تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۷
کد خبر : 89590

نگاهی به انواع صندوق های سرمایه گذاری در بورس

نگاهی به انواع صندوق های سرمایه گذاری در بورس
اگر خواهان ورود به بورس هستید صندوق سرمایه گذاری بهترین انتخاب برای شماست. اما این صندوق ها چه ویژگی‌هایی دارند؟

به گزارش شهر بورس، صندوق‌های سرمایه‌گذاری، به‌عنوان یکی از بهترین روش‌های سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بازار معرفی می‌شوند. این صندوق‌ها می‌توانند برای اهداف مختلف سرمایه‌گذاری، گزینه‌های بسیار خوبی به‌شمار روند. اگر خواهان ورود به بورس هستید اما علاوه بر نداشتن دانش تحلیلی، نمی‌توانید زمان مناسبی را نیز به بررسی سهام بازار اختصاص دهید، صندوق سرمایه‌گذاری بهترین انتخاب برای شماست. اما این صندوق‌ها چه ویژگی‌هایی دارند؟

صندوق سرمایه‌گذاری، بهترین انتخاب برای افراد غیرحرفه‌ای بازار

صندوق‌های سرمایه‌گذاری، با جمع‌آوری سرمایه‌های مردم و اختصاص آن به گزینه‌های مختلف سرمایه‌گذاری مثل سهام، اوراق با درآمد ثابت، اوراق مشارکت و…، سود مناسبی را برای افراد به ارمغان می‌آورند. با خرید واحدهای صندوق بورسی، بدون نیاز به داشتن اطلاعات و دانش تحلیل بازار و همچنین صرف زمانی کافی برای بررسی شرکت‌ها و اوضاع نماد، می‌توانید بازدهی مناسبی را بسته به نوع صندوق انتخابی خود، به‌دست آورید. این صندوق‌ها انواع مختلفی دارند که در ادامه به بررسی این موضوع پرداخته‌ایم.

انواع صندوق‌ها

صندوق‌های بورسی بسته به محل سرمایه‌گذاری خود، به چند دسته مختلف تقسیم می‌شوند. برای مثال بخش اعظم منابع مالی یک صندوق سهامی، به خرید سهام شرکت‌‌های مختلف اختصاص می‌یابد. این موضوع در مورد صندوق طلا نیز صدق کرده و بیشترین میزان سرمایه این صندوق در گواهی خرید طلا سرمایه‌گذاری خواهد شد.

صندوق سهامی

صندوق‌های سهامی با داشتن ساز و کار ویژه خود، می‌توانند به‌عنوان یک گزینه مناسب برای افرادی که به دنبال کسب بازدهی بالا از بازار سرمایه هستند، معرفی شوند. درصد بیشتر دارایی این صندوق‌ها در سهام شرکت‌های بورسی و فرابورسی سرمایه‌گذاری می‌شود؛ بنابراین می‌توان گفت که بازدهی صندوق سهامی تناسب با بازدهی بازار سرمایه و حتی بهتر از آن است. از طرفی، با توجه به اینکه مدیریت دارایی در صندوق سرمایه‌گذاری سهامی توسط تیمی از تحلیلگران حرفه‌ای انجام می‌شود، مدیران صندوق در تلاش هستند تا در بازار صعودی، بازدهی بهتر از شاخص کل و عموم بازار کسب کرده و در بازار منفی نیز با تغییر ترکیب دارایی‌ها در ابزارهای مختلف، اصلاح کمتری نسبت به کلیت بازار داشته باشند.

صندوق درآمد ثابت

صندوق‌های با درآمد ثابت، نوع دیگری از صندوق‌ها هستند و ریسک کمتری را برای خریداران خود به‌دنبال دارند؛ بنابراین به‌علت رابطه مستقیم میان ریسک و بازدهی، میزان بازدهی این صندوق‌ها نیز نسبت به صندوق سهامی، کمتر است؛ اما عموما بازدهی صندوق درآمد ثابت در مقایسه با بازدهی سپرده بانکی، بالاتر بوده و مزایای بیشتر دارد. برای مثال، صندوق لبخند فارابی با بازدهی 27.2 درصد سالیانه، گزینه بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاری افراد محتاط به‌شمار می‌رود. مزیت این صندوق نسبت به سپرده‌های بانکی علاوه بر بازدهی بالاتر، روزشمار بودن آن است. بر این اساس، بازدهی صندوق لبخند برخلاف بانک که به صورت ماه‌شمار است و میزان سود به باقی‌مانده سرمایه شما بستگی دارد، به‌صورت روزانه به شما تعلق خواهد گرفت. همچنین این صندوق برای افراد حقیقی و حقوقی، معاف از مالیات است.

برای خرید واحدهای این صندوق کافی است نماد «لبخند» را در سامانه معاملاتی کارگزاری خود وارد کرده و واحدهای آن را خریداری کنید؛ همچنین می‌توانید برای دریافت کد بورسی غیر حضوری از طریق این لینک، اقدام کنید.

صندوق طلا

صندوق طلا (Gold fund) نوعی از صندوق‌‌های بورسی است و آورده سرمایه‌گذاران به خرید گواهی سکه طلا و ابزارهای مشتقه اختصاص می‌یابد. این صندوق‌ها از نوع قابل معامله (ETF) بوده و به‌راحتی از طریق سامانه معاملات آنلاین تمامی کارگزاری‌ها قابل معامله هستند.

دامنه نوسان صندوق‌های طلا مثبت و منفی 10 درصد قیمت پایانی روز معاملاتی قبل بوده و بازه زمانی معاملات این صندوق‌ها نیز به شرح زیر است :

  • ساعت 11:30 تا 12:00 پیش گشایش بازار
  • ساعت 12 مرحله گشایش
  • ساعت 12:00 تا 15:00 معاملات پیوسته

صندوق اهرمی 

بخش اصلی دارایی در صندوق اهرمی، به خرید سهام و حق تقدم سهام شرکت‌های بورسی و فرابورسی اختصاص می‌یابد. این ابزارهای مالی، با پرداخت دو نوع سود ثابت و سود متناسب با رشد بازار، ساز و کاری متفاوت با سایر صندوق‌ها دارند و واحدهای آن به دو دسته «عادی» و «ممتاز» تقسیم می‌شود. واحدهای عادی، عملکردی مشابه با صندوق‌های درآمد ثابت دارند؛ در حالی که واحدهای ممتاز، روندی را مشابه با واحدهای صندوق سهامی – اما با امکان کسب بازدهی تا چند برابر شاخص بورس – طی می‌کنند. واحدهای عادی این صندوق‌ها برای افراد ریسک‌گریز مناسب بوده و این سرمایه‌گذاران می‌توانند از بازدهی بدون ریسک و روزشمار بهره‌مند شوند؛ همچنین افراد ریسک‌پذیر، می‌توانند با سرمایه‌گذاری در واحدهای ممتاز از بازدهی بالاتری نسبت به واحدهای عادی برخوردار شوند.

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

17 + 20 =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان