شهربورس
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰
کد خبر : 78629

در گفت‌وگو با شهر بورس؛

احمد جانجان: کاهش نرخ تسعیر ارز خوراک منجر به رشد 50 درصدی دلار می شود

احمد جانجان: کاهش نرخ تسعیر ارز خوراک منجر به رشد 50 درصدی دلار می شود
احمد جانجان کارشناس اقتصادی گفت: کاهش نرخ تسعیر ارز خوراک پتروپالایشی ها منجر به رشد 50 درصدی قیمت دلار خواهد شد.

احمد جانجان در گفت‌وگو با شهر بورس درباره بازگشت نرخ تسعیر ارز خوراک پتروپالایشی‌ها به 28500 هزار تومان، اظهار داشت: واقعیت این است که بخشی از بازار قرار است سرکوب و حتی محصولاتشان هم قاچاق شود. با این اتفاق، محرک بسیار جدی هم برای قاچاق محصولات پتروشیمی به وجود آمده است.

وی ادامه داد: نمونه این موضوع را در سال 1397 داشتیم از مباحثی که ذیل حواله‌های کود، اوره و… رخ داد. در همین راستا از سال ۹۷ رشد چندانی در کشاورزی نداشتیم، اما مصرف اوره چندین برابر شده است. وقتی مصرف کود چند برابر می‌شود اما رشد محصولات کشاورزی بیشتر نشده یعنی قاچاق رخ داده است.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه امسال سال تحقق شعار سال نیست، گفت: با توجه به توصیه‌ها امسال، سال رونق لاشه فروش‌های صادراتی و سال اظهارنامه‌های مالیاتی بدون ارز است.


بیشتر بخوانید: تعیین نرخ تسعیر ارز در لایحه بودجه 1402


احمد جانجان با اشاره به عواقب این تصمیم، خاطرنشان کرد: با این تصمیم غلط و پرهزینه، فکر می‌کنم دلار حداقل ۵۰ درصد رشد خواهد داشت و جریان ورود ارز مختل خواهد شد. در شرایطی که با ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی به وجود آوردند ورود ارز محدودتر می‌شود.

وی ادامه داد: این عوامل درون‌زاست و اگر یک عامل برون‌زایی مثل تحریم سال ۱۴۰۱ را هم داشته باشیم که دلیل اولیه رشد دلار بود، اوضاع بدتر می‌شود. ما در داخل با تفکر امثال آقای جبرائیلی چنین تصمیمی را گرفتیم و در ادامه اگر آمریکا یا اروپا هم مکانیسم ماشه را فعال کنند، باز هم افزایش قیمت دلار را خواهیم داشت.

احمد جانجان تصریح کرد: تجربه‌ دلار ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی که در تمام دولت‌ها به نوعی تجربه شده و احتمال تنش‌های سیاسی و امنیتی به ضرر نرخ ریال است که باعث تضعیف بیشتر ریال در مقابل دلار می‌شود. متاسفانه در حالی که تعدادی انسان دلسوز چنین موضوعاتی را بیان می‌کنند به آنها برچسب نئولیبرال و یا لیبرال‌های ریشو زده می‌شود. به اقتصاد کشور ضربه بزنند، اما بعدا جرات پذیرش اشتباه‌شان را هم داشته باشند.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به موضوع حذف قانون پیمان سپاری ارزی، گفت: امثال آقای جبرائیلی خیال می‌کنند وضعیت بانکی کشور مانند سال ۷۴ است که از این پیمان‌سپاری حرف می‌زنند. من می‌گویم پیمان‌سپاری ۱۰۰ درصدی مقدور نیست، چراکه شما نمی‌دانید درهم کشتی امارات چگونه و در کدام بانک و هتل جابه‌جا می‌شود.


بیشتر بخوانید: سقف تاریخی شاخص کل بورس شکست


احمد جانجان یادآور شد: این یعنی شما حتی اطلاعی از نحوه لاشه فروشی ندارید. از این پس صادرکنندگانی خواهیم داشت که اظهارنامه صادراتی خودشان بدون ارز خواهد بود.

وی تاکید کرد: عواقب این تصمیم اشتباه با این افراد است. بعدا نمی‌توانند موضوع را گردن آمریکا و دشمنان بیاندازند. تصمیم غلط گرفته‌اند که جهش وحشتناک نرخ ارز را خواهیم داشت و شعار سال هم به استهزاء کشیده خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه درباره وضعیت بورس، گفت: بازار سرمایه با این اتفاقات دچار اصلاح جزئی خواهد شد، اما موضوعاتی مانند رشد نرخ دلار باعث خواهد شد که بازار به راحتی به بالای محدوده دو میلیون و 600 هزار واحد صعود کند. امسال، سال بازار سهام است.

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 1
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

5 × چهار =

رامین چهارشنبه , 16 فروردین 1402 - 15:10

احسنت و مرحبا که با شجاعت و قدرت این افتضاح را روشنگری کردید .

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان