شهربورس
تاریخ انتشار : جمعه ۲۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۴
کد خبر : 53771

ماجرای شرکت آمیتیس و عوامل آن چیست؟

ماجرای شرکت آمیتیس و عوامل آن چیست؟
شرکت آمیتیس که فعالیت خود را به طور جدی از سال ۹۷ آغاز کرد، با وعده پرداخت سود روزانه یک درصدی از طریق سرمایه‌گذاری و خرید و فروش در حوزه ارزهای دیجیتال، مبالغ چشمگیری از مردم جمع‌آوری کرد، اما به این وعده‌ها عمل نشد.

به گزارش شهر بورس به نقل از اقتصاد آنلاین، همگام با توسعه روزافزون بازار رمزارزها، در کنار سود و زیان‌هایی که نصیب فعالان آن می‌شود، امروزه شاهد افزایش چشمگیر کلاهبرداری‌های این حوزه حتی در ایران هستیم. کلاهبرداران بسیاری در سراسر جهان وجود دارند که با وعده سودهای نجومی، افرادی که اطلاعات کمی در این زمینه دارند را اغفال کرده و سرمایه آنها را به راحتی به جیب می‌زنند. با این اوصاف ماجرای شرکت آمیتیس و عوامل آن چیست؟

یکی از روش‌های کلاهبرداری در حوزه رمزارزها، تبلیغ شت‌کوین‌هایی است که هیچ پشتوانه و آینده‌ای ندارند. کلاهبردار از روش‌‌های مختلف استفاده می‌کند تا افراد را به خرید توکن جعلی تشویق کند. سپس با پول هنگفتی که از این طریق به دست آورده، فرار می‌کند.

یکی از کلاهبرداری‌های بزرگی که اخیرا در حوزه رمزارزها انجام شد، توسط اکبر داداشی، موسس شرکتی با نام آمیتیس بود که برآورد می‌شود بیش از 3 هزار میلیارد تومان از سرمایه مردم را دریافت کرده و هرگز به آنها بازنگردانده است.

ماجرای شرکت آمیتیس و عوامل آن چیست؟

در واقع، شرکت آمیتیس در سال 1390 تاسیس شد اما فعالیت جدی خود را از سال 97 آغاز کرد. اکبر داداشی به همراه پسرعموی خود به نام الف داداشی و الف قراگوزلو، با عنوان سرمایه‌گذاری روی ارزهای دیجیتال و با وعده پرداخت سود روزانه، در سال 97 آغاز به جذب سرمایه مردم کردند. فعالیت داداشی به این صورت بود که با برگزاری کلاس‌هایی به صورت حضوری و مجازی، در خصوص خرید و فروش ارزهای دیجیتال توضیح می‌داد.

تبلیغات شرکت آمیتیس در ابتدا از پروکسی‌های رایگان تلگرام آغاز شد. عمده فعالیت داداشی در کانال تلگرام با نام “دنیای نوین اقتصاد” که هنوز هم وجود دارد شکل گرفت. در ابتدا جذب سرمایه شرکت آمیتیس به میزان قابل توجهی نبود، اما به یک باره رشد تصاعدی را تجربه کرد.

دست گذاشتن داداشی روی طمع قربانی ها باعث شد افرادی که در این شرکت سرمایه‌گذاری کرده بودند، آشنایان خود را نیز به این کار دعوت کنند. این شرکت علاوه بر دریافت ریال، از مردم ارزهای دیجیتال مانند بیت‌کوین و اتریوم نیز به عنوان مبلغ سرمایه گذاری قبول می‌کرد تا جایی که گفته می‌شود فردی تعداد 250 بیت‌کوین را به امید دریافت سود در اختیار این شرکت قرار داده است!

آمیتیس، بزرگترین کلاهبرداری رمزارزی در ایران به ارزش 3 هزار میلیارد تومان1

کلاهبرداری‌های این شرکت تا حدودی شبه پانزی بود. طرح پانزی، ترفندی است که به افراد وعده داده می‌شود با قرار دادن سرمایه خود در اختیار فرد یا شرکتی، با مبالغ دریافتی فعالیت اقتصادی شده و به آنها سودهای نجومی داده می‌شود، اما عملا اتفاقی که رخ می دهد این است که در موعد پرداخت سود، سرمایه گذاران جدید جذب می شود و از سرمایه جذب شده از این افراد، سود سرمایه گذاران قبلی پرداخت می شود و این روند مستمرا ادامه پیدا می کند و سود پرداختی همواره از منابع جدیدی که جذب می شود پرداخت می شود و فعالیت اقتصادی سودآوری وجود ندارد که بتواند سودهای وعده داده شده را پرداخت کند.

گفته می‌شود که داداشی بخشی از مبالغ جمع شده را برای معاملات رمزارزی استفاده می‌کرد و بخشی را به سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات اختصاص داده بود. از دی ماه سال 97 که این فعالیت‌ها آغاز شد، روزانه یک درصد از مبلغ سرمایه‌گذاری شده به عنوان سود پرداخت می‌شد.

این سود تقریبا تا شهریور 98 به صورت مرتب پرداخت شد. این پرداختی حتی در روزهای تعطیل نیز انجام می‌شد. به عنوان مثال فردی که 200 میلیون تومان سرمایه‌گذاری انجام داده بود، روزانه 2 میلیون تومان به حساب وی واریز می‌شد.

اما ناگهان ورق برگشت و روند سود دهی با شیب کمی تغییر کرد. داداشی از شهریور 98، پرداخت سود مردم را برای روزهای تعطیل حذف کرد. پس از آن، تعطیلات رسمی نیز از لیست پرداختی‌های داداشی خط خورد و واریزی‌ها کمی نامنظم شد، اما با این حال، باز هم سود پرداختی همان 1 درصد بود.

توکن کلاهبرداری لیام

شرکت آمیتیس در ادامه با بهانه‌های مختلف سعی در به تاخیر انداختن سودهای پرداختی داشت تا جایی که در اسفند سال 98 واریزی‌ها با بهانه‌های مختلف از جمله کرونا و پروسه ثبت صرافی و غیره، قطع شد. همچنین اعلام کردند که در حال سرمایه‌گذاری روی املاک هستیم و پایه‌ریزی ایجاد یک توکن با پشتوانه مطمئن را انجام می‌دهیم و قصد داریم نیم درصد مابقی سود را به صورت توکنی به نام “لیام” پرداخت کنیم.

توکن لیام به نام فرزند پسر اکبر داداشی انتخاب شده بود و همراه با وایت پیپر پر از اشکال و مبهم بود. داداشی مدعی شد که یک شرکت تولید ورق‌های گالوانیزه در آلمان پشتوانه آن است که خیلی زود مشخص شد همه چیز از اساس دروغ بود. قیمت این توکن در ابتدا 1.1 دلار بود که بعدها تا 5.5 دلار نیز افزایش یافت. تبلیغات شرکت به میزان قابل توجهی به سمت لیام معطوف شد و مردم را به خرید آن تشویق کردند. پس از راه‌اندازی توکن جعلی لیام، به ارزش بیش از 300-400 میلیارد تومان از آن را به مردم فروخته شد.

روند پرداختی‌های شرکت آمیتیس به مدیریت اکبر داداشی ناگهان در سال 99 تغییر عجیبی کرد و از سود روزانه 1 درصد به 5 تا 7 درصد در ماه کاهش پیدا کرد و پس از آن پرداختی به مردم متوقف شد. توقف واریزی سودها تا تاریخ خرداد 99 ادامه داشت. پس از توقف پرداخت سودها با بهانه‌های مختلف سعی در بالا بردن طمع مردم و کسب سود بیشتر داشتند تا جایی که شرکت آمیتس طی یک اطلاعیه با زیر پا گذاشتن رویه گذشته با اینکه میزان سرمایه‌گذاری پیش از این انتخابی بود اعلام کرد که ورودی سرمایه نباید کمتر از 100 میلیون تومان باشد در غیر این صورت مبلغ را عودت خواهد داد. حتی برای نمایش به شکل صوری نیز در ابتدا این عمل را انجام داد، اما در واقع باعث افزایش طمع مردم و تمایل به سرمایه‌گذاری بیشتر شد و افرادی که سرمایه آنها زیر 100 میلیون تومان بود، تمام تلاش خود را کردند که این مبلغ را افزایش دهند.

اما این پایان ماجرا نبود در اواخر سال 98 و اوایل سال 99، برای شرکت آمیتیس نمایندگی در سراسر کشور تعیین کردند. به افرادی که سرمایه‌گذاری قابل توجهی انجام داده بودند، پیشنهاد داده شد که در شهرهای مختلف نمایندگی دایر کرده و جذب سرمایه انجام دهند.

در میان این نماینده‌ها، چند مورد از آنها برجسته‌تر بود. به مرور نمایندگی در استان‌ها مانند مشهد، تبریز مهم‌ترین ابزار برای فروش گسترده توکن لیام به سرمایه گذاران شدند. میزان طمع میان مردم به حدی چشمگیر شد که گفته می‌شود که آن زمان در طبس دیگر کارگر پیدا نمی‌شد و افراد زیادی در این شرکت سرمایه‌گذاری کرده بودند. سودی که مردم دریافت می‌کردند، مجددا به سرمایه خود در این شرکت اضافه می‌کردند.

اما پول های مردم کجا خرج می‌شود؟

با توجه به اقبال عجیب مردم به سود دهی به روش پانزی توسط شرکت آمیتیس اکبر داداشی موسس این شرکت بخشی از این پول را حتی وارد ورزش کرد و با ایجاد یک باشگاه فوتبال سعی در تصویرسازی و ایجاد اعتماد برای سرمایه‌گذاران و کسب سود بیشتر از مردم عادی کرد. در تمام مدت بارها اعلام می‌شد بخشی از مبالغ سرمایه‌گذاری شده در مناطقی همچون کیش، اسلامشهر، بومهن، شمال و غیره به صورت املاک و مستغلات سرمایه‌گذاری شده است اما در هیچ یک از موارد نشانه یا نامی از اکبر داداشی مشاهده نمی‌شد.

پس از فراز و نشیب‌های فراوان در خصوص فعالیت‌های این شرکت و ناتوانی در پرداخت سود کاربران، در نهایت اکبر داداشی و چند نفر از عوامل دخیل در این پروژه در تاریخ 1 دی 99 به جرم کلاهبرداری و اخلال در نظام اقتصادی کشور بازداشت شدند. در همین زمان، وی در کانال تلگرام خود اعلام کرد که وضعیت مناسبی ندارد و تلاش خود را خواهد کرد تا فروردین 1400 پول مردم را برگرداند. زمان وعده داده شده فرا رسید اما خبری منتشر شد که حاکی از بستری شدن وی در بیمارستان عرفان نیایش بود.

داداشی در ادامه مدعی شد بخشی از دارایی مردم به صورت رمزارز در یکی از صرافی خارجی بلاک شده است و برای حل مشکل در حال مکاتبه است که در صورت رفع مشکل دارایی مردم را پس خواهد اما قول‌های وی پس از تعیین چند تاریخ دیگر محقق نشد.

داستان وعده دادن و عمل نکردن به این حرف‌ها ادامه‌دار شد تا جایی که در یک سال اخیر، اکبر داداشی بیش از 30 بار زمان برای برگرداندن پول مردم تعیین کرد اما همه پوچ بود.


بیشتر بخوانید:احتمال شکسته شدن مقاومت بیت کوین چقدر است؟


اواخر آذر ماه 1400، داداشی به طور صوری در مجموع حدود 1 میلیارد تومان، به صورت 10 میلیون، 20 میلیون تومان به برخی افراد واریز کرد و فیش‌های آنها را در کانال گذاشت تا مردم باور کنند که واریزی‌ها آغاز شده، اما باز هم این وعده‌ها محقق نشد.

پس از آن، داداشی از دسترس خارج شد و کسی از وی خبر نداشت. برخی مدعی خروج او از کشور شده‌اند که تا به امروز هیچ مدیر قضایی در این باره اطلاع دقیقی در اختیار رسانه‌ها و مردم آسیب دیده نگذاشته است. اکنون تعداد شکایت‌ها از شرکت آمیتیس به حدود 3 هزار مورد رسیده و برآورد می‌شود مبلغی که اکبر داداشی از مردم جمع‌آوری کرد، در مجموع بیش از 3 هزار میلیارد تومان باشد.

رسانه‌ها باید همواره در تلاش باشند تا در حد توان، افراد را در زمینه کلاهبرداری‌ها آگاه کنند تا افراد کمتری در دام چنین افرادی بیفتند و سرمایه‌های خود را با رویای یک شبه پولدار شدن به راحتی به باد دهند.

گفتنی است، پرونده قضایی شرکت فرداد کار آمیتیس به شماره ۹۹۰۱۴۴۳ در شعبه ۶ داسرای ناحیه ۳۱ تهران همچنان در جریان بوده اما هنوز دادخواست شکاتی که در تمام این مدت علاوه بر بلوکه شدن اموالشان، روح و روانشان نیز در معرض شدیدترین لطمات غیرقابل‌جبران قرار گرفت، با متواری بودن متهم اصلی این پرونده، به جایی نرسیده است.

در پایان، انتظار می‌رود که در چنین شرایطی رییس قوه قضاییه توجه ویژه‌ای داشته باشد تا مردمی که اموال خود را از دست داده‌اند، زودتر به حق خود دست یابند. اما با این حال هنوز نمی‌دانیم که این ماجرای کلاهبرداری عظیم، تا چه زمانی طول خواهد کشید.

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 1
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

چهارده + پانزده =

محمدی دوشنبه , 12 دی 1401 - 23:32

ممنون از مطلبتون. ما هم یکی از مالباختگان همین پرونده هستیم. واقعا خدا چنبن آدمهایی رو لعنت کنه که زندگی مردم رو نابود می کنند.

پراپ تریدینگ

کمان