شهربورس
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۰
کد خبر : 64665

قسط 20 میلیونی طرح ملی مسکن برای سرمایه گذاران مشکل ساز شد

قسط 20 میلیونی طرح ملی مسکن برای سرمایه گذاران مشکل ساز شد

قسط 20 میلیونی طرح ملی مسکن متقاضیان این طرح را با مشکل مواجه کرده و سرمایه گذاران برای ادامه ساخت این مسکن با کاهش تقدینگی مواجه شده اند.

به گزارش شهر بورس، قسط 20 میلیونی طرح ملی مسکن متقاضیان این طرح را با مشکل مواجه کرده و سرمایه گذاران برای ادامه ساخت این مسکن با کاهش تقدینگی مواجه شده اند.

براساس گزارش تجارت‌نیوز، قسط 20 میلیونی مسکن ملی متقاضیان این طرح را با مشکل مواجه کرده و سرمایه گذاران برای ادامه ساخت این مسکن با کاهش تقدینگی مواجه شده اند.

تابستان سال گذشته همزمان با آغاز به کار دولت سیزدهم، تولید مسکن و پایان دادن به بخشی از کابوس اجاره‌‌نشینی برای مستاجران در سراسر کشور به عنوان یکی از سیاست‌ها و اهداف کلان دولت مطرح شد. این تصمیم دولت که پشتوانه قانون «جهش تولید مسکن» مصوب مجلس شورای اسلامی را هم دارد، بارقه‌های امید را برای اقشار فاقد مسکن در اوایل تشکیل دولت کنونی به وجود آورد.

بر این اساس احداث چهار میلیون واحد مسکونی در برنامه چهار ساله دولت سیزدهم قرار گرفت. در این میان بنا بر اعلام اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی، سهمیه این استان از طرح نهضت ملی مسکن در حال حاضر ۴۰ هزار واحد مسکونی در سال است که ۲۲ هزار واحد در مناطق شهری و ۱۸ هزار واحد در مناطق روستایی احداث می‌شود. در این میان مردم خراسان جنوبی با توجه به افزایش متوالی اجاره‌‌بها و هزینه‌های بالای ساخت‌و‌ساز، از طرح نهضت ملی مسکن استقبال چشمگیری داشتند و بیش از ۷۴ هزار نفر در خراسان جنوبی ثبت‌‌نام کردند که از این تعداد تاکنون ۳۱ هزار و ۷۶۳ نفر پایش و برای ساخت مسکن واجد شرایط پنج‌‌گانه اعلام شده‌‌اند.

اما با وجود تمامی تلاش‌ها این طرح همچنان درگیر تامین زمین، رفع مشکلات زیرساختی‌‌ مانند برق و آب و ناتوانی متقاضیان در پرداخت آورده نقدی است.

در متن زیر به موضوع چالش‌‌های پیشرفت طرح نهضت ملی مسکن در استان خراسان جنوبی در گفت‌وگو با چند انبوه‌ساز مقیم می‌‌پردازیم.

عدم تامین نقدینگی در طرح مسکن

مدیرعامل و رئیس هیات‌مدیره شرکت باستیان بنا با اشاره به آغاز ساخت ۸۰۰ واحد مسکن ملی در منطقه زعفرانیه بیرجند گفت: ساخت‌و‌ساز این واحدها شروع شده و در مرحله اتمام فونداسیون است. دیوار و سقف نیز آماده شده و در آستانه اجرا است.

محمد خوشنام با اشاره به موانع و مشکلات اجرای این واحدها تشریح کرد: مشکل اصلی انبوه‌سازان در اجرای مسکن ملی تامین نقدینگی است. با توجه به تورم مصالح ساختمانی و نیز هزینه بسیار گران قیمت تمام شده ساخت و در عین حال با توجه به مبلغ تسهیلاتی که بانک به ازای هر واحد پرداخت می‌کند، تامین وجه و آورده از سوی مردم دچار مشکل شده و اکنون بزرگ‌ترین معضل ما این مساله است.

وی با اعلام اینکه واحدهای در دست ساخت ۱۰۲ متر مربع هستند که متراژ مفید آنها ۹۰ مترمربع است؛ گفت: قیمت قرارداد ما ۵ میلیون و ۷۳۰ هزار تومان است که با ارزش افزوده و سایر مواردی که در تعهد عضو است، قیمت تمام‌شده بدون تعدیل نرخ، به متری ۸ میلیون تومان می‌رسد و اگر تعدیل نرخ هم به آن بخورد، بیش از این مبلغ می‌شود. با احتساب متری ۸ میلیون تومان، قیمت ساخت هر واحد به ۸۰۰ میلیون تومان می‌رسد که ۳۵۰ میلیون تومان از آن در قالب تسهیلات بانکی پرداخت می‌شود و متقاضی باید ۴۵۰ میلیون تومان به عنوان آورده بیاورد.

خوشنام یادآور شد: واریز این مبلغ از سوی متقاضی در یک بازه زمانی دوساله که طرح تعریف شده، به این معناست که هر عضو باید ماهانه ۲۰ میلیون تومان پرداخت کند که واریز چنین رقمی در توانایی کمتر کسی است. هرچند متقاضیان محدودی هستند که با داشتن وجه نقد می‌توانند در این طرح مشارکت کنند؛ اما عموم متقاضیان دچار مشکل هستند و اگر مبلغ وام افزایش پیدا نکند؛ به نظر می‌رسد در آینده نزدیک بسیاری از متقاضیان ریزش کنند.

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

بیست + پانزده =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان