شهربورس
تاریخ انتشار : شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۷
کد خبر : 6958

منفی‌های فعلی، سیگنال خروج نیست!

منفی‌های فعلی، سیگنال خروج نیست!

به گزارش پایگاه خبری شهر بورس، حمید میرمعینی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگویی در خصوص وضعیت بازار سرمایه بیان کرد: بازار سرمایه با لمس کانال ۲ میلیون واحدی، در نقطه حساسی قرار گرفت و با توجه به اینکه قیمت سهم ها هم در این ۵ ماه رشد زیادی کرده بود؛ برای تداوم روند رو به

به گزارش پایگاه خبری شهر بورس، حمید میرمعینی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگویی در خصوص وضعیت بازار سرمایه بیان کرد: بازار سرمایه با لمس کانال ۲ میلیون واحدی، در نقطه حساسی قرار گرفت و با توجه به اینکه قیمت سهم ها هم در این ۵ ماه رشد زیادی کرده بود؛ برای تداوم روند رو به رشد خود نیاز به مولفه های جدیدتری داشت‌.

وی ادامه داد: از آنجا که عوامل تاثیرگذاری که منجر به رشد بازار در چند ماه گذشته شده، تغییراتی داشته و اتفاقاتی هم رخ داده که در نوسان قیمت سهم ها موثر است، پس باید نگرش سرمایه گذاران کمی تغییر کند. بازار سرمایه همواره روند صعودی نخواهد داشت و واقعیت این است که بعضی از سهم های بازار با نرخ فعلی دلار، گران هستند. با این تفاسیر اگر تورم واقعی کمتر از تورم انتظاری باشد و نرخ ارز هم در همین محدوده در نوسان باشد، بازار سرمایه فعلا بهانه ای برای رشد نخواهد داشت.

کارشناس بورس افزود: البته این احتمال که بازار سرمایه برای مدتی رشد چندانی نداشته باشد، به معنای سیگنال خروج از این بازار نیست. یکی از مهم ترین عوامل اثرگذار بر بازارهای مختلف، نرخ ارز است و اخیرا زمزمه هایی از توافق ایران با چین مطرح شده که در صورت قطعیت و اجرایی شدن، تورم و نرخ ارز همچون انتظارات سرمایه گذاران جهش نخواهد داشت. اگر توافقی حاصل شود، احتمالا درآمدهای ارزی خواهیم داشت و کسری بودجه دولت کمرنگ تر خواهد شد. ضمن اینکه در صورت توافق، احتمالا چین سرمایه گذاری های جدیدی هم در کشور ما کرده و تحولی در اقتصاد ما رخ خواهد داد.

میرمعینی گفت: ولی این تحول اقتصادی، الزاما به نفع بازارهایی که با چشم انداز افزایش نرخ ارز رشد کرده اند، نخواهد بود. بنابراین در کوتاه مدت، احتمال توافق ایران با چین مثبت ترین اتفاقی است که می تواند اقتصاد ما را تحت تاثیر قرار دهد و در بلندمدت تر هم، صنایع صادرات محور از این توافق بهره مند گردند. اما در این صورت احتمالا نرخ ارز اصلاح خواهد شد و کاهش احتمالی نرخ ارز، روی بازارسرمایه اثرگذار خواهد بود.

کارشناس بورس اضافه کرد: شاید وقت آن رسیده که نگاه دارایی محور به بازار سرمایه، جای خود را به نگاه تحلیلی و ارزش محور بدهد. توافق احتمالی با چین، حتما صنایع بورسی را تحت تاثیر قرار خواهد داد. صنایعی که در این مدت رشد غیر منطقی داشته و گران هستند، اصلاح قیمت خواهند داشت؛ اما صنایعی هم هستند که از توافق احتمالی با چین، منتفع خواهند شد.

وی اظهارداشت: از جمله صنعت پتروشیمی و خودرویی و… مشروط بر آنکه قیمت سهم ها اصلاح گردد. اما در مجموع معتقدم حتی در صورت افت بازار سرمایه، کماکان این بازار مناسب ترین گزینه برای سرمایه گذاری میان مدت و بلندمدت ( ۶ ماهه و ۱ ساله) است؛ چرا که عواملی که می توانند سبب افت بازار سرمایه شود، می توانند روند سایر بازارها را هم منفی کنند. البته شاید بازارپول و سپرده گذاری در بانک ها هم برای برخی سرمایه گذاران، جذابیت ایجاد کند. 

وی با اشاره به آثار کاهش احتمالی نرخ ارز اظهار کرد: اگرچه به لحاظ اقتصادی، کاهش نرخ ارز باید منجر به افزایش قدرت خرید مردم شود؛ اما به سبب ساختار ناکارآمد اقتصادی در کشور ما، فعالان بازار سرمایه به اشتباه تصور می کنند کاهش نرخ ارز، اتفاق ناخوشایندی برای بازار سرمایه خواهد بود. شاید افت بازار سرمایه باعث تمایل به فروش و خروج در بعضی سرمایه گذاران شود؛ ولی افت چندانی برای بازار سرمایه متصور نیستم؛ زیرا که نقدینگی جای دیگری برای ورود ندارد.

حمید میرمعینی که با بورس نیوز گفت‌وگو کرده است، در پایان صحبت‌هایش خاطرنشان کرد: در هر حال در سرمایه گذاری ها باید منطقی بود و ریسک های مختلف را در نظر گرفت. رشد غیر منطقی و بی وقفه سهم ها، این اصلاح و افت قیمت ها را هم می طلبید و تلاش برای رشد بیشتر این بازار و انتظار مداخله دولت و… شاید صحیح نباشد. باید صبر کنیم تا روند عرضه و تقاضای بازار، تعادل را به بازار بازگرداند. حمایت دولت از این بازار هم بهتر است به شکل واقعی تر باشد و در قالب حمایت از صنایع بورسی، کاهش نرخ خوراک، معافیت های مالیاتی و… صورت بگیرد. برای مثال قیمت گذاری دستوری، یکی از علل اصلی مشکلات خودروسازان است و آزادسازی قیمت خودرو، شاید بهترین اقدام حمایتی باشد که دولت می تواند از صنعت خودروسازی کشور بعمل آورد. عرضه ETF های دولتی، نباید بهانه رشد بازار می شد. امیدواریم از اینجا به بعد، بازار کمی تحلیلی تر حرکت کند و هر سهم بر اساس پتانسیل های ذاتی و واقعی رشد کند؛ نه تبلیغات و شایعات.

بیشتر بخوانید؛
سقوط ۶۱ هزار واحدی شاخص کل در روز خونین بورس تهران
جزییات عرضه اولیه اوراق ۲۰ هزار میلیارد ریالی نفت در بورس
اختلال در سیستم کارگزاری مفید/ قدرت خرید سهامداران منفی شد!
پیش گشایش بورس در ابتدای هفته با تشکیل صف فروش سنگین برای شاخص‌سازها
نرخ سود جدید در بانک‌ها چقدر است؟

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سه × پنج =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان