شهربورس
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۰
کد خبر : 42698
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای کاهش ریسک در بورس با سرمایه‌گذاری غیرمستقیم بسته هستند

شهر بورس گزارش می‌دهد؛

کاهش ریسک در بورس با سرمایه‌گذاری غیرمستقیم

کاهش ریسک در بورس با سرمایه‌گذاری غیرمستقیم
سرمایه‌گذاری غیرمستقیم یعنی سپردن مدیریت سرمایه خود به افرادی که هم مهارت و دانش مالی بالایی دارند.

شهر بورس – علیرضا حسابی: سرمایه‌گذاری؛ واژه‌ای که همواره در بین مردم جایگاه ویژه‌ای داشته و در یکی، دو سال اخیر هم‌ رنگ و بوی خاصی به خود گرفته است. رشد فزاینده بورس از حوالی سال 97 آغاز شد و به اوج رسیدن اخبار پیرامون آن از سال 98، اکثر افراد جامعه را درگیر بازارهای مالی کرد.

ورود قشرهای مختلف جامعه به بورس، واژه «سرمایه‌گذاری» را وارد دایره واژگان اکثر خانواده‌ها کرد. اگر تا همین چند سال پیش خیلی‌ها این کلمه را فقط در حد خرید طلا و ملک، آن‌هم به دید بلندمدت می‌دانستند، حالا سرمایه‌گذاری به روشی برای کسب سود و یا حداقل جلوگیری از افت ارزش پول تبدیل شده بود.

در این شرایط، بسیاری از مردم جامعه حتی بدون کوچک‌ترین مطالعه‌ای مستقیماً وارد بازار سرمایه شدند و رؤیاهای خود را در بورس دنبال کردند؛ به امید آنکه ره صدساله را یک شبه طی کند. بااین‌حال، بسیاری از این افراد در جریان ریزش بازار سرمایه ضررهای هنگفتی متحمل شدند و اکثراً راه خروج از این بازار مالی را در پیش گرفتند.

در همین وانفسا بود که این بار واژه «سرمایه‌گذاری غیرمستقیم» وارد بحث‌های مردم شد؛ سرمایه‌گذاری غیرمستقیم یعنی سپردن مدیریت سرمایه خود به افرادی که هم مهارت و دانش مالی بالایی دارند و هم بیشتر وقت‌شان را مستقیماً صرف بررسی و تحلیل گزینه‌های مختلف سرمایه‌گذاری می‌کنند.

بیشتر بخوانید: TSETMC هنگ کرد/ دهقان: مشکل به‌زودی رفع می‌شود

فردین آقابزرگی؛ یکی از تحلیلگران ارشد بازار سرمایه است که تاکید ویژه‌ای به «سرمایه‌گذاری غیرمستقیم» دارد. وی در گفت‌وگو با شهر بورس، از جلسه فعالان بازار سرمایه با رئیس پیشین سازمان بورس در مورد سرمایه‌گذاری غیرمستقیم خبر داد و به تشریح مزیت‌های سرمایه‌گذاری غیرمستقیم پرداخت.

آقابزرگی اظهار داشت: اصل اولیه سرمایه‌گذاری، مدیریت بازده و کاهش ریسک است. اگر شخصی وقت و یا دانش کافی برای معامله و سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی را ندارد، یکی از بهترین راه‌ها برای کاهش ریسک و کسب بیشترین بازدهی، سرمایه‌گذاری غیرمستقیم است.
وی ادامه داد: سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در همه بازارهای مالی دنیا رایج است و حتی در بورس شانگهای، به افراد با کمتر از یک سال سابقه، اجازه ورود و معامله مستقیم داده نمی‌شود. با تجربه اتفاقات سال 99، به نظر می‌رسد که رو آوردن مردم به سرمایه‌گذاری غیرمستقیم بهترین راهکار برای افرادی است که تجربه، وقت و سواد کافی برای انجام معامله را ندارند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به جلسات برگزار شده برای بررسی سازوکار سرمایه‌گذاری غیرمستقیم، خاطرنشان کرد: طی این جلسات به سازمان بورس پیشنهاد شد که به طور مستقیم راهکارهایی را تبیین و طرح‌های تشویقی مانند معافیت مالیاتی برای این افراد در نظر بگیرد.
آقابزرگی یادآور شد: قرار نیست که لزوماً متضرر شویم و بعد به سمت سرمایه‌گذاری غیرمستقیم برویم. سازمان بورس هم نباید اشتباه سال 99 را تکرار و برای ورود مستقیم مردم به بازار سرمایه تبلیغات گسترده انجام دهد. در این راستا، آموزش نحوه صحیح سرمایه‌گذاری باید در دستور کار قرار بگیرد.

بیشتر بخوانید: بورس تحت تاثیر نرخ بهره بانکی / سیگنال‌های بانک مرکزی به بازار سهام چیست؟

سازمان بورس در چند وقت اخیر بارها بر روی سرمایه‌گذاری غیرمستقیم تاکید داشته و تلاش‌هایی برای سوق دادن سهامداران به سمت این نوع سرمایه‌گذاری انجام داده است. همچنین کارشناسان مختلف نیز در چند وقت اخیر توصیه‌هایی برای رو آوردن مردم به سمت صندوق‌های سرمایه‌گذاری داشته‌اند.

همین چند روز پیش بود که یکی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری با عنوان تأمین سرمایه نوین با همکاری اسنپ، امکان سرمایه‌گذاری بی دردسر برای افراد عادی و فاقد دانش کافی را فراهم کرد که می‌تواند قدم مثبتی برای سوق دادن افراد به سمت این نوع اقدامات باشد.

میثم فدایی، مدیر نظارت برنهادهای مالی سازمان بورس در این باره می‌گوید: یکی از برنامه‌های جدی سازمان بورس همیشه بحث سرمایه‌گذاری غیرمستقیم بوده است. با وجود اعتراضات سهامداران و مشکلات پیش آمده و همین‌طور توسعه اکوسیستم بازار سرمایه، به این نتیجه رسیدیم که راهی به جز سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بازار وجود ندارد.

وی ادامه می‌دهد: در دستورالعمل جدید اجازه صدور و ابطال در اپلیکیشن های خارج از بازار سرمایه نیز فراهم شد و اسنپ به عنوان یکی از شرکت‌های بالغ کشور در این امر پیش‌قدم شد و امیدواریم در آینده‌ای نه چندان دور بتوانیم وزن فعالیت‌های فینتکی را در اپلیکیشن اسنپ بیشتر مشاهده کنیم.

با کنار هم قرار دادن اتفاقات رقم خورده در حدود 15 ماه گذشته و مواجه شدن با افرادی که به خاطر ریزش بورس با مشکلات زیادی در زندگی خود مواجه شدند، شاید بیش از پیش بتوان به مزیت‌های سرمایه‌گذاری غیرمستقیم پی برد و آن را بهترین روش برای افرادی دانست که دانش، تجربه و یا حتی وقت کافی برای معامله مستقیم در بازار را ندارند.

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

پراپ تریدینگ

کمان