شهربورس
تاریخ انتشار : دوشنبه ۹ آبان ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۰
کد خبر : 59873

روند صعودی بورس ادامه دارد؟

روند صعودی بورس ادامه دارد؟

سجاد مرادی فعال بازار سرمایه گفت: باید تصمیمات اساسی گرفته شود تا بتواند تاثیر مثبتی روی سرمایه‌گذاران داشته باشد و مجدداً ورود پول به بازار سرمایه اتفاق بیفتد.

سجاد مرادی فعال بازار سرمایه در گفت و گو با شهر بورس گفت: اگر بخواهیم در خصوص عوامل ریزش بازار در یک هفته اخیر صحبت کنیم، عوامل بسیار زیادی در ریزش‌های اخیر نقش داشته است.

وی افزود: بازار ما یک بازار کامودیتی‌محور است و در نگاه اول به بازارهای جهانی نگاه کنیم و ببینیم چه اتفاقی در بازارهای جهانی رخ داده و اینکه آیا این اتفاقات تاثیری روی بازار ما دارد یا خیر.

سجاد مرادی بیان کرد: قطعا بازارهای جهانی و رکودی که پیش‌بینی می‌شود با افزایش نرخ بهره در آمریکا و اروپا که به صورت دوره‌ای درحال افزایش است، موجب شده که قیمت اکثر محصولات در بازارهای جهانی با افت قیمت همراه باشند و ما یک چشم انداز رکودی را برای آینده داشته باشیم، ولی فکر نمی‌کنم در زمان فعلی آنقدری که اتفاقات داخلی تاثیر داشته، اتفاقات خارجی در بازار ما دست داشته باشد.


بیشتر بخوانید: فروش بازارگردان ها 20، 30 درصد کاهش یافت


این فعال بازار سرمایه گفت: اولین موردی که اگر بخواهیم در مورد آن صحبت کنیم، همان موضوع نرخ بهره بین بانکی است که به صورت افزایشی بوده و حتی از سقفی که خود بانک مرکزی برای آن اعلام کرده فراتر رفته است که ما می‌توانیم تاثیر آن را در تامین سرمایه در گردش شرکت‌ها ببینیم و هزینه سرمایه در گردش شرکت‌ها را روز به روز افزایش می‌دهد و موجب کاهش حاشیه سود شرکت‌ها می‌شود.

به گفته وی؛ به نظر می‌رسد تا زمانی که سیاست‌های بانک مرکزی اصلاح نشود، این موضوع همچنان به قوت خود باقی بماند و انتظار اصلاح این موضوع وجود ندارد. پس موضوع نرخ بهره همچنان به عنوان یک پارامتر اثرگذار و منفی بر شرایط بازار همچنان پابرجا است.

سجاد مرادی بیان داشت: موضوع دیگری که وجود دارد، بحث ریسک سیستماتیک سیاسی و هم اقتصادی است که سایه آن را روی سر بازار حس می‌کنیم و حقیقتا سنگینی خاصی هم برای بازار ما دارد. تا زمانی که شاهد کاهش ریسک سیستماتیک بازار نباشیم، این روند بازار می‌تواند همچنان منفی باشد.

این فعال بازار سرمایه اظهار داشت: یکی دیگر از موضوعاتی که بر بازار اثرگذار بوده، نوع مدیریت سازمان و انفعال عجیب این نهاد است که در این چند وقت در زمینه‌هایی که این نهاد می‌توانست یک‌سری تصمیمات اثرگذار داشته باشد، مثل نوع انجام معاملات الگوریتمی یا نوع فعالیت صندوق‌های بازارگردانی؛ بنابراین همه این موارد باعث شده تا بازار ما در این چند وقت اخیر ریزشی دنبال شود.


بیشتر بخوانید: عملکرد صندوق توسعه سرمایه گذاری در بورس امروز 9 آبان


سجاد مرادی تصریح کرد: اگر بخواهیم به مورد دیگری اشاره کنیم، صورت‌های مالی 6 ماهه اول سال افشا شده است که موضوع مهمی در آن‌ها به چشم می‌خورد. همچنین توهمی بودن هزینه‌های شرکت‌های فعال در بازارسرمایه است؛ آن هم شرکت‌هایی که بدنه اصلی بازار را تشکیل می‌دهند. مثل پتروشیمی، فولاد و معدنی‌ها.

وی عنوان کرد: این موضوعات باعث شده که حاشیه سود شرکت‌ها به شدت کاهش پیدا کند و روی هم رفته تمام مواردی که مطرح شد، موجب شده که بازار ما در این چند وقت و حتی برای یک چشم انداز، P/E کم تری به خود بگیرد.

سجاد مرادی ادامه داد: با در نظر گرفتن شرایط فعلی، وضعیت بازار خیلی روشن نیست و به نظر نمی‌رسد که ریزش بازار در مقاطع فعلی قطع شود یا جای خود را به روند صعودی بدهد؛ مگر اینکه شاهد تصمیمات اساسی باشیم تا بتواند تاثیرات مثبتی روی نظرات سرمایه‌گذاران داشته باشد و مجدد ورود پول به بازار سرمایه اتفاق بیفتد.

گفت و گو از فریده توپچی پور

جهت مشاهده آخرین اخبار اقتصادی اینستاگرام شهر بورس را دنبال کنید.

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 1
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

17 − 14 =

محلقا خانوم سه شنبه , 10 آبان 1401 - 10:40

با نظرات اقای کارشناس بازار مالی موافقم و فعلا هیچ خبرری از این آشفته بازار نیست

پراپ تریدینگ

کمان