شهربورس
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۸
کد خبر : 42704
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای مهندسی شاخص کل ؛ دغدغه جدید فعالان بورس بسته هستند

شهر بورس گزارش می‌دهد؛

مهندسی شاخص کل ؛ دغدغه جدید فعالان بورس

مهندسی شاخص کل ؛ دغدغه جدید فعالان بورس
شاخص کل بورس تهران این روزها برخلاف شاخص هم وزن و اکثریت بازار که روند خوبی ندارند، به رشد آرام خود ادامه می‌دهد.

به گزارش شهر بورس، بازار سرمایه پس از رشد اخیری که داشت، از هفتم شهریورماه افت جدید خود را آغاز کرده و فعلاً نتوانسته است خود را به ثبات برساند.

شاخص کل در این مدت نزدیک به 10 درصد افت کرده و حتی در معدود روزهای مثبتش، سهام اکثر شرکت‌ها هیچ رشدی را تجربه نکرده‌اند.

در جریان معاملات دیروز (دوشنبه) اما یکی از عجیب‌ترین اتفاقات برای شاخص کل رقم خورد. دماسنج بازار سرمایه در حالی که در یک ساعت ابتدایی معاملات حدود 6 هزار واحد افت کرده بود، در پایان معاملات با رشد بسیار اندکی به کار خود پایان داد و اصطلاحاً مثبت شد.

این اتفاق در شرایطی رخ داد که فقط سهام بزرگ بازار در یکی، دو ساعت پایانی به محدوده‌های مثبت رسیدند و سهام کوچک اکثراً شرایط خوبی نداشتند. در این بین، حدود 400 نماد در محدوده‌های منفی به کار خود پایان دادند و نزدیک به 280 نماد نیز مثبت شدند.

بیشتر بخوانید:
TSETMC هنگ کرد/ دهقان: مشکل به‌زودی رفع می‌شود

این در حالی بود که اکثر این نمادها بین صفر تا مثبت یک معاملات خود را به پایان رساندند. رقم خوردن این اتفاقات شائبه مهندسی شاخص کل را بار دیگر تقویت کرده است.

در این شرایط شاخص هم‌وزن نیز روز گذشته بیش از چهار هزار واحد افت کرد تا همانند اکثر روزها، تطابقی با شاخص کل نداشته باشد. آنچه مشهود بوده، این است که شاخص هم‌وزن بیشتر از شاخص کل وضعیت بازار سرمایه را مشخص می‌کند و از طرفی دیگر هم امکان دست‌کاری در آن وجود ندارد.
شاخص هم‌وزن از 15 شهریورماه تاکنون بیش از 16 درصد افت کرده و در این بین برخی از سهام کوچک نیز شرایطی حتی به‌مراتب بدتر از این را هم داشته‌اند.

بیشتر بخوانید:
کاهش ریسک در بورس با سرمایه‌گذاری غیرمستقیم

رقم خوردن این شرایط (مثبت بودن شاخص کل و منفی بودن شاخص هم‌وزن) برای اهالی بازار سرمایه موضوع تازه‌ای نیست. در تیرماه سال 99 نیز فعالان بازار با این رویداد مواجه شده بودند. در همان مقطع بود که بحث «شاخص دولت و شاخص ملت» میان سهامداران مطرح شد و اعتراضات زیادی را به همراه داشت.
در آن مقطع هم فعالان بازار معتقد بودند که دولت با چند سهام بزرگ و تأثیرگذار، شاخص کل را مثبت می‌کند و شاخص هم‌وزن که بهتر می‌تواند شرایط بازار را نشان بدهد، به حال خود رها شده است. این روزها که باز هم شاخص کل مثبت می‌شود و سرمایه مردم در سهام مختلف روزبه‌روز کاهش می‌یابد، بار دیگر بحث «شاخص دولت و شاخص ملت» میان مردم رواج پیدا کرده است.

در این بین، یک کاربر در توئیتر نوشته: شاخص سازی های قبل از تو سوءتفاهم بود.

همچنین کاربر دیگری نیز موضوع « مهندسی شاخص کل » را مطرح کرده و مدعی شده است: شاخص بازم مهندسی میشه؛ بذار بیاد پایین خب. سهام هر روز روبه پایین شاخص رنج.

در شرایطی که مردم هر روز شاهد افت ارزش پول و از دست رفتن سرمایه‌شان هستند، مجید عشقی، رئیس جدید سازمان بورس طی سخنانی، ایرادی را به کانال‌های مجازی وارد کرده و از مردم هم خواسته که به جای سرمایه‌گذاری مستقیم، به سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس روی بیاورند.

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان