است، بازارگردانی نیز امتحان خود را پس داده و نتیجه خاصی در بر نداشته است؛ بنابراین چالش تغییر مقررات به عنوان یکی از چالش های بازار باقی خواهد ماند.

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

پنج × چهار =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان