شهربورس
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۲
کد خبر : 58929

میزگرد فرصت ها و چالش های تامین مالی از بازار سرمایه

میزگرد فرصت ها و چالش های تامین مالی از بازار سرمایه

میزگرد فرصت ها و چالش های تامین مالی از بازار سرمایه با حضور دو کارشناس بازار سرمایه توسط شهر بورس برگزار شد.

شهر بورس – حامد زاهدی: میزگرد فرصت ها و چالش های تامین مالی از بازار سرمایه با حضور حامد همتی و امین حبیب زاده توسط شهر بورس برگزار شد.

حامد همتی در میزگرد فرصت ها و چالش های تامین مالی از بازار سرمایه درباره فواید تأمین مالی از بازار سرمایه اظهار داشت: فلسفه پیدایش بازار سرمایه برای تأمین مالی بود. شرکت ها اوراق با بهره های مشخص منتشر می کردند، سپس صندوق ها نیز به این بازار وارد شدند. برخلاف سایر روش روش های تأمین مالی نبود نرخ بهره و بدون تضمین اصلی ترین فایده تامین مالی از بازار سرمایه است.

وی ادامه داد: مزیت دوم این روش استفاده از پس اندازهای خرد جامعه است که به صورت مستقیم وارد شرکت‎ها می‌شود. در بانک‎‌ها محل استفاده از سپرده‌ها در آن شفاف نیست و بانک‌ها بنگاه داری می کنند که این کار باعث ایجاد فاجعه فعلی در افزایش نقدینگی شده است.

همتی با اشاره به مشکل شرکت ها با شفافیت و عدم تأمین مالی از بازار سرمایه، خاطرنشان کرد: ساختار اقتصادی کشور ما کاملا بانک محور است، اما بانک ها زیان ده هستند و ظرفیت وام دهی کمی دارند، این در حالی است که آنها دارایی های بهتری دارند.


بیشتر بخوانید: فروش بلوک فارس به ارزش ۱۰۸ هزار میلیارد تومان


این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: بنگاه های اقتصادی مجبور هستند که به بازار سرمایه بیایند، چون ظرفیت وام دهی بانک ها از بین می رود. مگر آنکه سیستم بانکی از اول نوشته شود و این نوع وام دهی که به تملک و … منجر می شود، از بین برود. همچنین ما ابزار مدیریت ریسک را فقط در بازار سرمایه داریم که بنگاه ها می توانند با تحلیل درست هم تأمین مالی انجام دهند و هم سود کنند.

وی به تشریح سایر مزیت‌های تامین مالی از بازار سرمایه پرداخت و عنوان کرد: مزیت دیگری که تأمین مالی از بازار سرمایه دارد، معافیت مالیاتی افزایش سرمایه و وثیقه سهام افراد بوده که یک حمایت خوب به جای تغییر ساعت بازار سرمایه و دیگر کارهای کوچک است. در واقع خواسته‌های آن ها کوچک کردن وزن بازار سرمایه است که اگر اینطور نبود، وزن بازار سرمایه 50 درصد افت نمی کرد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: ما باید از اقتصاد بانک محوری خارج شویم و به سمت بازار سرمایه حرکت کنیم. ادامه دادن به مسیر کنونی، کوچک شدن بازار سرمایه و کم شدن ارزش دلاری آن را در پی خواهد داشت.

میزگرد فرصت ها و چالش های تامین مالی از بازار سرمایه

درهای بانک به روی شرکت ها بسته شد

امین حبیب زاده نیز در میزگرد فرصت ها و چالش های تامین مالی از بازار سرمایه درباره چالش های تأمین مالی شرکت ها از بازار سرمایه اظهار داشت: مزیت های خاصی در بازار سرمایه ایجاد نشده که تامین مالی شرکت ها از این طریق انجام شود، بلکه درهای بانک ها بر روی شرکت ها به علت عدم توان وام دهی بسته شده است.

وی افزود: در این شرایط شرکت ها مجبور به تامین مالی از بازار سرمایه هستند. البته با کاهش تورم همچنان شرکت ها به تأمین مالی از شبکه بانکی برمی‌گردند، به جز شرایطی که مبالغ تأمین مالی بسیار بیشتر از توان بانک ها باشد.


بیشتر بخوانید: روند صعودی بورس ادامه دارد؟


این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به نقش شرکت‌های تامین سرمایه در تامین مالی، خاطرنشان کرد: هر بازار مالی باید دارای نهادهای مستقل و قدرتمند باشد تا در شرایط سخت از بازار حمایت کنند، در بازار سرمایه شرکت های تأمین سرمایه اصلی ترین بازیگر بازار سرمایه هستند که اکثریت آنها وابسته به بانکها می باشند. این موضوع سبب شده تا بازار سرمایه تحت تاثیر شدید بازار پول شود و مستقل نباشد و شاید با اغراق بتوان گفت بازار سرمایه به حیاط خلوت بانکها تبدیل شده است و در عمل محلی شده است که بانک‌ ها برخی از فعالیت ها محدود شده از طرف بانک مرکزی را آزادانه انجام دهند، هر چند در اواخر ریاست دکتر همتی دستورالعملی برای محدود کردن فعالیت های شرکت های تأمین سرمایه با سهامداری بانک‌ها صادر شد که متاسفانه شدیدا به ضرر بازار سرمایه است.

حبیب زاده ادامه داد: برای اینکه بازار سرمایه رونق بگیرد باید شرکت‌های تأمین سرمایه مستقل و مختص بازار سرمایه شوند. همچنین رئیس سازمان بورس و بدنه مدیریتی سازمان و بورس‌ها نیز از بدنه بازار سرمایه و توسط اهالی بازار سرمایه انتخاب شود. همه این عوامل سبب بی اعتمادی به بازار و عدم استقلال بازار سرمایه شده است.

این کارشناس بازار سرمایه به بیان روابط میان بانک و بازار سرمایه پرداخته و گفت: وقتی بازار پول رقیب بازار سرمایه می شود خودبه‌خود سبب می شود تأمین مالی از بازار سرمایه به علت نقدشوندگی پایین و ریسک بالاتر، پرهزینه تر شود. از طرفی طرف مقابل یک بازار قوی به‌نام بازار پول، که توانایی بالایی در وام دهی با نرخ های پایین تر و بروکراسی کمتر و متاسفانه گاها به صورت سفارشی است. در نتیجه اولویت اول برای تأمین مالی بانک است. با وجود ابزارهای بسیار متنوع و نوین تأمین مالی در بازار سرمایه، نرخ های بالاتر و فرایند پیچیده و زمان‌بر و نیز الزامات مربوط به شفافیت باعث شده بازار سرمایه در رقابت با تأمین مالی بانکی همیشه جا بماند.

وی ادامه داد: برای اینکه بخواهیم بازار سرمایه رونق پیدا کرده و منابع لازم را برای شرکت‌ها را آماده کند، باید وام دهی بانک ها محدود و وظیفه تجاری خود را انجام دهند و تأمین مالی های تاسیسی و احداثی به سمت بازار سرمایه هدایت شوند و بانک‌ها از طریق خرید صکوک و سایر ابزارهای تأمین مالی بازار سرمایه در طرح ها و پروژه ها شرکت کنند که این اتفاق به نفع هر دو بازار است. همچنین مردم باید پول خود را در صندوق های درآمد ثابت به جای بانک ها قرار دهند ولی در حال حاضر به علت ریسک بالای برخی از صندوق های درآمد ثابت که ناشی از تصمیمات غیر فنی سال قبل سازمان است، این پیشنهاد خوبی نیست.

حبیب زاده درباره ریسک ورود شرکت ها به بازار سرمایه برای تأمین مالی اظهار داشت: شرکت های کوچک باید متعهد شوند در عرضه اولیه تا 35 درصد از سهام خود را عرضه کنند. همچنین سهامدار اصلی باید قبل از عرضه با بازارگردان هم قرارداد ببندد که باعث می شود قسمتی از منابع حاصل از عرضه عمومی جهت بازارگردانی سهم به بازارگردان پرداخت شود. همچنین ارزشگذاری شرکت توسط متعهد پذیره نویس هرچند به نفع سهامداران خرد است ولی با منافع سهامداران عرضه کننده سهام در عرضه عمومی تعارض دارد. همه این عوامل سبب به خطر افتادن منافع سهامداران عمده و کاهش جذابیت پذیرش برای شرکت های کوچک و خصوصی شده است. از طرف دیگر وجود تعداد زیادی شرکت در صف فرایند پذیرش، کمبود نقدینگی در بازار و نیز ارتقای استانداردهای پذیرش مثل حداقل سود خالص، سرمایه و …. نیز فرایند پذیرش را سخت‌تر کرده است که برخی از اینها برای سهامداران خرد تصمیمات خوبی است.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: بازار سرمایه باید از لحاظ مالی و ساختاری از دولت و شبکه بانکی تا حدودی مستقل گردد که یکی از این اقدامات تاسیس تامین سرمایه های مستقل و توسعه شرکت های مشاوره سرمایه گذاری باشد، همچنین کانون کارگزاران و کانون نهادها باید نقش اساسی در استقلال بازار سرمایه و تعیین حاکمیت بازار سرمایه داشته باشد.

میزگرد فرصت ها و چالش های تامین مالی از بازار سرمایه

جهت مشاهده آخرین اخبار اقتصادی اینستاگرام شهر بورس را دنبال کنید.

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

ده + هفت =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان