شهربورس
تاریخ انتشار : شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۰
کد خبر : 81691

یادداشت اختصاصی/

فناوری‌های نو و بیم و امیدهای اشتغال در بازار سرمایه

فناوری‌های نو و بیم و امیدهای اشتغال در بازار سرمایه
آیا توسعه و پیشرفت فناوری‌های نو نظیر هوش مصنوعی و کلاً ن داده و ماشین لرنینگ و … برای کارشناسان که دارای تخصص اقتصاد، مالی و بازار سرمایه هستند جای نگرانی دارد؟

به گزارش شهر بورس، آیا توسعه و پیشرفت فناوری‌های نو نظیر هوش مصنوعی و کلاً ن داده و ماشین لرنینگ و … برای کارشناسان که دارای تخصص اقتصاد، مالی و بازار سرمایه هستند جای نگرانی دارد؟ در فاز نخست، به اعتقاد ما جواب هم بله هست هم خیر!

فناوری‌های نو و بازار سرمایه

بله از آن جهت که برخی از کارهای اولیه و با کارایی کم که امروز تحلیل‌گران مثل چیدن فایل اکسل و پیش‌بینی EPS از طریق روابط ساده انجام می‌دهند به احتمال بسیار زیاد در آینده کم‌رنگ می‌شود و این قبیل فعالیت‌ها توسط الگوریتم‌های فناوری‌های نو انجام خواهد شد که برنامه‌نویسی آن نیز بیشتر توسط کارشناسان علوم داده (Data Scientists) انجام خواهد شد. بدیهی است برخی شغل‌ها و موقعیت‌های جدید نیز در بازار سرمایه کشور برای این دست از کارشناسان و فارغ‌التحصیلان ایجاد خواهد شد، کما اینکه همینک نیز در حال شکل‌گیری است.


بیشتر بخوانید: بازار کی بر می گردد؟


خیر از آن نظر که تعریف مدل سرمایه‌گذاری، شناخت عمیق کاسبی یک شرکت و تأیید صحت خروجی‌های الگوریتم‌ها همچنان توسط کارشناسان کاربلد مالی، اقتصاد و بازار سرمایه‌ای انجام می‌شود. به عبارت دیگر، به نظر ما هوش مصنوعی و کلان داده و … آمده است که کارایی و بهره‌وری را در دنیای سرمایه‌گذاری و بازار سرمایه افزایش دهد و زوائد را حذف کند، طوریکه هزینه خدمات مالی را به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای کاهش دهد.

برای تحقق این هدف، کارشناسان مالی و کارشناسان دیتا ساینتیست مکمل هم هستند و نه جایگزین هم؛ اگر غیر این بود امثال وارن بافت و ری دالیو (سرمایه‌گذاران پرآوازهٔ غرب) اکنون حذف‌شده بودند و ارزش بازار سهام شرکت‌هایی چون برکشایر هاثِوی سقوط کرده بود..!

پس نگران نباشیم؛ اتفاقاً خشنود باشیم اما کاراتر، بهره‌ورتر و متخصص‌تر در حوزه کاری خودمان.

عباس گمار

مدیر ارزش‌گذاری شرکت تأمین سرمایه نوین

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

3 × 3 =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان