صندوق گارانتی دماوند

تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۰
کد خبر : 79079

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با شهر بورس مطرح کرد؛

نرخ تسعیر ارز 28500 تومانی زمینه ساز فساد

نرخ تسعیر ارز 28500 تومانی زمینه ساز فساد
نرخ تسعیر ارز 28500 تومانی منجر به قاچاق، کمبود مواد اولیه و تقاضای کاذب شده و می‌تواند زمینه فساد و رانت را ایجاد کند.

محمد موذن کارشناس بورس و بازارهای جهانی در خصوص این نرخ ارز برای محاسبه صورتحساب‌های خوراک‌های بین مجتمعی و خوراک‌های دریافتی برای پالایشگاه ها به شهر بورس گفت: اگر قیمت پایه محصولات پتروشیمی و نرخ خوراک این صنعت با دلار ۲۸۵۰۰ تعیین شود، شاهد آسیب به صنایع پالایشی خواهیم بود.

وی در پاسخ به این پرسش که تعیین نرخ تسعیر ارز 28500 تومان برای محاسبه نرخ عرضه محصولات داخلی در بورس کالا چه آثاری در پی خواهد داشت، تصریح کرد: این مصوبه سعی دارد تا مواد اولیه با قیمت کمتری در اختیار شرکت ها قرار بگیرد در حالی که با توجه به مکانیزم بورس کالا که بصورت عرضه و تقاضا است، می‌تواند فروش محصولات را با رقابت سنگین خریداران در بورس کالا مواجهه کند و درنتیجه موجب افزایش قیمت کالاهای خریداری شده، شود و در نهایت این امر حاشیه سود شرکت‌های صادراتی (مرتبط با خوراک) را افزایش خواهد داد.


بیشتر بخوانید: کاهش نرخ تسعیر ارز خوراک منجر به رشد 50 درصدی دلار می شود


موذن ادامه داد: این اتفاق از طرفی دیگر می‌تواند حاشیه سود خوبی برای برخی شرکت‌ها داشته باشد و هم موجب زیان در صنایع پالایشی و حتی موجب افزایش رانت و فساد به مانند ارز ۴۲۰۰ تومانی شود.

این کارشناس بازارهای جهانی با بیان اینکه نرخ تسعیر ارز قاچاق، کمبود مواد اولیه، تقاضای کاذب ایجاد می‌کند، گفت: این موضوع می‌تواند زمینه ساز دوباره زمینه فساد و رانت باشد و نیازمند هماهنگی بسیار زیاد دستگاه های نظارتی و کنترلی خواهد بود.

وی بیان کرد: اگر این موارد شمرده شده با کار کارشناسی، سنجیده شدن تمامی جوانب، برنامه‌ریزی شده باشد، می‌تواند نتیجه برد-برد را همراه داشته باشد، در غیر این صورت به مانند دیگر طرح ها دچار مشکل و نتیجه ای جز شکست نخواهد داشت.

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

14 + دو =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان