شهربورس
تاریخ انتشار : دوشنبه ۵ تیر ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۸
کد خبر : 85009

قیمت دلار تا پایان سال چقدر می شود؟

قیمت دلار تا پایان سال چقدر می شود؟
امروز قیمت دلار با کاهش محدود در کانال ۴۹ هزار تومانی باقی ماند. اما تحلیلگران روند قیمت دلار تا پایان سال را چگونه پیش بینی می کنند؟

به گزارش شهر بورس به نقل از تجارت‌نیوز، امروز قیمت دلار با کاهش محدود در کانال ۴۹ هزار تومانی باقی ماند. این اسکناس در دو روز گذشته در همین محدوده نوسان داشت و امروز با قیمت ۴۹ هزار و ۵۰۰ تومان بسته شد.

عید قربان در پیش است و بازار هرات و برخی بازارهای مجاور نیز نیمه‌تعطیل هستند. معامله‌گران بازار ارز روند خرید و فروش را ناپایدار و بازیگران ارزی بازار غیررسمی را سردرگم می‌دانند.

موضوعی که امروز تجارت‌نیوز از برخی معامله‌گران بازار ارز پرسید، نتایج حضور فرزین در میدان فردوسی بود. این سوال تعجب فعالان بازار را در پی داشت. کسی از حضور دیروز فرزین خبر نداشت! از سویی برخی معتقد بودند کسی که این بازار را قبول ندارد چرا از آن بازدید می‌کند.

موضع رئیس کل تغییر کرد؟

کمتر از یک ماه پیش رئیس کل بانک مرکزی ورود به بازار غیررسمی را معادل پولشویی عنوان و خطاب به فعالان اقتصادی اعلام کرد که اگر از بازار غیررسمی ارز خرید می‌کنند نباید منتظر تخصیص ارز هم باشند.

محمدرضا فرزین در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «نمی‌توان ارز را از بازار غیررسمی دریافت کرد و همزمان به چشم‌داشت تخصیص ارز منتظر ماند تا مابه‌التفاوت آن را به‌دست آورد!»

سیاست بانک مرکزی کوچک‌سازی بازار غیررسمی است. ورود به بازار غیررسمی معادل پولشویی است و موجب اخلال در نظام اقتصادی می‌شود.

چنانچه خبر حضور فرزین در میدان فردوسی به‌عنوان قلب داد و ستد معاملات دلار و سایر ارزها در کشور، صحت داشته باشد، به نظر می‌رسد موضع وی نسبت به این بازار تغییر کرده است.

نفی بازار غیررسمی منجر به حرکت صعودی ارزها می‌شود

در همین راستا فردین آقابزرگی کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه بازار یعنی تشکل یا نظامی که عرضه و تقاضا در آن به صورت آزاد انجام شود، به تجارت‌نیوز گفت: «ما برای بازار ارز آزاد از لفظ بازار غیررسمی استفاده می‌کنیم. نقیض این گزاره در خودش است. اگر چنین بازاری را به صورت کنترل شده ببینیم، نمی‌توانیم اسم بازار روی آن بگذاریم.»

وی با اشاره به اینکه روسای پیشین بانک مرکزی نیز نسبت به بازار آزاد همین تز غیررسمی را داشتند خاطرنشان کرد: «نتیجه اعمال سیاست‌های آنها حرکت مداوم رشد نرخ ارزها بوده است. بنابراین وجود یا نفی یک بازار به حرف و سخن نیست!»

این کارشناس اقتصادی به حساسیت بالای بازار ارز نسبت به وقایع اقتصادی و سیاسی اشاره کرد و افزود: «هر چند نظام متشکلی در حوزه تقاضا و عرضه نداریم اما بازار ارز بیشترین حساسیت را نسبت به موضوعات اقتصادی و غیراقتصادی مانند مذاکرات برجام از خود نشان می‌دهد.»

وی روند فعلی قیمت دلار و بازار ارز را همانند تجربه ۱۰ سال گذشته این بازار عنوان کرد و توضیح داد: «طی یک دهه گذشته قیمت دلار از هزار تومان به ۲۷۰۰ تومان رسید و بعد به کانال ۲۲۰۰ تومانی برگشت و مدتها نیز در همین محدوده ماند. بازار فعلی نیز نمونه بارز همین تجربه است.»

آقابزرگی در ادامه افزود: «بخشی از متغیرهای اصلی تعیین‌‌کننده نرخ ارز مربوط به هیجانات و وقایع غیراقتصادی، سیاسی و مذاکرات است. مابقی به متغیرهای اقتصادی مانند نرخ تورم، نرخ رشد حجم نقدینگی، حجم نقدینگی و رشد تولید ناخالص ملی مربوط است. اما هیجانات ناشی از اخبار، در کوتاه‌مدت تاثیر کوچکی بر بازارها دارد. عمق این بازار به مولفه‌های کلان اقتصادی مربوط می‌شود.»


قیمت دلار امروز ۵ تیر ۱۴۰۲


دلار تا پایان سال چقدر می‌شود؟

وی درباره قیمت واقعی دلار گفت: «باید دید نرخ کالاها، لوازم خانگی، لوازم الکترونیکی، خودرو و سایر محصولات وارداتی با چه نرخی تسعیر می‌شوند. نرخ واقعی آنجاست. بنابراین تنش‌های‌ منفی و مثبت، حرکت و روند بازار ارز محسوب نمی‌شود.»

نرخ واقعی دلار چقدر باید باشد؟ این کارشناس اقتصادی در پاسخ به این سوال گفت: «از سه ماهه پایانی سال ۱۴۰۱ حجم نقدینگی ۵۸۰۰ همت بوده و الان به بالای ۶۲۰۰ همت رسیده است. بر اساس برآورد بانک مرکزی حجم نقدینگی تا پایان سال به هفت هزار همت می‌رسد. بنابراین این موضوع را در کنار برآورد رشد تولید ناخالص ملی بگذارید. مثال بارز آن مخزنی است که بیش از ظرفیت، مایعات یا آب در آن وارد کنیم؛ مخزن سرریز می‌شود و این یعنی تورم.»

وی خاطرنشان کرد: «در خوشبینانه ترین حالت، تورم تا پایان سال در محدوده ۴۰ درصدی بماند؛ با این مقدار تورم، دلار پایان سال به قیمت ۶۰ تا ۶۵ هزار تومان می‌رسد.»

دلارهای بلوکه شده چه شد؟

امروز ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری درباره دلارهای بلوکه شده گفت: «پیشرفت‌هایی در خصوص آزادسازی ارزهای بلوکه شده حاصل شده است و پیگیری موضوع تبادل زندانیان در دستور کار دولت است.» این دو موضوع در هفته‌های گذشته توانست بازار ارز را تا حدودی مدیریت کند و مانع ورود دلار به کریدور ۵۰ هزار تومانی شود. چنانچه در روزهای آینده نتیجه اقدامات وزارت امور خارجه منتشر و سیگنال‌هایی روانه بازار شود، قیمت دلار در محدوده فعلی نوسان خواهد داشت.

امروز بازارهای مجاور با کاهش قیمت ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومانی با کاهش دلار در تهران همراه شدند. دلار سلیمانیه امروز با قیمت ۴۹ هزار و ۸۰ تومان معامله شد. دلار هرات به قیمت ۴۹ هزار و ۷۵۰ تومان رسید. درهم امارات نیز با قیمت ۱۳ هزار و ۵۹۰ تومان مبادله شد.

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

16 + 14 =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان