شهربورس
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۴
کد خبر : 81380

یادداشت/

بازار کی بر می گردد؟

بازار کی بر می گردد؟
عباس گمار کارشناس بازار سرمایه طی یادداشتی به بررسی وضعیت بازار سرمایه پرداخته و مؤلفه‌ها و زمان بازگشت بازار سرمایه را بررسی کرد.

به گزارش شهر بورس، در خصوص بازار سهام در شرایط فعلی دو نکته را باید در نظر گرفت:

نکته اول — از سال 1397 به بعد ما در تحلیل بازیگرهای بازار باید دولت را به عنوان بازیکن-داور در نظر بگیریم که این موضوع تضاد منافع (conflict of interest) شدیدی را به دنبال دارد چون این بازیکن-داور عمده اقتصاد و شرکت‌های بورسی دستش هست.

نکته دوم — بازار به لحاظ ارزش ذاتی ارزنده است. مدت‌هاست که ارزنده ست و ارزش حاصل ذات شرکت‌هاست و این متأسفانه با نرخ دلار همبستگی مثبت دارد؛ اما آنچه روی تابلو رخ می‌دهد حاصل ذات بازار و عرضه و تقاضا است.

بورس هفته دوم دی 1401 - بازار کی بر می گردد؟

بازار سهام ما — بر اساس اطلاعات در دسترس امروز — حداقل تا شهریور امسال و قبل از گزارش آژانس و احتمال فعال شدن مکانیسم ماشه (عوامل بین‌المللی) و احتمال بروز تنش‌های سیاسی و اجتماعی داخلی هنوز جا دارد به‌اندازه حداقل 30 درصد (از نظر ارزش ذاتی). از اینجا به بعد — مثل 12 سال گذشته — تحرکات دلار و ریسک‌های داخلی و بین‌المللی (برای ارزش ذاتی) و تحرکات دولت با تصویب مصوبات و دستورالعمل‌های مختلف (برای ایجاد تقاضای اشخاص حقیقی) را باید در نظر گرفت (حواسمان باشد که اشخاص حقیقی هنوز تصویر 1399 جلوی چشمانشان است و چشمشان ترسیده و زودتر خالی می‌کنند).

عباس گمار

مدیر ارزش‌گذاری شرکت تأمین سرمایه نوین

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

6 + 17 =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان